Inloggen
SOESTDYK - ID 6033

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1901
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Furness, Withy & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Werfnummer: 255
Launch Date: 1901-00-00
Delivery Date: 1901-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 28,46 & 77,48
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6445.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4287.00 Net tonnage
Deadweight: 9095.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 400.4 Feet (British) Registered
Beam: 52.1 Feet (British) Registered
Depth: 37.2 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1901-08-00 SOESTDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSKL

Date/Name Ship 1918-03-21 SOESTDYK 3413
Manager: United States Navy, Naval Overseas Transport Service, U.S.A.
Eigenaar: United States Navy, Naval Overseas Transport Service, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-07-16 SOESTDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1923-10-00 CALLANDIA
Manager: Henry M. Thomson, London, Great Britain
Eigenaar: Henry M. Thomson, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: KPRD

Ship Events Data

1912-02-03: Op weg van New York naar Rotterdam is kapitein E.M. Swaan overboord gevallen en verdronken.
1917-00-00: De SOESTDYK, sinds 21.06.1917 te San Juan P.R. door de Amerikaanse Regering vastgehouden, werd op 21.03.1918 aldaar ingevolge het Droit D'Angarie in beslag genomen in onder Amerikaanse vlag gebracht. Op 16.07.1919 weer aan de rederij teruggegeven
1931-11-04: Final Fate:
De CALLANDIA arriveerde op 04.11.1931 te Osaka (Japan) om gesloopt te worden.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Baron, J.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1911
Kapitein: Swaan, E.M.
Overige informatie: RN 120212 Een gezagvoerder verdronken. Het vracht stoomschip SOESTDYK van de Holland Amerika Lijn arriveerde gisternacht 1 uur in de Nieuwe Waterweg, komende van New York. De eerste stuurman, die het bevel voerde, rapporteerde bij aankomst te Rotterdam,

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Rijnink, L.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Soestdyk 1901.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Soestdyk 1901.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De Soestdijk als Callandia
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

NRC 090212
Maassluis, 9 februari. Van het hedennacht alhier binnen gekomen stoomschip SOESTDYK is 3 februari in de Atlantische Oceaan de kapitein overboord geslagen en verdronken.

RN 120212
Een gezagvoerder verdronken. Het vracht stoomschip SOESTDYK van de Holland Amerika Lijn arriveerde gisternacht 1 uur in de Nieuwe Waterweg, komende van New York. De eerste stuurman, die het bevel voerde, rapporteerde bij aankomst te Rotterdam, dat de gezagvoerder kapt. C. Zwaan, zaterdag 3 februari jl. in de Atlantische Oceaan, vermoedelijk door een duizeling bevangen, over de reling in zee is gestort en verdronken. De ongelukkige was ongehuwd.HND 160212

Kapitein E.M. Swaan †. — Men schrijft aan de „Nieuwe Rott. Courant.":
Het stoomschip SOESTDYK, van de Holland Amerika Lijn, vertrekt morgen, onder commando van kapitein L. Rijnink, wederom naar zee.
Zoals wij reeds bij binnenkomst van het stoomschip bericht hebben, verloor het schip op de laatste thuisreis haar gezagvoerder, kapitein E.M. Swaan, die in het midden van de oceaan overboord geslagen werd en verdronk. Kapitein Swaan was in maart 1597 als stuurmansleerling bij de Holland Amerika Lijn in dienst getreden, na zijn leerschool aan de Zeevaartschool te Rotterdam te hebben doorgemaakt. Hij diende achtereenvolgens in verschillende rangen op de stoomschepen van de N.A.S.M., verscheidene jaren als eerste officier op de grotere passagiersschepen. In november 1909 werd hij tot kapitein bevorderd en sedert dien voerde hij het bevel over verschillende vrachtschepen van de Maatschappij, die in hem een van haar beste jeugdige krachten verloren heeft. Ook onder zijn vrienden en kennissen in de Marine-Reserve was Swaan algemeen zeer gezien en bemind.