Inloggen
SKAGERRAK - ID 5939

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1950
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5423336
Nat. Official Number: 2552 Z GRON 1950
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Coops, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 198
Launch Date: 1950-09-06
Delivery Date: 1950-10-30
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 225
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Nr. 1241192-197 Type RV6M436 (240x360)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 295.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 166.00 Net tonnage
Deadweight: 370.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18300 Cubic Feet
Bale: 16900 Cubic Feet
 
Length 1: 42.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 39.70 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.94 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.62 Meters Depth, moulded
Draught: 2.68 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1969
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 275 Pk SKL (Schwermaschinenbau 'Karl Liebknecht' SKL, Magdeburg) Nr. 571200 Type 6MVD 26a2 (240x360) 9 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1950-10-30 SKAGERRAK
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem, Tonnis, Frans en Kornelis Sr. Bootsman, Johannes Jacob Tuil en Egbert Wagenborg (Amsterdam), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHNW
Additional info: Allen 1/6 deel.

Date/Name Ship 1963-09-04 AUDACIA
Manager: Ripmeester & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: C. Minnaar N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCVZ

Date/Name Ship 1969-04-02 AUDACIA
Manager: Ripmeester & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Ripmeester & Co. N.V., Klaas Boersma (Meppel) en Albert Brouwer (tot 17.12.1969), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCVZ

Ship Events Data

1950-07-07: Op 07-07-1950 bij het Kadaster teboekgesteld als SKAGERRAK, eigendom van Regnerus Josephus Coops, scheepsbouwer te Hoogezand en Johannes Cornelis Coops, scheepsbouwer te Hoogezand.
1950-07-17: Op 17-07-1950 als bouwnummer 198, zijnde een stalen motorschip in aanbouw, liggende te Hoogezand, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2552 Z GRON 1950 op het achterschip aan S.B zijde in achterkant van het tweede luikhoofd, 14.27 m. uit hekplaat, 1.80 m. uit lengteas en 1.20 m. bovendek.
1950-09-06: NvhN 06-09-1950: Tewaterlating m.s. SKAGERRAK. Bij de Scheepswerf van de Gebr. Coops te Hoogezand werd hedenmiddag met goed gevolg te water gelaten het stalen motorkustvaartuig Skagerrak, dat gebouwd wordt voor rekening van Gebr. Bootsman en Tuil te Delfzijl. Het schip is van het gladdektype, meet 370 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 42,95 m., breedte 7,90 m. en holte 2,95 m. De Skagerrak zal worden voorzien van een zescylinder 240 p.k. Deutz-motor. De uitrusting bestaat uit een mast met twee tweetandslaadbomen, radio, telefonie, pijlinrlchting, een 75 p.k. Ruston-hulpmotor, drie 8-10 p.k. Ruston-hulpmotoren. Het nieuwe kustvaartuig wordt gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie voor de grote scheepvaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een gladdeksehip van 370 ton d.w. voor rekening van de heer K. Koster te Kampen. Dit schip zal worden voorzien van een 3-cylinder 4-taks Bronsmotor van 200 p.k.
1950-10-31: NvhN 01-11-1950: Proefvaart m.s. SKAGERRAK. Op de Eems heeft gisteren een goed geslaagde proefvaart plaats gehad van het nieuwe motorkustvaartuig Skagerrak, dat bij de scheepswerf van Gebr. Coops te Hoogezand werd gebouwd voor rekening van Gebr. Bootsman en Tuil te Delfzijl. Tijdens de proefvaart behaalde het schip, dat is uitgerust met een 240 PK Dieselmotor, welke is afgesteld op 195 PK, een beladen snelheid van 9 ½ mijl.
1952-01-10: NvhN 10-01-1952: Delfzijl M.s. SKAGERRAK stootte tegen havenkant. Bij het meren aan de kade, raakte het motorschip Skagerrak gistermiddag één der schaafpalen, waardoor deze vrij ernstig beschadigd werd. De Skagerrak kreeg aan de voorsteven lichte schade. Door een verkeerde manoeuvre van de motor sloeg deze volaan vooruit, inplaats van achteruit, met bovenstaand gevolg.
1952-01-26: Op 26-01-1952 trekt Johannes Jacob Tuil zich terug en nemen de anderen elk 1/5 deel.
1952-09-00: Leeuwarder Courant 20-09-1952: Onhoudbare toestand bij de Lemmerbrug te Sneek. Bij de rondvraag wees de heer Zandstra op de onhoudbare toestand bij de Lemmerbrug te Sneek. Door een ondiepte in de gracht op ongeveer honderd meter vóór deze brug is het voor schepen met een diepgang van meer dan 1,-0 meter niet mogelijk, daar te passeren. In Mei van dit jaar liep op deze plaats een motorschip van 290 ton vast. Woensdag j.l. werd het vaarwater opnieuw gestremd, doordat een coaster, de „SKAGERRAK” uit Delfzijl, die geladen was met hout, vastliep. De stremming duurde tot Donderdagmiddag twaalf uur. De coaster moest in de gracht gelost worden. De heer Zanstra achtte het noodzakelijk, dat de vaargeul over een breedte van minstens acht meter op een diepte van 2,20 a 2,40 meter min Fries Zomerpeil wordt gebracht. Hij verzocht het bestuur der Kamer om zich onmiddellijk met de provincie te verstaan en aan te dringen op een zeer spoedige verbetering van de toestand bij de brug. Het bestuur gaf toezegging, de gevraagde stappen te ondernemen. De Contactgroep Opvoering Productiviteit heeft aangekondigd, dat in November in Leeuwarden een tentoonstellingschip zal komen. Op dit schip is een tentoonstelling ingericht, die bedoeld is om meer belangstelling op te wekken voor het vraagstuk van de opvoering der productiviteit in ons land.
1956-04-27: NvhN 27-04-1956: M.s. SKAGERRAK in vlaggerooi. Gistermorgen kwam het motorschip Skagerrak te Delfzijl binnen in vlaggetooi omdat het vaartuig de 200e lading strokarton ging laden voor Engeland,
1963-05-27: Op 27-05-1963 gaat het 1/5 deel van Kornelis Bootman over naar zijn vrouw Johanna Thalegiena Wildeman en zijn kinderen, Willem, Tonnis, Harmke, Hiltje, Kornelis Jr. en Jelte Frans Bootsman.
1969-01-09: De Telegraaf 09-01-1969: Kustvaarder had aanvaring;. Van onze correspondent. Londen, donderdag; De Nederlandse kustvaarder„AUDACIA”; (250 ton) raakte gisteravond in de monding van de Theems in botsing met het Noorse schip „Trafalgar”. Het Noorse schip, dat een bemanning van elf man aan boord had, kreeg een gat in de scheepswand, maar kon doorvaren. De „Audacia” met acht man aan boord, liep, een groter lek op en de bemanning moet de pompen bedienen om het schip drijvende te houden. Schepen in de nabijheid zijn te hulp gesneld. De botsing vond plaats tijdens een dikke mist. Er zijn geen gewonden.
1973-12-00: Final Fate:
Verkocht voor de sloop. In februari 1974 gesloopt bij van der Marel te Viane.

Afbeeldingen


Omschrijving: SKAGERRAK launch
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SKAGERRAK trials and delivery
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: SKAGERRAK
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SKAGERRAK in the paper on 25-09-1956.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: AUDACIA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: AUDACIA at the scrapyard of van der Marel in Vianen.
Gemaakt door: Marel, J. van der