Inloggen
SOESTDYK - ID 6033


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1901
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Furness, Withy & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Werfnummer: 255
Launch Date: 1901-05-18
Delivery Date: 1901-08-20
Technical Data

Engine Manufacturer: Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 28,46 & 77,48
Speed in knots: 11.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6445.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4287.00 Net tonnage
Deadweight: 9095.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 126.41 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 121.92 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.77 Meters Registered
Depth: 12.23 Meters Registered
Draught: 8.12 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1901-08-20 SOESTDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSKL

Date/Name Ship 1918-03-21 SOESTDYK 3413
Manager: United States Navy, Naval Overseas Transport Service, U.S.A.
Eigenaar: United States Navy, Naval Overseas Transport Service, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-07-16 SOESTDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1923-10-00 CALLANDIA
Manager: Henry M. Thomson, London, Great Britain
Eigenaar: Henry M. Thomson, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: KPRD

Ship Events Data

1901-00-00: Het eerste schip van de HAL met een naam eindigend op 'dyk'. Samen met de Britse rederij Furness, Withy & Co. werden bij de gelijknamige werf vier zusterschepen besteld, twee voor de HAL en twee voor de Britse rederij.
Boventussendek speciaal ingericht voor vervoer van 350 stuks vee. Accommodatie voor 18 veeverzorgers.
1912-02-03: Op weg van New York naar Rotterdam is kapitein E.M. Swaan overboord gevallen en verdronken.
1917-06-21: Te San Juan P.R. door de Amerikaanse Regering vastgehouden, werd op 21.03.1918 aldaar ingevolge het Droit D'Angarie in beslag genomen in onder Amerikaanse vlag gebracht. Op 16.07.1919 weer aan de rederij teruggegeven
1931-11-04: Final Fate:
De CALLANDIA arriveerde op 04.11.1931 te Osaka (Japan) om gesloopt te worden.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Baron, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens :

 

Jacob werd geboren op 30 okt. 1864 te Alkmaar als z.v. Jan Metz (huisschilder) en Aaltje Kruijt.

Jacob (28) (stuurman) trouwde op 17 nov. 1892 te Rotterdam met  Margaretha Catharina Hooybergh (30) – geb. te  Haarlem – d.v. Franciscus Hooybergh en Catharina Frikkee.

Jacob overleed op 02.11.1933 te Oegstgeest (woonplaats Ede) (69).

 

Opleiding :

Jacob werd op 03 aug. 1878 ingeschreven bij bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam 

Toeziend voogden: Regenten van het Burgerweeshuis te Alkmaar, die ook het inschrijfgeld betaalden, want beide ouders waren inmiddels overleden. 

Werd op 20 juli 1882 geplaatst als stuurmansleerling op het zeilschip NOACH IV, kapt. Gomes, van Rotterdam naar Java. Gage Fl. 12. Op 29 sept. terug van de reis met zeer goed attest.

Maakte vervolgens nog een reis als stuurmansleerling met de NOACH IV onder kapt. Gomes, van 13 okt. 1883 tot 01 nov. 1884 met zeer goed attest. Gage nu Fl. 18.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Vaart op 24 febr. 1885.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Vaart op 11 sept. 1890.

Jacob Metz kwam in dienst bij de Holland Amerika Lijn op 18 oktober 1890 als 4e stuurman op de P. CALAND. 

Ging  op 31 maart 1895 tijdelijk in dienst bij de Koninklijke Marine als Marine Reserve officier.

Vervolgens op 12 febr. 1896 een tweede keer voor een vervolg opleiding.

Waarna hij op 5 april 1899 nog eens voor 3 maanden een opleiding volgde.

Werd op 1 jan. 1903 bevorderd tot luitenant 1e klasse bij de Koninklijke Marine Reserve.

 

Kinderen :

- N.N. - overleden 1893

- Aaltje – geb. 08.04.1894 te R’dam.

- Jacob Franciscus – geb. 08.08.1897 te R’dam.

- Franciscus Jan – geb. 13.09.1898 te R’dam.

- Catharina Margaretha Leonie – geb. 12.11.1900 te R’dam.

- Jeanne Jacoba Gerbrandine – geb. 07.09.1902 te R’dam.

- N.N. – overleden 1905

- Margaretha Catharina Anna - overleden 1907 – oud 13 dagen.

 

De schepen van de kapitein :

 

*   02/1902 – 04/1902 van het s.s. SOESTDYK -  geb. in 1901

*   12/1904 – 03/1905 van het s.s. SLOTERDYK - geb. in 1902

*   09/1905 – 04/1906 van het s.s.  SOESTDYK - geb. in 1901

*   04/1906 – 01/1914 van het s.s. SLOTERDYK - geb. in 1902

*   01/1914 – 08/1914 van het s.s. OOSTERDIJK - geb. in 1913

*   10/1914 – 06/1917 van het s.s. OOSTERDIJK - geb. in 1913

*   05/1918 – 10/1921 van het s.s. SLOTERDYK - geb. in 1902

*   10/1921 – 01/1922 van het s.s. EDAM - geb. in 1921

*   01/1922 – 11/1923 van het s.s. LEERDAM – geb. in 1921

 

 

Overige bijzonderheden :

 

Zie Verslag van de RvdS 1911 – Nr. 45 – Brand in de lading van s.s. SLOTERDYK op 19.02.1911

Zie Verslag van de RvdS 1913 – Nr. 71 – s.s. SLOTERDYK aanvaring met Am. Schoener op 22.07.1913

Zie Verslag van de RvdS 1923 – Nr. 48 – Aan de grond lopen van het s.s. LEERDAM op 07.01.1923.

 

Datum vanaf: 1902
Kapitein: METZ, JACOB

Familiegegevens :

 

Jacob werd geboren op 30 okt. 1864 te Alkmaar als z.v. Jan Metz (huisschilder) en Aaltje Kruijt.

Jacob (28) (stuurman) trouwde op 17 nov. 1892 te Rotterdam met  Margaretha Catharina Hooybergh (30) – geb. te  Haarlem – d.v. Franciscus Hooybergh en Catharina Frikkee.

Jacob overleed op 02.11.1933 te Oegstgeest (woonplaats Ede) (69).

 

Opleiding :

Jacob werd op 03 aug. 1878 ingeschreven bij bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam 

Toeziend voogden: Regenten van het Burgerweeshuis te Alkmaar, die ook het inschrijfgeld betaalden, want beide ouders waren inmiddels overleden. 

Werd op 20 juli 1882 geplaatst als stuurmansleerling op het zeilschip NOACH IV, kapt. Gomes, van Rotterdam naar Java. Gage Fl. 12. Op 29 sept. terug van de reis met zeer goed attest.

Maakte vervolgens nog een reis als stuurmansleerling met de NOACH IV onder kapt. Gomes, van 13 okt. 1883 tot 01 nov. 1884 met zeer goed attest. Gage nu Fl. 18.

Behaalde het diploma 2e stuurman Grote Vaart op 24 febr. 1885.

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Vaart op 11 sept. 1890.

Jacob Metz kwam in dienst bij de Holland Amerika Lijn op 18 oktober 1890 als 4e stuurman op de P. CALAND. 

Ging  op 31 maart 1895 tijdelijk in dienst bij de Koninklijke Marine als Marine Reserve officier.

Vervolgens op 12 febr. 1896 een tweede keer voor een vervolg opleiding.

Waarna hij op 5 april 1899 nog eens voor 3 maanden een opleiding volgde.

Werd op 1 jan. 1903 bevorderd tot luitenant 1e klasse bij de Koninklijke Marine Reserve.

 

Kinderen :

- N.N. - overleden 1893

- Aaltje – geb. 08.04.1894 te R’dam.

- Jacob Franciscus – geb. 08.08.1897 te R’dam.

- Franciscus Jan – geb. 13.09.1898 te R’dam.

- Catharina Margaretha Leonie – geb. 12.11.1900 te R’dam.

- Jeanne Jacoba Gerbrandine – geb. 07.09.1902 te R’dam.

- N.N. – overleden 1905

- Margaretha Catharina Anna - overleden 1907 – oud 13 dagen.

 

De schepen van de kapitein :

 

*   02/1902 – 04/1902 van het s.s. SOESTDYK -  geb. in 1901

*   12/1904 – 03/1905 van het s.s. SLOTERDYK - geb. in 1902

*   09/1905 – 04/1906 van het s.s.  SOESTDYK - geb. in 1901

*   04/1906 – 01/1914 van het s.s. SLOTERDYK - geb. in 1902

*   01/1914 – 08/1914 van het s.s. OOSTERDIJK - geb. in 1913

*   10/1914 – 06/1917 van het s.s. OOSTERDIJK - geb. in 1913

*   05/1918 – 10/1921 van het s.s. SLOTERDYK - geb. in 1902

*   10/1921 – 01/1922 van het s.s. EDAM - geb. in 1921

*   01/1922 – 11/1923 van het s.s. LEERDAM – geb. in 1921

 

 

Overige bijzonderheden :

 

Zie Verslag van de RvdS 1911 – Nr. 45 – Brand in de lading van s.s. SLOTERDYK op 19.02.1911

Zie Verslag van de RvdS 1913 – Nr. 71 – s.s. SLOTERDYK aanvaring met Am. Schoener op 22.07.1913

Zie Verslag van de RvdS 1923 – Nr. 48 – Aan de grond lopen van het s.s. LEERDAM op 07.01.1923.

 

Datum vanaf: 1905
Kapitein: METZ, JACOB

Familiegegevens en opleiding

SWAAN, EDUARD MARTINUS

E. M. werd geboren op 03 juni 1877  in Padang (Indonesië) als z.v. Wilhelmus Cornelis Swaan (geb. 17.08.1845 te Bergen op Zoom) en Jeannette Antoinette Auguste Coelen. (geb. 05.07.1852 te Batavia) 

E. M. was ongetrouwd.

E. M. overleed op 03.02.1912 toen hij overboord viel en verdronk in de Atlantische Oceaan.

Eduard Marinus Swaan behaalde zijn derde stuurman diploma in twee keer. Diploma 3e stuurman A op 14 okt. 1896 en diploma 3e stuurman deel B op 11 dec. 1896.  Hij kwam in dienst bij de H.A.L. op 29 maart 1897 als stuurmansleerling op de MAASDAM en de ROTTERDAM. Na het behalen van het diploma derde stuurman, kwam hij in dienst als 4e stuurman in okt. 1897 op de EDAM. Behaalde op 11 april 1900 het diploma 2e stuurman GHV. Vanaf 1901 kreeg hij tussentijds een opleiding bij de Koninklijke Marine als luitenant tweede klasse bij de Koninklijke Marine Reserve. Zijn eerste schip als kapitein was op 8 nov. 1909 van het s.s. SOMMELSDYK. In 1910 ging hij over op de ANDYK, waarna hij op 5 sept. 1910 het gezag kreeg over het stoomschip SOESTDYK. Helaas kwam een eind aan zijn carrière doordat hij midden op de Atlantische Oceaan overboord viel door onbekende oorzaak, zijn lichaam werd nooit teruggevonden.

 

Kinderen

geen

De schepen van de kapitein

 *   1909 – 1910 van het s.s. SOMMELSDYK – geb. in 1907

*   1910 – 1910 van het s.s. ANDYK – geb. in 1909

*   1910 – 1912 van het s.s. SOESTDYK – geb. in 1901 

 

Overige bijzonderheden

RN 120212
Een gezagvoerder verdronken. Het vracht stoomschip SOESTDYK van de Holland Amerika Lijn arriveerde gisternacht 1 uur in de Nieuwe Waterweg, komende van New York. De eerste stuurman, die het bevel voerde, rapporteerde bij aankomst te Rotterdam, dat de gezagvoerder kapt. C. Zwaan, zaterdag 3 februari jl. in de Atlantische Oceaan, vermoedelijk door een duizeling bevangen, over de reling in zee is gestort en verdronken. De ongelukkige was ongehuwd.

 

HND 160212

Kapitein E.M. Swaan †. — Men schrijft aan de „Nieuwe Rott. Courant.":
Het stoomschip SOESTDYK, van de Holland Amerika Lijn, vertrekt morgen, onder commando van kapitein L. Rijnink, wederom naar zee.
Zoals wij reeds bij binnenkomst van het stoomschip bericht hebben, verloor het schip op de laatste thuisreis haar gezagvoerder, kapitein E.M. Swaan, die in het midden van de oceaan overboord geslagen werd en verdronk. Kapitein Swaan was in maart 1897 als stuurmansleerling bij de Holland Amerika Lijn in dienst getreden, na zijn leerschool aan de Zeevaartschool te Rotterdam te hebben doorgemaakt. Hij diende achtereenvolgens in verschillende rangen op de stoomschepen van de N.A.S.M., verscheidene jaren als eerste officier op de grotere passagiersschepen. In november 1909 werd hij tot kapitein bevorderd en sedert dien voerde hij het bevel over verschillende vrachtschepen van de Maatschappij, die in hem een van haar beste jeugdige krachten verloren heeft. Ook onder zijn vrienden en kennissen in de Marine-Reserve was Swaan algemeen zeer gezien en bemind.

Zie ook : https://www.captainalbert.com/captains-from-the-past/swaan-martinus-eduard/

 

Datum vanaf: 1911
Kapitein: SWAAN, EDUARD MARTINUS
Overige informatie: RN 120212 Een gezagvoerder verdronken. Het vracht stoomschip SOESTDYK van de Holland Amerika Lijn arriveerde gisternacht 1 uur in de Nieuwe Waterweg, komende van New York. De eerste stuurman, die het bevel voerde, rapporteerde bij aankomst te Rotterdam,

Familiegegevens en opleiding

Lambertus werd geboren op 06 febr. 1883 te Amsterdam als z.v. Lodewijk Johannes Rijnink (opzichter) (geb, 20.11.1854) en Wilhelmina Maria Lieth (geb. 08.04.1856)

L. (27) trouwde op 22 sept. 1910 te Rotterdam met Zwaantje Duit (21) – geb. 04.12.1888 in Oude Pekela – d.v. Wibrandus Duit en Trijntje Sterrenberg.

L. overleed op ????

 

Kinderen

-    Catharina Frouwina (30.08.1911 te R’dam)

-    Lodewijk Johannes  (20.04.1913 te R’dam)

-     Wibrandus Lambertus (13.03.1916 te R’dam)

 

De schepen van de kapitein

*   1911 – 1912 van het s.s. SOESTDYK – geb. in 1901  (de reizen 57 t/m 66 in 1911 en 1912)

*   19.. – 19..  

*   19.. – 19..  

*   19.. – 1925 van het s.s. EEMDYK – geb. in 1915 

*   19.. – 19..  

*   19.. – 1930 van het pass.schip MAASDAM – geb. in 1

*   19.. – 19..  

Overige bijzonderheden

Kwam op 28.08.1908 uit Amsterdam als 2e stuurman te wonen in Rotterdam op adres Willebrordusstraat 39a, samen met zijn moeder Wilhelmina Maria Rijnink (geb. Lieth) en zijn zuster Wilhelmina Maria Rijnink (geb. 04.08.1887). Ze hebben ook nog gewoond Verschuierstraat 3b, Middellandstraat 72a, R’dam en Parkweg 332 te Voorburg en in Essenburg 14a in Voorburg. (Bron: gezinskaart Gem. Rotterdam)

 

Datum vanaf: 1912
Kapitein: RIJNINK, LAMBERTUS
Overige informatie: 0

DULKEN, JOHAN van

Familiegegevens en opleiding

Johan werd geboren op 09 aug. 1882 te Rotterdam als z.v.

Johan trouwde op

Johan overleed op 03 sept. 1972 te De Bilt.

 

Kinderen

 

De schepen van de kapitein

 

*   1912 – 19..  van het ss SOESTDYK – geb. in 1901

*   19.. – 19..  

*   19.. – 1923  van het ss MOERDIJK – geb. 

 

Overige bijzonderheden

 

Captain J. van Dulken was a ships master with H.A.L. before, during and after the WW II

 

Zie verslag van de RvdS 1924 Nr. 8 – aanvaring van het s.s. MOERDIJK met het Britse s.s. CITO op 10/11/1923

 

 

Dulken, Johan van

Geboren te Rotterdam op 9 augustus 1882. Overleden te De Bilt op 3 september 1972.

Bekende onderscheidingen: BL, R.2, KNMI.2, Mobilisatie Kruis 1914-1918, DSC.

BRONZEN KRUIS MET EERVOLLE VERMELDING - K.B. no. 1 van 18 mei 1942; later ingetrokken en vervangen door de BRONZEN LEEUW.

Gezagvoerder ter Koopvaardij, kapitein van het s.s. PENNLAND.

En

DISTINGUISHED SERVICE CROSS (GB) – December 1941.

Captain, master of the s.v. PENNLAND.

For their services with the Royal Navy in the withdrawal from Greece.

(Bron: BL/BK blz. 222; R. Blz. 134; Koopv. Blz, 6,40,51; Amersfoortsch Dagblad / De Eemlander, 25 apr. 1917; ARA2.16.32 inv. 765)

 

 

Datum vanaf: 1912
Kapitein: DULKEN, JOHAN van

Externe informatie - Overig
Vereniging 'De Lijn' - Holland-Amerika Lijn: SOESTDYK 1 (1901-1923)
Afbeeldingen


Omschrijving: De SOESTDYK
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SOESTDYK
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Officieren en bemanning van de SOESTDYK in Amerikaanse dienst
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: SOESTDYK in USS dienst
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: SOESTDYK in USS dienst
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: CALLANDIA
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: CALANDIA
Collectie: Besteling, P
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade
Algemene informatie

NRC 090212
Maassluis, 9 februari. Van het hedennacht alhier binnen gekomen stoomschip SOESTDYK is 3 februari in de Atlantische Oceaan de kapitein overboord geslagen en verdronken.

RN 120212
Een gezagvoerder verdronken. Het vracht stoomschip SOESTDYK van de Holland Amerika Lijn arriveerde gisternacht 1 uur in de Nieuwe Waterweg, komende van New York. De eerste stuurman, die het bevel voerde, rapporteerde bij aankomst te Rotterdam, dat de gezagvoerder kapt. C. Zwaan, zaterdag 3 februari jl. in de Atlantische Oceaan, vermoedelijk door een duizeling bevangen, over de reling in zee is gestort en verdronken. De ongelukkige was ongehuwd.

HND 160212

Kapitein E.M. Swaan †. — Men schrijft aan de „Nieuwe Rott. Het stoomschip SOESTDYK, van de Holland Amerika Lijn, vertrekt morgen, onder commando van kapitein L. Rijnink, wederom naar zee. Zoals wij reeds bij binnenkomst van het stoomschip bericht hebben, verloor het schip op de laatste thuisreis haar gezagvoerder, kapitein E.M. Swaan, die in het midden van de oceaan overboord geslagen werd en verdronk. Kapitein Swaan was in maart 1897 als stuurmansleerling bij de Holland Amerika Lijn in dienst getreden, na zijn leerschool aan de Zeevaartschool te Rotterdam te hebben doorgemaakt. Hij diende achtereenvolgens in verschillende rangen op de stoomschepen van de N.A.S.M., verscheidene jaren als eerste officier op de grotere passagiersschepen. In november 1909 werd hij tot kapitein bevorderd en sedert dien voerde hij het bevel over verschillende vrachtschepen van de Maatschappij, die in hem een van haar beste jeugdige krachten verloren heeft. Ook onder zijn vrienden en kennissen in de Marine-Reserve was Swaan algemeen zeer gezien en bemind.