Inloggen
SOEDOE - ID 6013


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1926
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: United Engineering Ltd, Singapore, Great Britain
Launch Date: 1926-00-00
Delivery Date: 1926-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 169.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 89.00 Net tonnage
Deadweight: 210.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 29.42 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.62 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 19-03-1936
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: De Indische Courant 19-03-1936: Bij de Soerabaiasche Droogdok Maatschappij waren de vorige week de volgende schepen in behandeling : De tankboot „Angelina", de Blue Funnel „Adrastus" en de tankboot „Soedoe" van de N. N. G. P. M. (Nederlandsche Nieuw-Guinea Petroleum Maatschappij). De „Soedoe" had oorspronkelijk een 120 P.K. Kromhout motor. Daar in de buurt van Nieuw- Guinea waar dikwijls veel zee kan staan, bleek, dat deze motor voor het werk aldaar niet sterk genoeg was. De motor wordt nu vervangen door een Deutz motor van 225 P.K. Verder wordt het achterschip verbouwd en krijgt het schip een bak om de zeewaardigheid te verhoogen.

Ship History Data

Date/Name Ship 1926-00-00 SOEDOE
Manager: N.V. Nederlandsche Nieuw-Guinee Petroleum Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsche Nieuw-Guinee Petroleum Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Surabaya / Netherlands East Indies
Callsign: PKLG

Ship Events Data

1935-07-09: Bataviaasch Nieuwsblad 09-07-1935. Olielichter met Motorschade. Ongemotiveerde ongerustheid. Omstreeks acht uur is gisteravond door een bericht van de Nirom (Nederlands Indische Radio Omroep), dat in de buurt van Ambon een schip in nood verkeerde en S.0.S.-seinen uitzond, eenige ongerustheid gewekt, welke naar thans blijkt geheel ongemotiveerd was. Hedenmorgen ontvingen wij dan ook verschillende telefoontjes met het verzoek om den naam van het schip aangezien de Nirom dien gisteravond niet gemeld heeft. Na informaties bleek, dat er niets ernstigs gebeurd was. De olie-lichter „Soedoe" van de B.P.M., die op weg was naar Nieuw-Guinea, via Ambon, liep gisteravond motorschade op, waarop het schip aan het radio-station Balikpapan om assistentie verzocht, aangezien het station te Ambon reeds gesloten was. Balikpapan riep het radio-station Batavia op, dat Nirom verzocht door middel van haar z.g. S.0.S.-dienst een luisteraar op Ambon te verzoeken het radio-station te Ambon te waarschuwen. Het scheepje heeft geen S. O. S. -seinen uit gezonden. Zulks was in de omstandigheden, waarin het verkeerde, niet noodig. De schade bleek gelukkig niet ernstig te zijn. Omstreeks elf uur was de motor weer gerepareerd en zette de "Soedoe" zijn reis naar Ambon voort. Naar de Nirom ons nog mededeelt, werd zij gisteravond te kwart over 10 opgebeld door het telegraaf-kantoor, dat berichtte, dat het radio-station te Ambon den Nirom-omroep had ontvangen en reeds verbinding had met Makassar. Hoe Ambon het bericht ontving. Bij het ter perse gaan van ons blad ontvingen wij nog het volgende Aneta telegiam uit Ambon. Gisteravond hebben eenige radioamateurs te Ambon een Nirom-bericht ontvangen waarin verzocht werd het radio-station Ambon te waarschuwen, dat het weer openen moest. De olielichter „Soedoe" bevond zich toen op 24 min. Noorderbreedte en 125 graden 57 min. Oosterlengte. Het radio-station Ambon heeft de gansche nacht vergeefs de nabijzijnde schepen opgeroepen. Te middernacht seinde de „Soedoe", dat de motor weer liep en dat het schip met een vaart van vier mijl naar Ambon voer. Na dit geruststellend bericht werd van uitzending van de .Rantau Pandjang" van de K.P.M., die te Ambon reeds stoomklaar was gemaakt, afgezien. Te drie uur in den voormiddag kwam het radio-station Balikpapan nog even in radio-verbinding met de „Soedoe", waarna de radio-motor van de “Soedoe" eveneens een storing kreeg. Sindsdien is er geen communicatie met het schip. De hedenmorgen te Ambon gearriveerde Gouvernementsstoomer „Fomalhout" vertrok na haastig bunkeren onmiddellijk ter assistentie. Aan boord van de „Soedoe" bevindt zich o.a. de zoon van minister Colijn, dr. Colijn, leider van de expeditie voor de olie-exploratie op Nieuw-Guinea.
1936-04-15: De Indische Courant 15-04-1936: De „SOEDOE”. Proefvaren ter reede. Hedenmorgen werd een proefvaart ter reede gemaakt met het vaartuig „Soedoe", hetwelk toebehoort aan de Ned. Nieuw-Guinea-Petroleum Mij. en bij de „Droogdokmaatschappij Soerabaia" verbouwd werd: er kwam o.m. een zwaardere motor in, noodig in verband met het vaak ruwe weer aan de kust van Nieuw-Guinea, terwijl er ook voor passagiersaccommodatie werd gezorgd. De proeftocht werd meegemaakt door representanten van hooger genoemde maatschappij, door den directeur van het „Droogdok" en door een technisch expert van Scheepvaart.
1942-00-00: In 1942 in dienst van Kon. Marine tot medio 1946. De schepen Soedoe en Minjak Tanah, van de Ned. Nieuw-Guinea Petroleum Mij, werden ten tijde van de Japanse inval, veilig van Merauke naar Brisbane (Australië) gebracht, gedurende de oorlog in de Pacific werd met het ms. Soedoe de verbinding tussen Brisbane en Merauke onderhouden.
In 1947 terug naar Nieuw-Guinea Petroleum Maatschappij.
1960-00-00: Final Fate:
Afgevoerd.

Afbeeldingen


Omschrijving: Soedoe 1926
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Soedoe 1926
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Soedoe 1926 na plaatsing van bak
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown