Inloggen
SPAARNDAM - ID 6059

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1881
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Spar deck
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Harland & Wolff Ltd., Queen's Island, Belfast, Great Britain
Werfnummer: 141
Launch Date: 1881-00-00
Delivery Date: 1881-08-12
Technical Data

Engine Manufacturer: James Jack & Co., Liverpool, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 4
Power: 3000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 32 5/8.32 7/16 & 2 x 71-60
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4368.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2788.00 Net tonnage
Deadweight: 5180.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 427.8 Feet (British) Registered
Beam: 41.9 Feet (British) Registered
Depth: 32.00 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
60 92 894 0 0 1046
Ship History Data

Date/Name Ship 1881-08-12 ARABIC
Manager: Ismay, Imrie & Co., Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Oceanic Steam Navigation Company Ltd, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain

Date/Name Ship 1890-02-00 SPAARNDAM
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1889-12-31: LC 01.01.1890: Leeuwarden, 31 december. In een vorig no. is gemeld, dat door de Nederlandsch- Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij is aangekocht het zo goed als nieuwe stalen stoomschip ARABIC, dat onder den naam van SPAARNDAM in februari in de vaart zal worden gebracht.
Nader bericht men ons, dat dit stoomschip een bruto inhoud heeft van 4367 register ton, een lengte heeft van 430 Engelse voeten, 42 voet breed en 31 dito hol is, van vier masten voorzien is en een buitengewone sterke machine bezit, waardoor de overtocht van Rotterdam naar New York in circa 10 dagen volbracht zal kunnen worden. Alles is comfortabel ingericht, zowel voor derde klasse als eerste en tweede klasse passagiers, dat ook volgens het nieuwste systeem zich in het opperdek bevindt. Dit stoomschip is evenals de nieuwe snelstomers WERKENDAM en MAASDAM, die ook binnen korte tijd in de Noordlijn worden opgenomen, een belangrijke aanwinst voor de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij.
1890-07-25: NRC 25.07.1890: Rotterdam, 24 juli. Het stoomschip SPAARNDAM, kapt. Bonjer, heden van New York in de Nieuwe Waterweg aangekomen, is bij de Kruithaven ten gevolge van de lage waterstand aan de grond gevaren. Het komt waarschijnlijk heden avond met hoogwater vlot.
Later bericht: het stoomschip SPAARNDAM is met behulp van drie sleepboten vlot gekomen en opgestoomd naar Rotterdam.
1890-09-17: NRC 17.09.1890
Rotterdam, 16 september. Men schrijft ons: Hedenmiddag van Rotterdam te ca. 2 uur in gezelschap met enige handelsvrienden, met een van de stoomtugs van de firma L. Smit & Co. een tocht makende naar de Nieuwe Waterweg, ten einde nog eens een bezoek te brengen aan het stoomschip SPAARNDAM, vonden wij na anderhalf uur stomen genoemd vaartuig ter hoogte van het Kanaal van Rozenburg, bij de ondiepte het zuiden, dwars in het vaarwater met de boeg naar het zuiden gericht. Het prachtige zeekasteel lag een weinig slagzij, 22 à 23 voet diep, met stoom op, doch helaas nog altijd bewegingloos, hoe rusteloos ook de schroef het water in bruine golven opzweepte. Aan stuurboord poogden de sleepboten SIMSON, MAASSLUIS en ZIERIKZEE en een drietal kleinere stoomboten de SPAARNDAM in westelijke richting te trekken en aldus uit haar beknelde toestand te redden, terwijl op Zr.Ms. monitor DE PANTER een tros was uitgebracht om het draaien te vergemakkelijken. Alles vruchteloos; zelfs op het gunstigste ogenblik, ca. half vijf, toen het getij daar ter plaatse het hoogst moet geweest zijn, bleef het gevaarte onwrikbaar op zijn plaats. Middelerwijl zagen wij door de noordzijde van de vaargeul passeren de vrij diep geladen stoomboten LLANBERIS en IBIS, zonder dat deze belemmering of oponthoud ondervonden. Te half zes de terugtocht aanvaardende, namen wij de weemoedige overtuiging mede, dat althans deze nacht nog niet de SPAARNDAM met zijn kostbare lading de reis zou voortzetten. De Goole- en Harwichboot kwamen wij onderweg tegen.
PGC 17.09.1890
Nieuwe Waterweg, 14 september. Het stoomschip SPAARNDAM, naar New-York bestemd, zit uitgaande bij de Kruithaven aan de grond. Het zal waarschijnlijk heden middag vlot komen.
PGC 17.09.1890
Nieuwe Waterweg, 15 september. Het stoomschip SPAARNDAM is niet vlot gekomen. Vijf sleepboten hebben tevergeefs getrokken en zullen morgenochtend wederom trachten het vlot te krijgen.
1890-09-18: NRC 18.09.1890: Rotterdam, 17 september. Zoals reeds onder de laatste berichten van ons eerste blad kon gemeld worden, is eindelijk het stoomschip SPAARNDAM heden namiddag vlot gekomen, met behulp van de sleepboten MAASSLUIS, ZUID-HOLLAND, SIMSON, HERCULES, ZIERIKZEE, ROTTERDAM, HAVIK, KINDERDIJK, SCHIEDAM, en de loodsstomer FRANS NAEREBOUT. Veel baat heeft men ook gehad van de zeven zandzuigers, door de ingenieur van de Waterweg, op order van de regering beschikbaar gesteld, die meer diepte bij het stoomschip hebben gemaakt. De SPAARNDAM was ten vijf ure wel in zee. Het stoomschip VEENDAM van New-York kwam binnen en arriveerde te Rotterdam. Het stoomschip ZAANDAM, bestemd naar New-York, dat, zoals door ons vermeld werd, aan de boeien op de rivier na het vertrek van de laadplaats te Fijenoord gelegd werd, lag 17 september des avonds nog aan boei 25, en vertrekt tegen hoog water in de nanacht naar zee.
1890-12-10: NRC 10.12.1890: Maassluis, 9 december. Het stoomschip SPAARNDAM, heden naar zee vertrokken, is bij het zuiden aan de grond gevaren. Na hedenmiddag met behulp van twee sleepboten vlot gekomen te zijn, is het naar de ducdalven bij Vlaardingen gestoomd om aldaar vast te meren en betere getijden af te wachten.
1901-05-17: DS 17.05.1901: Het stoomschip SPAARNDAM van de Holland Amerika Lijn te Rotterdam is 17 mei aangekomen van Rotterdam te Preston om te worden gesloopt. (opm: de SPAARNDAM was op 14 mei onder eigen stoom uit de Nieuwe Waterweg vertrokken, naar vermeld naar Antwerpen; dit is onjuist omdat er geen passage Vlissingen is gerapporteerd)
1901-08-00: Final Fate:
De SPAARNDAM is in 04.1901 voor de sloop verkocht aan Thos W. Ward te Sheffield en in 08.1901 gesloopt op de sloperswerf van deze firma te Preston. (Aankomst 17.05.1901)

Afbeeldingen


Omschrijving: De SPAARNDAM op de Hudson-rivier
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown