Inloggen
SPAR - ID 6069

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1924
Nat. Official Number: 15672 ROTT 1924
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven, Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 497
Launch Date: 1924-00-00
Delivery Date: 1924-05-07
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23 1/2, 37 1/2 & 63x42
 
Gross Tonnage: 3616.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2162.00 Net tonnage
Deadweight: 6634.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 361.00 Feet (British) Registered
Beam: 50.3 Feet (British) Registered
Depth: 22.1 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 1930-08-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: De triple-expansiemachine is tussen 02.07.1930 en 01.08.1930 bij de Wilton's Machinefabriek en Scheepswerf N.V. te Rotterdam gelentzificeerd. De hoge drukcylinder werd vervangen door een Lentz kleppencylinder en er werden nog enige kleine veranderingen aangebracht. (voordien 23,37 1/2 & 63x42)

Ship History Data

Date/Name Ship 1924-05-07 SPAR
Manager: N.V. Hudig & Pieters' Algemeene Scheepvaart-Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hudig & Pieters' Algemeene Scheepvaart-Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHQB

Ship Events Data

1926-11-26: Op 26.11.1926 liggende te Schiedam voorzien van een nieuw brandmerk: 50 Z ROTT 1926
1942-08-05: Final Fate:
Het vrachtschip ss. 'SPAR' van de rederij Hudig en Pieters, varende in konvooi SC 94 van Sydney (C.B., Canada) naar Londen, onder kapitein W.K. de Wit, wordt door de Duitse onderzeeboot 'U 593' getorpedeerd en tot zinken gebracht op 430 mijl ten oosten van Oost van Bell Isle. Van de 39 opvarenden verloren hierbij 3 personen het leven.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Spar' 1924
Gemaakt door: Lindenborn, M. (Marien)

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

 

NRC 010227
Londen, 31 januari. Vrachtenmarkt. Het stoomschip SPAR is bevracht van Rotterdam met 4.000/4.500 ton kolen naar de benedenhavens van de Plata-rivier tot Sh.13/3 ppt.

NNO 121239
Nederlands vrachtschip SPAR in aanvaring - Geen persoonlijke ongelukken.
In Het Kanaal aan de zuidoostkust van Engeland heeft zich gisteren een aanvaring voorgedaan tussen het Britse s.s. FRANCES DAWSON en het Nederlandse vrachtschip SPAR uit Rotterdam. Door de kracht van de botsing werd de scheepswand van de FRANCES DAWSON achter het kuildek van het dek tot aan de waterlijn opengereten, waarbij nog verdere averij werd veroorzaakt. Onder meer werden de reddingboten aan stuurboordzij de stukgeslagen. Het roer van de SPAR werd nagenoeg van het schip afgescheurd. De kustreddingboot, welke te hulp was gesneld, bleef verscheidene uren in de nabijheid, doch keerde naar haar standplaats terug toen de beide schepen veilig voor anker waren gegaan. De SPAR behoort toe aan de N.V. Hudig en Pieters’ Algemeene Scheepvaart Mij. te Rotterdam en heeft een bruto inhoud van 3.616 ton. Het schip was onderweg van New Vork naar Rotterdam en heeft een lading sojabonen, bestemd voor de Nederlandse regering, aan boord. Volgens door de rederij over het ongeval ontvangen inlichtingen, zou de SPAR door het Britse schip zijn aangevaren, toen zij tijdens mist voor anker lag. De averij van de SPAR zou niet van ernstige aard zijn. Persoonlijke ongelukken hebben zich aan boord van het Nederlandse schip niet voorgedaan. Kapitein van de SPAR is de heer De Wit. De FRANCES DAWSON is een schip van 3.724 bruto ton.
RN 291239
Op 11 december werd het van New York komende s.s. SPAR, van de rederij Hudig en Pieters alhier, bij het binnenkomen van de Downs aangevaren door het Engelse s.s. FRANCES DAWSON. De SPAR werd aan de achtersteven beschadigd en verloor het roer. In de afgelopen nacht is het schip de Waterweg binnengekomen, gesleept door de sleepboten HUMBER en SEINE. Het heeft voorlopig ligplaats genomen in de Maashaven.