MCO 140310
Vlissingen, 12 maart. Hedenmiddag te half drie ’s middags werd op de werf van de Koninklijke Maatschappij “De Schelde” te Vlissingen met goed gevolg te water gelaten het voor rekening van de heer Nico Haas te Rotterdam in aanbouw zijnde stoomschip SOPHIE H, waarvan de kiel gelegd werd op 6 oktober 1909. (opm. wellicht zal dit 4 oktober 1909 moeten zijn) De laatste beletselen werden weggenomen door mevr. S. Haas-Davidson, echtgenote van de reder. De hoofdafmetingen zijn: lengte tussen de loodlijnen 325’0”, breedte 47’0”, holte 24’3”, diepgang 20’0” en laadvermogen 5100 ton. Het schip is een vrachtboot van het ééndeks-type en gebouwd onder toezicht van Bureau Veritas. De stalen romp is geconstrueerd volgens het Isherwood systeem d.w.z. met langsscheepse spanten en dekbalken. Het schip heeft vier luiken met stoomwinches. De twee masten zijn ieder van 2 laadbomen en een inschuifbare top voorzien. De triple expansie machine met cilinders van 23½, 38 en 64 Eng. duim diameter en 42” slag, is ontworpen om 1500 ipk te ontwikkelen bij ong. 70 omw./min. Twee enkelvoudige vlampijpketels met werkdruk van 160 lbs. zorgen voor de stoom. (opm.: beknopt)
NRC 050211. Londen, 4 februari 1911. Het stoomschip SOPHIE-H is bevracht met 4.500 ton 10% van Buenos Aires naar Engeland/Continent tot Sh.9/- open charter minus 6d., prompt. (opm: waarschijnlijk graan)