Inloggen
SPECULANT - ID 6074


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1898-04-27 / 1901-05-21 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1898
Nat. Official Number: 5382 GRON 1898
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoeneraak
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

G. Bodewes Geb.1856, overl. 1928.(generatie VI 35)

H.Bodewes .Geb 1858,overl.1912. (generatie VI 36)

Scheepsbouwer: Gebr. G. & H. Bodewes, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1898-00-00
Delivery Date: 1898-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 114.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 111.90 Net tonnage
Deadweight: 170.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 31.79 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.12 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.56 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.53 Meters Depth, moulded
Draught: 2.14 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1898-04-27 SPECULANT
Manager: Jacob Koopman Jr., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Koopman Jr., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PSRF

Date/Name Ship 1901-05-21 CARL & CONRAD
Manager: Carl B. Jensen & Conrad Bendixen, Wyck auf Föhr, Denmark
Eigenaar: Carl B. Jensen & Conrad Bendixen, Wyck auf Föhr, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Wyck auf Föhr / Denmark
Callsign: LMNK

Ship Events Data

1898-04-27: Building History
Dagregister deel 14 nummer 371 den acht en twintigsten April 1800 acht en negentig. Eigendomsverklaring. Ik ondergeteekende Jacob Koopman Jacobszoon, schipper, gedomicilieerd te Groningen, verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van ijzeren gaffelschoenerschip genaamd “Speculant”, gebouwd te Martenshoek, gemeente Hoogezand, hebbende een dek en twee masten zijnde groot 111.90 tonnen van 2.83 kubieke meter, thans liggende te Martenshoek, gemeente Hoogezand, en gevoerd wordende door mij ondergeteekende schipper. Martenshoek, 27 April 1898 In de kantlijn staat geschreven 5382. In de andere kantlijn staat geschreven: Volgens mondeling gedane opgaven namens de eigenaar is nevenstaand vaartuig buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve voor zoveel nodig te dezen kantore uitgeboekt. Groningen 21 Mei 1901. De Bewaarder.
1901-02-11: History
Eerste meting te Rotterdam op 11-02-1901. Meetnummer: R1669N. Scheepstype: klipperzeilaak. Materiaal: staal. Plaats werf: Martenshoek, Bouwjaar:
1898. Lengte: 30 m 60 cm, breedte: 5 m 62 cm, waterverplaatsing: 203,570 ton. Eigenaar: J. Koopman, domicilie: Groningen.
1902-09-00: Final Fate: Sunk

1902: Begin september geladen te Hamburg en vertrokken van de Elbe naar Christiania (Oslo) Men kreeg vanaf 10 september met zeer slecht weer te kampen. 12 september op ongeveer 10 mijl van Hanstholm kreeg het schip slagzij doordat de lading afvalaarde (compost) nat was geworden en veranderd in een breiachtige substantie. Men heeft verzocht de lading te trimmen hetgene niet lukte doordat de lading steeds meer het karakter van een vloeistof kreeg, het schip inmiddels op zijn andere zij kenterde. Op 13 september stond er een volle storm uit het noord westen met hoge zeegang, zeilen konden niet meer gevoerd worden. Men liet het schip nu met 45 vadem ankerketting en klein anker met 20 vadem ketting drijven. Toen op de morgen van de 14e september land in zicht kwam en er al water op de luiken stond besloot men het schip te verlaten. De CARL & CONRAD is daarna op 2 mijl van Laurwig gezonken. De bemanning heeft zich kunen redden met de sloep, die bij het naderen van het strand in de branding omsloeg en daarmee toch nog 1 leven eiste.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jacob Koopmans werd geboren 26 september 1888te Groningern als zoon van schipper Jacob Koopman en Geziena Geertina de Vries.

Hij trouwde op 29 januari 1914 te Groningen als schipper met Antje Pot, geboren 27 oktober 1892 te Irnsum, gem. Rauwerderhem als dochter van de schipper Abel Pot en Trientje van der Linden. Antje overleed op 18 december 1949 te Groningen, 58 jaar.

Jacob overleed op 20 oktober 1958 te Groningen, 70 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Koopman was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht”  met vlagnummer 17 in de periode 1919 t/m 1920 (en later)

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Koopman (Jr) als gezagvoerder van/in:

*    1886 t/m 1890 van de koftjalk “Geziena Geerdina”, ex Jan Pieter, ex Rena Alberdina, gebouwd in 1873 te Groningen, 56 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip ging in 1890 over naar de binnenvaart;

*    1890 t/m 1898 van de ijzeren tjalk “Geziena Geerdina”, gebouwd in 1888 te Sappemeer, 75 ton n.m. varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1898 verkocht naar Brake;

*    1899 en later van de schAak “Speculant”, gebouwd in 1898 te Martenshoek, 114 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Koopman (Jr), Jacob