Inloggen
ARIËL - ID 601


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1889-08-00 / 1897-00-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1889
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Maatschappij 'De Maas', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1889-01-03
Launch Date: 1889-00-00
Delivery Date: 1889-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij 'De Maas', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (15 , 25 & 40 - 30)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 689.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 459.00 Net tonnage
Deadweight: 800.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 54.74 Meters Registered
Beam: 8.33 Meters Registered
Depth: 4.37 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1889
Datum agenda: 1889-08-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: ARIËL
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Croockewit, G.A.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: ja
1889-08-17, uitvoering78-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1889-08-00 ARIEL
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NFVB

Ship Events Data

1889-01-03: NRC 040189. Rotterdam, 3 januari. Heden werd bij de Maatschappij De Maas de kiel gelegd van het stoomschip ARIEL, te bouwen voor rekening van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam.
1897-02-26: Final Fate:
Op weg van Amsterdam naar Kopenhagen en Danzig, gestrand tijdens harde wind en holle zee, ongeveer 700 meter van het strand bij Lemvig, een zeemijl ten zuiden van Fjaltring bij Transholmen. De bemanning kon worden gered. In de daarop volgende weken kon veel van de lading aan land worden gebracht maar het schip zonk door het onstuimige weer steeds verder weg en kon ondanks bergingspogingen niet meer worden vlotgebracht. Eind maart 1897 als wrak beschouwd. Tijdens een westerstorm op 29 maart brak het schip in tweeën.

Report from Lemvig customs office dated 1. March 1897. Ministry of Agricultures annual report. During a SW storm and fog the ARIEL ran aground on Feburary 26, 1897 at 8 p.m. outside Transholmen, western part of Jylland. The ship was filled with water and abandoned by the crew, which was to shore in the own boat. However the vessel was salvaged on February 27. by the lifeboat from Thorsminde. ARIEL was on a voyage from Amsterdam to Kjøbenhavn and Danzig with general cargo. The cause for the grounding was a combination of current and stormy weather and the fact the Bovbjerg Lighthouse wasn’t observed.

Gezagvoerders

Familiegegevens 

 Hendrik Gz Lodewijks, geboren op 15 september 1851 te Veendam, als z.v. Germ Hendriks Lodewijks (schipper) en Ikien Wolters de Jonge.

Hendrik (28) (zeeman) trouwde op 15 apr. 1880 te Veendam met Alida Engelsman (24) – geb. 20.01.1856 te Veendam – d.v. Berend Hindriks Engelsman en Hinderkien Wolters de Jonge.

Hendrik overleed op 09.11.1893 a/b van het s.s. OBERON. (42).

 

Kinderen

-        Ikiena Alida        – geb. 01-01-1881 te Oosterdiep (Gem. Veendam)

-        Barend Wouter – geb. 06.09.1883 te Veendam

-        Gerard Lubbertus Hendrik – geb. 13..03.1889 te Amsterdam

-        Henrietta Alberta        – geb. 26.01.1892 te Amsterdam

-        Christina Margaretha – geb. 26.01.1892 te Amsterdam

 

Opleiding

Hendrik behaalde zijn diploma voor 1e stuurman op de zeevaartschool te Veendam met diplomanummer 264.099.

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Lodewijks Gz als gezagvoerder gedurende:

*    1888 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1889 van het ijzeren schroefstoomschip “Sirius”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1890 t/m 1891 van het stalen schroefstoomschip “Ariel”, gebouwd in 1889 te Rotterdam, 689 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1892 t/m 1895 van het stalen schroefstoomschip “Oberon”, gebouwd in 1890 te Amsterdam, 875 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Het Nv.d.Dag 13.11.1893

  

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Lodewijks Gz, Hendrik

Familiegegevens en opleiding

Josephus werd geboren op 02 nov. 1843 te Harlingen als z.v. Pieter Josephus Bakema en Antje Sluik.

J. (28) (zeeman) trouwde op 05 jan. 1872 te Vlissingen met Bernardina Josina de Koster (25) – geb.  08.12.1846 te Vrouwenpolder – d.v. Johannes Gerardus de Koster en Fransina Johanna van Heuven.

Bernardina Josina de Koster overleed op ???

J. (45) (scheepskapitein) hertrouwde op 20.09.1889 te Amsterdam met Anna Magdalena Hansen (44) – geb. te Wijck op eiland Föhr in Sleeswijk-Holstein – d.v. Ernst Friedrich Hansen en Anke Arends.

Op 30.05.1897 werd het lijk van Josephus bij Lexmond in de Lek gevonden. 

Volgens het overlijdensregister overleden op 29.05.1897 te Lexmond.

 

Opleiding

Behaalde het diploma 1e stm. G.H.V. op 06.03.1869 te Harlingen.

Kinderen

Pieter Josephus – geb. 28.10.1872 te A’dam.
 

De schepen van de kapitein

*   1888 – 1891  van het s.s. ONDINE – geb. in 1860

*   1891 – 1893  van het s.s. ARIEL – geb. in 1889

*   1893 – 1893  van het s.s. REMBRANDT – geb. in 1857

*   1893 – 1894  van het s.s. ONDINE – geb. in 1860

*   1894 – 1897  van het s.s. ARIEL – geb. in 1889

 

Wegens het aan de grond lopen van de ARIEL bij Ystad, overgeplaatst op de REMBRANDT.

Nadat de ARIEL de 26e februari 1897 op de Jutse kust op 1 mijl bezuiden Bovenbergen was gestranden kapitein Bakema bij het gestrande schip was gebleven om de goederen die aan land werden gebracht in ontvangst te nemen, vertrok hij omstreeks 24 of 25 mei van Lemvig per spoor over Hamburg naar Amsterdam; werd de volgende dag nog in Hamburg gezien, doch verder niets van hem vernomen tot 30 mei 1897 toen zijn lijk bij Leksmond in de Lek werd gevonden. (BRON: Stamboek K.N.S.M. houdende gegevens bemanningsleden 1856-1904)

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.N.S.M. te Amsterdam.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Bakema als gezagvoerder gedurende:

*      1889 t/m 1891 van het ijzeren schroefstoomschip “Ondine” ex Pegasus, gebouwd in 1860 te Amsterdam, 350 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*      1892 t/m 1897 van het stalen schroefstoomschip “Ariel”, gebouwd in 1889 te Rotterdam, 689 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. Het schip is bij Lemvig gestrand.

 

Het ss “Ariel” strandde op 26 februari 1897 op weg van Amsterdam naar Kopenhagen op de kust van Jutland bij Lemvig en ging verloren. De bemanning werd gered;

 

Het ss “Ariel” werd gebouwd in 1889 bij de Scheepsbouw Maatschappij “De Maas” te Rotterdam, mat 689 Brt en voer voor de KNSM te Amsterdam072.

  

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: BAKEMA, Josephus

Familiegegevens

H.W. werd geboren op 18 nov. 1857 te Wildervank als z.v. Jan Stuit (schipper) en Jantje Engelsman.

H.W. (20) (spoorwegconducteur) trouwde op 28.06.1878 te Veendam met Gezina Kroon (18) – geb. 08.07.1859 a/b op de Donau – d.v. Harm Gosses Kroon (logementhouder) en Jeanne Ottes Engelsman.

Geziena overleed op 16.05.1927 te Haarlem (67).

H.W. overleed op ?????

 

Opleiding

Was eerst in dienst bij de Spoorwegen en ging later varen.

Behaalde het diploma 1e stuurman in juli1883 te Rotterdam.

 

Kinderen

-    Jan Harm           - geb. 09.12.1876 te Den Bosch.                                                                                                                                                                                                  

-    Jeanne                - geb. 26.03.1881 te A’dam.

-    Hendrik Otto   - geb. 19.02.1883 te A’dam.

-    Christina           - geb. 05.04.1885 te A’dam.

-    Otto Willem     - geb. 19.04.1887 te Vlissingen.

-    Harm Willem – geb. 27.12.1889 te A’dam. 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.W.Stuit als gezagvoerder gedurende:

  • * 1889 t/m 1895 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • * 1896 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSA C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam. Het schip werd in 1896 gesloopt in Hendrik Ido Ambacht.

 

Overige bijzonderheden

Werd op 10.06.1896 ontslagen bij de KNSM wegens verkoop van het s.s. VESTA.

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: STUIT Jzn., HARM WILLEM

Familiegegevens en opleiding

Josephus werd geboren op 02 nov. 1843 te Harlingen als z.v. Pieter Josephus Bakema en Antje Sluik.

J. (28) (zeeman) trouwde op 05 jan. 1872 te Vlissingen met Bernardina Josina de Koster (25) – geb.  08.12.1846 te Vrouwenpolder – d.v. Johannes Gerardus de Koster en Fransina Johanna van Heuven.

Bernardina Josina de Koster overleed op ???

J. (45) (scheepskapitein) hertrouwde op 20.09.1889 te Amsterdam met Anna Magdalena Hansen (44) – geb. te Wijck op eiland Föhr in Sleeswijk-Holstein – d.v. Ernst Friedrich Hansen en Anke Arends.

Op 30.05.1897 werd het lijk van Josephus bij Lexmond in de Lek gevonden. 

Volgens het overlijdensregister overleden op 29.05.1897 te Lexmond.

 

Opleiding

Behaalde het diploma 1e stm. G.H.V. op 06.03.1869 te Harlingen.

Kinderen

Pieter Josephus – geb. 28.10.1872 te A’dam.
 

De schepen van de kapitein

*   1888 – 1891  van het s.s. ONDINE – geb. in 1860

*   1891 – 1893  van het s.s. ARIEL – geb. in 1889

*   1893 – 1893  van het s.s. REMBRANDT – geb. in 1857

*   1893 – 1894  van het s.s. ONDINE – geb. in 1860

*   1894 – 1897  van het s.s. ARIEL – geb. in 1889

 

Wegens het aan de grond lopen van de ARIEL bij Ystad, overgeplaatst op de REMBRANDT.

Nadat de ARIEL de 26e februari 1897 op de Jutse kust op 1 mijl bezuiden Bovenbergen was gestranden kapitein Bakema bij het gestrande schip was gebleven om de goederen die aan land werden gebracht in ontvangst te nemen, vertrok hij omstreeks 24 of 25 mei van Lemvig per spoor over Hamburg naar Amsterdam; werd de volgende dag nog in Hamburg gezien, doch verder niets van hem vernomen tot 30 mei 1897 toen zijn lijk bij Leksmond in de Lek werd gevonden. (BRON: Stamboek K.N.S.M. houdende gegevens bemanningsleden 1856-1904)

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.N.S.M. te Amsterdam.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Bakema als gezagvoerder gedurende:

*      1889 t/m 1891 van het ijzeren schroefstoomschip “Ondine” ex Pegasus, gebouwd in 1860 te Amsterdam, 350 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*      1892 t/m 1897 van het stalen schroefstoomschip “Ariel”, gebouwd in 1889 te Rotterdam, 689 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. Het schip is bij Lemvig gestrand.

 

Het ss “Ariel” strandde op 26 februari 1897 op weg van Amsterdam naar Kopenhagen op de kust van Jutland bij Lemvig en ging verloren. De bemanning werd gered;

 

Het ss “Ariel” werd gebouwd in 1889 bij de Scheepsbouw Maatschappij “De Maas” te Rotterdam, mat 689 Brt en voer voor de KNSM te Amsterdam072.

  

 

Datum vanaf: 1894
Kapitein: BAKEMA, Josephus

Afbeeldingen


Omschrijving: Ariel 1889 te Amsterdam
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Ariel
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ARIEL
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: ARIEL
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De Ariel in gezonken toestand 27 februari 1897
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

PGC 250393
Amsterdam, 23 maart. Volgens telegram uit Ystad is het Nederlandse stoomschip ARIEL, van hier naar Dantzig, heden morgen bij Ystad gestrand. Assistentie is derwaarts vertrokken.

PGC 270393
Amsterdam, 24 maart. Het bij Ystad gestrande Nederlandse stoomschip ARIEL, van hier naar Dantzig (opm: Gdansk), is vlot gekomen en te Ystad binnengelopen.

PGC 280393
Amsterdam, 25 maart. Volgens telegram uit Ystad is het Nederlandse stoomschip ARIEL door experts nagezien, onbeschadigd bevonden en zal het de reis voortzetten. Wegens feestdagen zal de geloste lading waarschijnlijk eerst maandag a.s. weder ingenomen kunnen worden.

Wegens het aan de grond lopen van de ARIEL bij Ystad, werd kapitein J. Bakema overgeplaatst op de REMBRANDT.

LC 271193
Leeuwarden, 25 november. Gisteren morgen, omstreeks 5 uur, ontstond brand in een der ruimen van het stoomschip ARIEL der Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij. Een lading katoen en huiden werd aangetast en gaf het vuur zoveel voedsel, dat men een ogenblik ernstig beducht was voor uitbreiding van de brand. De JAN VAN DER HEIJDEN was spoedig ter plaatse, terwijl bovendien door de brandweer van de wal een standpijp der Vechtwaterleiding in werking werd gesteld, met het gevolg, dat het vuur tot het voorruim beperkt werd. Een houten tussenschot ging intussen geheel teloor. Aan het schip is weinig schade, behoudens het verbranden van het houten schot. De verbrande goederen werden later aan dek gehesen en bleken tot zoveel verschillende partijen te behoren, dat nog niet met zekerheid kan gezegd worden wat wel en niet verzekerd was.
De ARIEL lag te Amsterdam geladen in de Nieuwe Vaart en gereed om te vertrekken.

NRC 291193
Amsterdam, 28 november. Nadat de brand van het stoomschip ARIEL was geblust, werd onmiddellijk een begin gemaakt de lading, bestaande uit diverse stukgoederen, als manufacturen, katoengaren, tabak, olijfolie, huiden, enz, uit het ruim waarin de brand was ontstaan, te lossen en te sorteren, teneinde daarna een expertise te kunnen houden over de door water en vuur beschadigde goederen. De omvang van de schade is naar omstandigheden, dank zij het beleid- en tactvol optreden van de brandweer, niet groot, en zeker mag onze wakkere brandweermannen een woord van lof daarvoor niet worden onthouden. Gisteren werd de expertise over de beschadigde goederen gehouden, waarna de gezonde lading weer ingenomen werd en zal het stoomschip vermoedelijk morgen, woensdagochtend, de reis naar Kopenhagen en Koningsbergen (opm: Kaliningrad) aanvaarden. Slechts een klein deel van de geloste goederen kon wegens te grote beschadigdheid niet worden ingenomen, als enige balen manufacturen en garens, alsmede een partijtje huiden. Het schip zelf leed weinig schade en bepaalde deze zich in hoofdzaak tot het houten schot, dat vernieuwd werd, in het ruim tegen het ijzeren schot van de machinekamer.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten