Inloggen
SPARTA - ID 6071

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5336363
Nat. Official Number: 2645 Z GRON 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 720
Launch Date: 1951-05-02
Delivery Date: 1951-08-07
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 375
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10105 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 254.00 Net tonnage
Deadweight: 551.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30000 Cubic Feet
Bale: 28000 Cubic Feet
 
Length 1: 50.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.54 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Draught: 3.16 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-07-19 SPARTA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas Rense Pronk, Beilen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHQB

Date/Name Ship 1969-11-19 ACCRES
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jurjen Schokkenbroek, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCBT

Date/Name Ship 1972-11-01 TRADER
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Trader', Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder: Harm Aeilt Komdeur en Cornelis Fonteine (Brouwershaven) (tot 18.5.1973)
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PIAT

Date/Name Ship 1975-09-17 TAHERI
Manager: Intergulf Maritime Company Ltd., Sharjah, United Arab Emirates
Eigenaar: Intergulf Maritime Company Ltd., Sharjah, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Sharjah / United Arab Emirates

Ship Events Data

1951-05-02: NvhN 04-05-1951: Tewaterlating SPARTA. Bij de N.V. E. J. Smit en Zn's Scheepswerven te Westerbroek liep Woensdag van stapel de nieuwe motorkustvaarder Sparta van 560 ton d.w. gebouwd voor rekening van de heer K. R. Pronk te Beilen. De afmetingen van het schip zijn: totale lengte 50.20 m, breedte over de spanten 8.15 m, holte 3.20/4.20 m. Als krachtbron zal worden ingebouwd een 360 pk motor. Op de vrijgekomen plaats op de werf zal de kiel worden gelegd voor een coaster, te bouwen voor rekening van de heer Koerts van Zuidbroek.
1951-07-25: Op 25-07-1951 als SPARTA, zijnde een stalen motorschip, groot 1130.43 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief, afgegegven te 's Gravenhage no. 8481 d.d. 05-07-1951, liggende te Westerbroek, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2645 Z GRON 1951 op het achterschip aan BB zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.50 m. uit hekplaat, 0.25 m. uit lengtease en 1.45 m. boven dek.
1951-08-07: NvhM 08-08-1951: Proeftocht „SPARTA". Op de Eems vond Dinsdag de proefvaart plaats van het kustvaartuig „Sparta", gebouwd bij de Scheepswerven E J.Smit en Zn. te Westerbroek voor rekening van de heer K. R. Pronk te Beilen. Het schip is het laatste van een serie van vijf, welke alle 560 ton d.w. meten. Als hoofdmotor is opgesteld een 375 PK Brons, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van ca 10 mijl. De bouw vond plaats onder toezicht van Lloydregister of Shipping en Scheepvaartinspectie. Het schip vertrok naar Emden om daar te laden voor Zweden
1966-04-13: NvhN 13-04-1966: De Groninger coaster SPARTA, eigendom van de heer K. R. Pronk, en varende voor het bevrachtingskantoor Carebeka, is gisteren in de rivier de Tweed in Schotland aan de grond gelopen. Het schip slaagde er niet in bij vloed vlot te komen. Daar het getij de komende dagen dalend is, wordt, aldus meldde UPI, niet verwacht dat de Sparta nog voor het weekeinde in de vaargeul kan komen. Het schip heeft geen lading aan boord en heeft geen zware averij opgelopen.
1971-02-05: NvhN 05-02-1971: Twee man gewond bij explosie op coaster “ACCRES”. Kapitein L. Dijkstra uit Groningen en machinist Eling uit Middelburg van de 500 ton d.w. metende Groninger kustvaarder “Acrres” zijn gewond geraakt bij een ontploffing in de machinekamer van het schip. Het gebeurde ongeveer zeven kilometer ten noordoosten van het eiland Batz voor de kust van Bretagne. De kapitein is met een reddingboot aan de wal gebracht, de machinist kon na behandeling aan boord blijven. Reder J. Schokkenbroek in Groningen vertelde ons vanmorgen, dat er zich of een ontploffing in het carter heeft voorgedaan of een zogenaamde waterslag na een lekkage in de machine. De kapitein, die zich in de machinekamer bevond, vermoedelijk omdat er een onderdeeel van de machine was verwisseld, en de machinist liepen brandwonden aan het gelaat op.
Leeuwarder Courant 05-02-1971: Oud-Leeuwarder bij explosie op schip aan gelaat gewond. De kapitein van de Groninger kustvaarder Accres, de heer L. Dijkstra, en de machinist van dit schip, de heer J. Elings, hebben gisteravond vrij ernstige brandwonden opgelopen, toen zich in de motor van het schip een ontploffing voordeed. Het ongeval gebeurde ten noorden van Bretagne, op vijf mijl van het eiland De Baz. Op het verzoek om assistentie voer een Franse reddingboot uit, waarmee de gewonde kapitein aan land werd gebracht. De heer L. Dijkstra is oud-Leeuwarder. Hij is 37 jaar, en woont thans in Groningen. Hij verblijft momenteel in een Frans ziekenhuis. Over zijn toestand kon een woordvoerder van de rederij vanmorgen weinig zeggen. Wel wist hij, dat de verwondingen van de machinist meevielen. Deze is aan boord gebleven. Het schip, dat 551 dw-ton meet. dreef vanmorgen nog stuurloos rond, maar liep geen gevaar omdat het rustig weer was. Een Nederlandse sleepboot was erheen onderweg. De Accres, die vroeger Sparta heette, is twintig jaar oud. Eigenaar is de Groninger reder J. Schokkenbroek.
1972-12-06: NvhN 06-12-1972 (bekort): Kustvaarders verkocht. Het ms ACCRES van de heer Schokkenbroek te Groningen werd verkocht aan de heren Komdeur en Fonteine, die het schip onder de naam TRADER weer in de vaart hebben gebracht. De Trader is gebouwd in 1953 en meet 550 ton.
1984-05-16: Final Fate:
Te Karachi om gesloopt te worden. Op 16 mei op het strand gezet.

Afbeeldingen


Omschrijving: SPARTA on trials
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: SPARTA proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: SPARTA proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: SPARTA
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: SPARTA
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: ACCRES
Gemaakt door: Mac Fie, D. (Donald)

Omschrijving: ACCRES moored during a laying period in Verbindingskanaal in Groningen - foto: begin 70er jaren.
Gemaakt door: Groot, H. de (Harry)

Omschrijving: TRADER
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: TRADER
Gemaakt door: Unknown