Inloggen
SPECULANT - ID 6074

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1898
Nat. Official Number: 5382 GRON 1898
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schooner-aak
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. G. & H. Bodewes, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1898-00-00
Delivery Date: 1898-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 114.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 111.90 Net tonnage
Deadweight: 170.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 31.79 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.12 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.56 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.53 Meters Depth, moulded
Draught: 2.14 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1898-04-27 SPECULANT
Manager: Jacob Koopman Jr., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Koopman Jr., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PSRF

Date/Name Ship 1901-05-21 CARL & CONRAD
Manager: Carl B. Jensen & Conrad Bendixen, Wyck auf Föhr, Denmark
Eigenaar: Carl B. Jensen & Conrad Bendixen, Wyck auf Föhr, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Wyck auf Föhr / Denmark
Callsign: LMNK

Ship Events Data

1898-04-27: Dagregister deel 14 nummer 371 den acht en twintigsten April 1800 acht en negentig. Eigendomsverklaring. Ik ondergeteekende Jacob Koopman Jacobszoon, schipper, gedomicilieerd te Groningen, verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van ijzeren gaffelschoenerschip genaamd “Speculant”, gebouwd te Martenshoek, gemeente Hoogezand, hebbende een dek en twee masten zijnde groot 111.90 tonnen van 2.83 kubieke meter, thans liggende te Martenshoek, gemeente Hoogezand, en gevoerd wordende door mij ondergeteekende schipper. Martenshoek, 27 April 1898 In de kantlijn staat geschreven 5382. In de andere kantlijn staat geschreven: Volgens mondeling gedane opgaven namens de eigenaar is nevenstaand vaartuig buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve voor zoveel nodig te dezen kantore uitgeboekt. Groningen 21 Mei 1901. De Bewaarder.
1901-02-11: Eerste meting te Rotterdam op 11-02-1901. Meetnummer: R1669N. Scheepstype: klipperzeilaak. Materiaal: staal. Plaats werf: Martenshoek, Bouwjaar:
1898. Lengte: 30 m 60 cm, breedte: 5 m 62 cm, waterverplaatsing: 203,570 ton. Eigenaar: J. Koopman, domicilie: Groningen.
1902-09-00: Final Fate:
1902: Begin september geladen te Hamburg en vertrokken van de Elbe naar Christiania (Oslo) Men kreeg vanaf 10 september met zeer slecht weer te kampen. 12 september op ongeveer 10 mijl van Hanstholm kreeg het schip slagzij doordat de lading afvalaarde (compost) nat was geworden en veranderd in een breiachtige substantie. Men heeft verzocht de lading te trimmen hetgene niet lukte doordat de lading steeds meer het karakter van een vloeistof kreeg, het schip inmiddels op zijn andere zij kenterde. Op 13 september stond er een volle storm uit het noord westen met hoge zeegang, zeilen konden niet meer gevoerd worden. Men liet het schip nu met 45 vadem ankerketting en klein anker met 20 vadem ketting drijven. Toen op de morgen van de 14e september land in zicht kwam en er al water op de luiken stond besloot men het schip te verlaten. De CARL & CONRAD is daarna op 2 mijl van Laurwig gezonken. De bemanning heeft zich kunen redden met de sloep, die bij het naderen van het strand in de branding omsloeg en daarmee toch nog 1 leven eiste.