Inloggen
SLOCHTERDIEP - ID 5956


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1919-04-00 / 1919-06-21 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener met hulpmotor
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: D. Boot, Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 648
Delivery Date: 1918-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma Joh. Boot, Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Ruwolie motor, 15 3/4-17 3/8
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 268.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 194.00 Net tonnage
Deadweight: 360.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 34.50 Meters Registered
Beam: 7.50 Meters Registered
Depth: 3.10 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-03-1923
Type: Rebuilt
Omschrijving: Bij Scheepswerf Niestern in Delfzijl verbouwd tot 3 mast schip.

Datum 00-00-1929
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2 tew 4 cil 58 Nhp Sulzer.

Ship History Data

Date/Name Ship 1919-04-00 SLOCHTERDIEP
Manager: Firma H. van Krieken & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Vrachtvaart Maatschappij, H. van Krieken & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSHQ

Date/Name Ship 1919-06-21 ANNE ET MARIE
Manager: Larho Baumal & Cie, Lorient, France
Eigenaar: Charles Baumal, Lorient, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Lorient / France
Callsign: OCBU

Date/Name Ship 1920-00-00 ANNE ET MARIE
Manager: A. Le Fournier, Lorient, France
Eigenaar: A. Le Fournier, Lorient, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Lorient / France
Callsign: OCBU

Date/Name Ship 1921-01-00 VÉRÈK
Manager: A. Oldani, Dakar, France
Eigenaar: A. Oldani, Dakar, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Dakar / France
Callsign: QVFI
Additional info: 1922 Bordeaux

Date/Name Ship 1923-01-00 BERN. EVERS
Manager: Bernardus Evers Jr. (scheepsmakelaar), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Bernardus Evers Jr. (scheepsmakelaar), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Additional info: Dubieus of ze onder deze naam heeft gevaren.

Date/Name Ship 1923-11-30 BERTHA
Manager: Otto Böning & Co. K.G., Bremen, Germany
Eigenaar: Otto Böning & Co. K.G., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: QLVH

Date/Name Ship 1925-00-00 BERTHA
Manager: Reederei Hans Both G.m.b.H., Hamburg, Germany
Eigenaar: Reederei Hans Both G.m.b.H., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: QLVH

Date/Name Ship 1926-03-08 FRIDA BOTH
Manager: Reederei Hans Both G.m.b.H., Hamburg, Germany
Eigenaar: Reederei Hans Both G.m.b.H., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: QLVH

Date/Name Ship 1927-00-00 FRIDA BOTH
Manager: J.C. Jurgensen & Hans Both, Glückstadt, Germany
Eigenaar: J.C. Jurgensen & Hans Both, Glückstadt, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: QLVH
Additional info: Call sign 1934: DIJD

Date/Name Ship 1935-03-27 ROLAND
Manager: Carlos Renaux S.A., Brusque, Brazil
Eigenaar: Carlos Renaux S.A., Brusque, Brazil
Shareholder:
Homeport / Flag: Rio de Janeiro / Brazil

Ship Events Data

1918-00-00: Naamloos te water gelaten en voor eigen rekening opgelegd.
1919-06-21: Algemeen Handelsblad 21-06-1919: (Bekort) Door den makelaar Arie Schippers te Rotterdam zijn de volgende schepen naar het buitenland verkocht: naar Frankrijk: motorsch. „Slochterdiep", groot 268 ton bruto en de sleepboot „Klazina", sterk 120 I.P.K.; naar Denemarken: motorschoener "Zwolschediep", groot 288 ton bruto; naar Italië: motorschoener "Ganzediep", groot 267 t. bruto en naar Griekenland: motorschoener „Steenwijkerdiep", groot 267 ton.
1935-05-30: Final Fate:
Tijdens de uitreis van Hamburg naar Itajah (Brazilië) met een lading stukgoed gestrand bij het vuur van Abrolhos op 5 mijl van Barra Secca en verloren gegaan.

Op 27-03-1935 herdoopt in, “Roland”, : eig; een Deutsche Brasiliaan. Direct doorverkocht in april aan Carlos Renaux S.A. Brusque ( Brazilië )
21 april vertrokken uit Hamburg met 250 ton stukgoed naar Itajahi.

Met de nieuw geplaatste Sulzer van 160 rpk werd slechts gemiddeld 6 knoop gehaald, op 26 mei na 35 dagen werd het vuur van de Abrolhos gepraaid. Om tegen stroom te vermijden besloot kapt. Bähr dicht langs de Braziliaanse kust naar het zuiden te koersen. Diezelfde nacht stootte het schip en liep door de branding heen op de kust op 5 mijl van Barra Secca. De stuurman en een matroos zijn onder zware omstandigheden naar Vitoria gelopen om hulp te halen. Die kwam na 6 dagen met een klein motorschip terug. Door de zware zeegang lukte het niet om het schip vlot te brengen. Op 8 juni gelukte het de sleepboot “Commandant Dorat” verbinding te maken, echter moest de poging staken omdat de schoener reeds zwaar beschadigd was. Het schip werd aan zijn lot overgelaten en vervolgens door de bevolking leeg geplunderd. De bemanning gaf het op 11 juni op en bereikte na vele moeilijkheden op 17 juni de stad Vitoria. De kapitein werd het later kwalijk genomen zonder dwingende redenen te dicht onder de onbekende kust te hebben gevaren.