Inloggen
SKALD - ID 5940

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1950
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5292012
Nat. Official Number: 2541 Z GRON 1950
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 dericks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Coops, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 197
Launch Date: 1950-03-23
Delivery Date: 1950-05-26
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10029 Type ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 299.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 171.00 Net tonnage
Deadweight: 354.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18650 Cubic Feet
Bale: 17200 Cubic Feet
 
Length 1: 44.81 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 39.64 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.94 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.93 Meters Depth, moulded
Draught: 2.661 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-05-26 SKALD
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHNX

Date/Name Ship 1954-05-28 REGGEBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGYZ

Date/Name Ship 1970-02-17 GREGHAM
Manager: G. & H. Shipping Ltd., King's Lynn, Great Britain
Eigenaar: G. & H. Shipping Ltd., King's Lynn, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: King's Lynn / Great Britain
Callsign: GNOW

Date/Name Ship 1972-06-00 BEN NOR
Manager: B.D. Norton, Maldon, Great Britain
Eigenaar: B.D. Norton, Maldon, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Maldon / Great Britain
Callsign: GNOW

Date/Name Ship 1973-02-00 BEN NOR
Manager: Nor Line Ltd., Maldon, Great Britain
Eigenaar: Nor Line Ltd., Maldon, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Maldon / Great Britain
Callsign: GNOW

Date/Name Ship 1973-09-00 JUDERT
Manager: Boston Offshore Maintenance Co. Ltd., Boston, Great Britain
Eigenaar: Boston Offshore Maintenance Co. Ltd., Boston, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Boston / Great Britain
Callsign: GNOW

Date/Name Ship 1975-02-00 ONTIC
Manager: G.&.P. & D.C. Stephenson, Boston, Great Britain
Eigenaar: G.&.P. & D.C. Stephenson, Boston, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Boston / Great Britain
Callsign: GNOW

Date/Name Ship 1978-00-00 ONTIC
Manager: Elwick Bay Shipping Co. Ltd., Boston (Lincs.), Great Britain
Eigenaar: Elwick Bay Shipping Co. Ltd., Boston (Lincs.), Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Boston (Lincs.) / Great Britain
Callsign: GNOW

Date/Name Ship 1985-00-00 ONTIC
Manager: Philip & Sons & J.G. Thompson, Boston, Great Britain
Eigenaar: Philip & Sons & J.G. Thompson, Boston, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Boston / Great Britain
Callsign: GNOW

Date/Name Ship 1985-08-00 ONTIC
Manager: Southwark Marine Ltd., Gibraltar, Gibraltar
Eigenaar: Southwark Marine Ltd., Gibraltar, Gibraltar
Shareholder:
Homeport / Flag: Gibraltar / Gibraltar

Ship Events Data

1950-03-22: Nieuwsblad van het Noorden 22-03-1950: De SKALD gaat te water. Senaat Rotterdams Studenten-Gezelschap verricht doopplechtigheid.
Donderdagmiddag zal van de scheepswerf der Gebr. Coops te Hoogezand de coaster Skald, groot 370 D.W., te water worden gelaten. Dit schip is gebouwd in opdracht van E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf N.V. te Delfzijl. De naam Skald vindt zijn oorsprong in de Scandinavische mythologie. Daar immers was hij de figuur, die door het verlenen van diensten aan derden in zijn onderhoud voorzag, her- en derwaarts door Scandinavië trok en overal een graag geziene gast was. Is de naam Skald zinvol voor een schip, ook voor het Rotterdams Studenten Gezelschap heeft hij een bijzondere betekenis, want haar verenigingsorgaan, voor elke studentenvereniging van zo eminent belang, draagt dezelfde titel. Dit is dan ook de reden dat de Senaat van het Rotterdams Studenten Gezelschap het vererende verzoek ontving de doop bij het tewaterlaten van genoemde coaster te verrichten.
1950-03-24: Nieuwsblad van het Noorden 24-03-1950: "Met veel ceremonieel is gisteren op de scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand de voor de N.V. Wagenborg te Delfzijl gebouwde coaster SKALD door de Senaat van het Rotterdamse Studenten gezelschap gedoopt en te water gelaten. De Praeses van de Senaat, de heer K. J. Bouma (met hand aan de schroef) toonde zich uiterst tevreden over het fraaie schip." (zie foto)
1950-05-25: Het Vrije Volk 25-05-1950: Kustvaarder „SKALD" en studentengezelschap „Skald". Op 23 Maart JJ. is van de scheepswerf der Gebroeders Coops te Hoogezand de kustvaarder „Skald" te water gelaten. Omdat Skald ook de naam is van het orgaan van het Rotterdamse Studenten Gezelschap, waren de Senaat en vele leden van deze vereniging hierbij aanwezig. Morgenmiddag zal om ongeveer twaalf uur de „Skald" vertrekken van de buitenhaven te Delfzijl voor een proefvaart van ongeveer vijf uur. Aan de eigenaar van de „Skald", E. Wageniborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf N.V., zal door de studenten ter herinnering aan de proefvaart een plaquette worden aangeboden.
1950-05-26: Op 26-05-1950 als SKALD, zijnde een stalen motorschip, groot 845.84 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 28-05-1950 no. 8071, liggende te Delfzijl, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2541 Z GRON 1950 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 5.45 m. uit hekplaat, 0.90 m. uit lengteas en 1.48 m. boven dek.
1954-06-01: NvhN 01-06-1954: SKALD wordt REGGEBORG. De rederij E. Wagenborg te Delfzijl heeft het ca. 350 ton metende motorschip Skald herdoopt in Reggeborg.
1954-06-11: Herdoopt bij Scheepswerf Welgelegen, Harlingen en vertrok met de nieuwe naam ('Reggeborg") op 11 juni 1954 naar IJmuiden.
1957-12-08: Onderweg van Lungvik met een lading hout voor het Noordbrabantse Lithoyen om 8 uur 's avonds in het Kieler Kanaal aangevaren door het Turkse Victory schip 'Manisa' 7749/1945. Het werd midscheeps geraakt en van de mast tot de brug opengereten. Om zinken te voorkomen op de wal gezet. Na voorlopige reparatie's werd het naar de werf van Nobiskrug G.m.b.H., te Rendsburg gesleept voor definitieve reparatie.
1957-12-08: Leeuwarder Courant 09-12-1957: Matroos verdronk. Een uit Gemert afkomstige matroos van het Delfzylster motorschip „REGGEBORG" is gisteren om het leven gekomen bij een scheepsbotsing in het Kieler-kanaal. De „Reggeborg" (299 ton) werd aangevaren door het 7.749 ton metende Turkse stoomschip „Manisa". De „Manisa" kon haar reis vervolgen, maar de „Reggeborg" moest aan de grond worden gezet. De matroos viel overboord en verdronk; de machinist brak een sleutelbeen en moest naar een ziekenhuis worden gebracht.
1957-12-09: NvhN 09-12-1957: (Bekort.) Matroos omgekomen. De kustvaarder REGGEBORG uit Delfzijl (eig. E. Wagenborg), is zondag in het Kielerkanaal aangevaren door een Turks schip Manisa. De Reggeborg is midscheeps getroffen en zwaar beschadigd op de wal gezet. De 23-jarige matroos A. J. J. Ottens, afkomstig uit Gemert (N.-Br.) is bij dit ongeluk om het leven gekomen. De machinist van de Reggeborg brak een sleutelbeen en is in het ziekenhuis opgenomen. De Reggeborg wordt nu ter plaatse zover mogelijk gelost.
De Telegraaf 09-12-1957: De „REGGEBORG" van de firma Wagenborg in Delfzijl kwam zaterdagavond in het Kieler Kanaal in botsing met het Turkse s.s. „Manisa" (7749 ton). De „Reggeborg" werd door de boeg van de Turk midscheeps getroffen en is nabij Breiholz. zwaar beschadigd, op de wal gezet. Bij deze botsing sloeg de 23-jarige matroos J. J. Otten uit Gemert overboord — hij wordt vermist. De 19-jarige Verwey uit Utrecht en dc 18-jarige Tent uit Valtermond werden gewond en in een ziekenhuis opgenomen. De Turk kon de reis voortzetten. Voorts raakte in moeilijkheden de „Bernisse" (758 ton) van de firma P. A. van Es uit Rotterdam. Het schip meldde machineschade en voer op 30 mijl van het eiland Saint, dat voor de kust van Bretagne ligt. Een Franse sleepboot is uitgevaren. Bij het eiland Baagoe. tussen Jutland en de Funen. is zaterdag de tanker „Marcclla" (575 ton) gestrand. Het schip is met een lading melasse van Sakskobing op Lolland onderweg naar Kolding aan de oostkust van Jutland. De „Matthew" van dezelfde rederij — de N.V. Ver. Tankkustvaart te Rotterdam — zal proberen de „Marcclla" vlot te slepen.
1958-09-30: NvhN 30-09-1958: Delfzijlster kapitein voor Raad voor de Scheepvaart. De hoofdinspecteur van de scheepvaart, de heer J. Metz, heeft gisteren aan de Raad voorgesteld de kapitein van het m.s. REGGEBORG, R. K. uit Delfzijl, te straffen met het ontnemen van de bevoegdheid om als kapitein op zeeschepen te varen voor de tijd van drie weken. De Reggeborg is op 7 december van het vorig jaar in het Kielerkanaal in aanvaring gekomen met het Turkse s.s. Manissa en daarna aan de grond gelopen. Het Nederlandse schip kwam in moeilijkheden doordat de deklast — hout — door water werd overspoeld en in gewicht toenam. Daardoor ging de Reggeborg slagzij maken, liep uit het roer en kwam zo in aanvaring met de Manissa. De heer Metz was van mening, dat de kapitein rekening had moeten houden met het gevaar van gewichtsvermeerdering door het absorberen van water. Hij achtte hem schuldig aan het ongeluk. De Raad zal binnenkort schriftelijk uitspraak doen.
1958-11-01: NvhN 01-11-1958: Drie weken kapitein-af. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft de kapitein van het m.s. Reggeborg, R. K. te Delfzijl, gestraft door hem de bevoegdheid om als kapitein te varen, te ontnemen voor de tijd van drie weken. Op 7 december van het vorige jaar is de Reggeborg, op reis van Lugnvik naar Litooyen, in het Kielerkanaal in aanvaring gekomen met het tegenkomende Turkse s.s. Manisa. Hierbij is de matroos A. J. J. Otten, roerganger, vermoedelijk verdronken. De Raad is van oordeel, dat de aanvaring mede moet worden geweten aan de schuld van de kapitein van de Reggeborg.
1963-01-08: NvhN 08-01-1963: Coasters uit hun isolement. Nadat door Gedeputeerde Staten van Friesland de dag voor Kerstmis een vaarverbod voor de Friese kanalen was ingesteld, werd deze gisteren weer opgeheven. Om 6 uur 's morgens doorploegde de zeesleper Waddenzee van G. Attema te Harlingen het twintig centimeter dikke ijs van het Van Harinxmakanaal tot Franeker. Over zeven kilometer had de sterke sleepboot acht uur werk. De kustvaarder Reggeborg van Wagenborg uit Delfzijl, die al voor de Kerstdagen met cellulose in Harlingen was ingevroren, voer achter de ijsbreker aan. De coaster Lerico (Opm. Moet zijn: Lireco.) die in Franeker was ingevroren, werd uit het isolement verlost en slaagde erin Harlingen te bereiken. Aanvankelijk was het plan om naar Leeuwarden door te breken, maar daar de vorst doorzet, is opnieuw een vaarverbod ingesteld. Langs de Friese zeedijken kan men de resten van duizenden watervogels vinden, die het slachtoffer van de zeemeeuwen werden.
1985-09-00: Final Fate:
Te Queensborough voor sloop, doorverkocht en in mei 1986 te Brugge aangekomen en gesloopt door de Brugse Scheepssloperij N.V.

Afbeeldingen


Omschrijving: 23 maart 1950 - tewaterlating SKALD bij Scheepswerf Coops te Hoogezand.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Bij de tewaterlating van de SKALD op 23-03-1950. Geheel links op de foto Wagenborg-directeur Laurens (Lou) Vuursteen en midden (met pijp) zijn zoon Wim Vuursteen samen met de Senaat van het Rotterdamse Studenten gezelschap. De Praeses van de Senaat, de heer K. J. Bouma heeft de hand aan de schroef.
Gemaakt door: Foto Folkers, Groningen
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De officiële proefvaart van de SKALD op 26 mei 1950.
Gemaakt door: Fotobedrijf Piet Boonstra, Groningen
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: SKALD
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: SKALD
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: De SKALD at Härnösand.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De REGGEBORG bij de Mekog-IJmuiden.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: In de haven van Colchester is een mobiele kraan op het voorschip van de REGGEBORG gevallen (datum ??)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De REGGEBORG na de aanvaring op het Kielerkanaal met het Turkse s.s. MASIMA op 9 dec. 1957
Gemaakt door: Onbekend
Onderwerp: Schade

Omschrijving: REGGEBORG
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De berging van de REGGEBORG na de aanvaring op het Kielerkanaal, dec. 1957.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: GREGHAM at Guernsey
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: BEN NOR - foto Vlaardingen 1972.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: JUDERT
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ONTIC
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ONTIC
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)
Overige afbeeldingen


Omschrijving: Artikel Eemsbode van 05-06-1967.
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

 

NvhN 091257
Matroos omgekomen.
De kustvaarder REGGEBORG uit Delfzijl (eig. E. Wagenborg), is zondag in het Kielerkanaal aangevaren door een Turks schip MANISA. De REGGEBORG is midscheeps getroffen en zwaar beschadigd op de wal gezet. De 23-jarige matroos A.J.J. Ottens, afkomstig uit Gemert (N.Br.) is bij dit ongeluk om het leven gekomen. De machinist van De REGGEBORG brak een sleutelbeen en is in het ziekenhuis opgenomen. De REGGEBORG wordt nu ter plaatse zover mogelijk gelost.