Inloggen
SOERAKARTA - ID 6032


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1913
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 149
Date Laid Down: 1912-05-24
Launch Date: 1912-11-23
Delivery Date: 1913-01-23
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 29", 48" & 82½"- 54"
Speed in knots: 12.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6925.82 Gross tonnage
Net Tonnage: 4384.26 Net tonnage
Deadweight: 10408.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 464500 Cubic Feet
 
Length 1: 430.9 Feet (British) Registered
Beam: 55.1 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 36.6 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1913-01-23 SOERAKARTA
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSKG

Ship Events Data

1925-03-08: Final Fate:
Op de kustreis van Hamburg naar Rotterdam - voordat het schip een nieuwe uitreis naar Nederlands-Indië ging ondernemen - arriveerde de SOERAKARTA op 8 maart 1925 te 18.30 uur voor de Nieuwe Waterweg. Het was zwaar stormweer. De loods kwam aan boord en deze zag er geen bezwaar in om binnen te lopen, daar het weer wat beter was geworden. Het zicht was echter vrij slecht en plotseling zag men het licht van het Noorderhoofd zeer duidelijk en bemerkte men te dicht bij te zijn. Om 19.05 uur raakte de SOERAKARTA met bakboordsboeg de stenen van het zee-einde van de binnenkant van het Noorderhoofd en bleef vastzitten. Pogingen om het schip met sleepboten vlot te krijgen, mislukten. (opm: de Nederlandse zeesleepboot SCHELDE verging hierbij). Op 9 maart 1925 om 14.00 uur ging een gedeelte van de bemanning van boord, op 10 maart de overigen. Het schip werd door Rijkswaterstaat in beslag genomen. Deze begon op 31 maart 1925 met het losbranden van het achterschip, een stuk van 350 voet, dat op 7 april 1925 vlot was en tegen betaling van de bergingskosten aan de rederij werd teruggegeven en naar Rotterdam gesleept. Het voorschip werd met dynamiet opgeruimd. Het achterschip was het herstel niet meer waard en werd op 15 december 1925 te Rotterdam in openbare veiling verkocht, naar Hendrik-Ido-Ambacht gesleept en aldaar gesloopt. De loods had bij het binnenlopen van de Nieuwe Waterweg onverantwoord genavigeerd en met te grote snelheid - 10 à 11 mijl - gevaren.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1913
Kapitein: Gantvoort, M.
Overige informatie: De Maasbode 050713 Hedennacht is plotseling overleden de heer M. Gantvoort, die gedurende vele jaren als gezagvoerder in dienst van de Rotterdamsche Lloyd is werkzaam geweest, het laatst als kapitein op het stoomschip „SOERAKARTA". Treffend is de bijzond

Afbeeldingen


Omschrijving: SOERAKARTA tijdens de bouw
Gemaakt door: Foto Dert - Vlissingen
Onderwerp: Werf

Omschrijving: SOERAKARTA
Gemaakt door: Onbekend

Omschrijving: SOERAKARTA, omstreeks 1917/1919
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: SOERAKARTA
Gemaakt door: Onbekend **

Omschrijving: SOERAKARTA gestrand op de noorderpier bij Hoek van Holland
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: SOERAKARTA gerstrand op de pier van Hoek van Holland in maart 1925
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: SOERAKARTA gestrand op de noorderpier bij Hoek van Holland
Gemaakt door: Foto Bureau C. Kramer, Rotterdam
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: SOERAKARTA 7 april 1925. Het moment, waarop voor- en achterschip van elkaar worden gescheiden
Gemaakt door: Fotocentrale - Amsterdam
Onderwerp: Sloop

Omschrijving: SOERAKARTA 7 april 1925 gebroken
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Schade
Algemene informatie

 

 

NRC 050113
Vlissingen, 4 januari. Het stoomschip SOERAKARTA voor de Rotterdamsche Lloyd, in aanbouw bij de werf van de Koninklijke Mij. ‘De Schelde’ zal zaterdag 1 februari de eerste reis naar New York aanvaarden. De SOERAKARTA komt onder bevel van kapt. M. Gantvoort.

NRC 190113
Vlissingen, 19 januari. Het stoomschip SOERAKARTA aan de werf van de Koninklijke Mij. ‘De Schelde’ in aanbouw voor de Rotterdamsche Lloyd, heeft gemeerd geproefstoomd.

NRC 210113
Vlissingen, 21 januari. Het nieuwe stoomschip SOERAKARTA van de Rotterdamsche Lloyd zal donderdag van hier naar Rotterdam vertrekken, om dan tevens de proeftocht te houden. Het schip aanvaardt zaterdag 1 februari zijn eerste reis naar New York.

RN 230113
Rotterdam, 22 januari. Het stoomschip SOERAKARTA, groot 9.000 ton, 23 november jl. voor de Rotterdamsche Lloyd te Vlissingen van de werf ‘De Schelde’ te water gelaten, zal morgen naar hier vertrekken, om dan tevens de proeftocht te houden. Zaterdag 1 februari zal het schip zijn eerste reis naar Indië aanvaarden. De SOERAKARTA is het derde schip in één jaar van dezelfde helling te water gegaan.

NRC 050713
Rotterdam, 5 juli. Wij vernemen, dat de gezagvoerder M. Ganzevoort van het stoomschip SOERAKARTA, dat heden van hier naar Nederlands Indië zou vertrekken, plotseling is overleden; men zegt aan een hartverlamming. De heer M. Gantvoort, die kort geleden een paar ribben had gebroken, was weer geheel hersteld en voelde zich de laatste tijd bijzonder wel. Het vertrek van de SOERAKARTA is tot morgenochtend uitgesteld.

NRC 070713
Maassluis, 6 juli. Het naar Java vertrokken stoomschip SOERAKARTA ligt voor de Nieuwe Waterweg met een defecte machine. Het stoomschip wordt aldaar gerepareerd en zet daarna de reis voort.

NRC 080713
Maassluis, 7 juli. Het stoomschip SOERAKARTA heeft de reis naar Nederlands Indië voortgezet.