Inloggen
SIROCCO - ID 5925


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1909-00-00 / 1916-00-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1907
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
Nat. Official Number: 6939 GRON 1907
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Johannes Wijnandus Boerma, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1907-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 89.49 Gross tonnage
Net Tonnage: 72.15 Net tonnage
Deadweight: 130.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 25.10 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.02 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.03 Meters Depth, moulded
Draught: 1.92 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1907-12-00 SIROCCO
Manager: Uiltje Stastra, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Uiltje Stastra, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSFT

Ship Events Data

1907-00-00: 1907 gebouwd als binnenvaartschip. In 1909 in de Wad- en Sontvaart.
1907-12-11: Dagregister deel 17, numero 774, den elfden December 1900 zeven. Eigendomsverklaring. Ik, ondergetekende Uiltje Cornelis Stastra ook wel alleen genaamd Uiltje Stastra, schipper gedomicilieerd te Rotterdam, verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van het zeil-tjalk-schip, genaamd “Sirocco”, varende onder Nederlandsche vlag, gebouwd te Martenshoek, gemeente Hoogezand, op den werf van den scheepsbouwmeester Johannes Wijnandus Boerma, hebbende een dek en een mast, zijnde volgens meetbrief voor zeeschepen afgegeven door den scheepsmeter te Hoogezand den tweeentwintigsten November dezes jaars no. 600, gemeten bruto op 253.54 kubieke meter of 89.49 tonnen van 2.83 kubieke meter en netto op 204.41 kubieke meter of 72.15 tonnen van 2.83 kubieke meter, thans liggende op gemelde werf en gevoerd worden door den ondergetekende. Geteekend te Groningen, den 10 Dezember 1907. U.C. Stastra.
1909-12-00: NRC 28.12.1909: Cuxhaven, 25 december.
De met een lading hout in blokken van Stettin naar Amsterdam bestemde Nederlandse tjalk “SIROCCO” moest eergisteren wegens hoge zeegang beide ankers laten slippen en is daarom de Eive opgezeild. Gisteren werd de tjalk door de sleepboot “Borkum” in de Altenhafen binnengesleept. Men zal trachten de ankers te vissen.
1912-11-04: Aan den heer Hypotheekbewaarder te Groningen. ’s Gravenhage, 8 November 1912. Hoofdbewaring der scheepsbewijzen No 1624. Ik heb de eer UweledGestr. mede te delen dat op 6 November 1912 des namiddag 2 uur 45 min. ten mijne kantore in deel 6 no. 1421 is overgeschreven een proces verbaal van in beslagneming door den deurwaarder W. Fontijne te Rotterdam d.d. 4 November 1912 van het zeiltjalkschip genaamd “Sirocco”. Zulks ten verzoeke van Bernardus Ewout Ruijs, cargadoor te Rotterdam, ten laste van Uiltje Cornelis Stastra, schipper te Rotterdam. Het schip is ten Uwe kantore bekend als 6939 GRON 1907. De Hypotheekbewaarder.
1912-12-30: De ondergetekende: Mr. K.A. Rombach, procureur bij de Arrondissements-Rechtbank te Rotterdam, en als zoodanig de executorialen verkoop van het tjalkschip “Sirocco” vervolgende, verklaart hiermede dat door Bernardus Ewout Ruijs, Cargadoor wonende te Rotterdam aan de veilconditiën is voldaan. Rotterdam, 30 December 1912. Geteekend K.A. Rombach
1916-00-00: In 1912, na de gedwongen verkoop aan Ruijs, uit de zeevaart. Van 1912 tot 1916 als "QUINTA", eigendom van de in 1913 door Ruijs opgerichte Maatschappij Lichterschip "Quinta", gevaren tussen Rotterdam en Amsterdam, daarna is het als woon/opslagschip blijven liggen.
(Uit J.F.M. Bos - Tjalken - blz. 106: QUINTA - De QUINTA is een Oostzeetjalk tot in alle details. Het schip is in 1907 op de werf van J.W. Boerma te Martenshoek gebouwd. W. Stastra heeft met het schip dat toen SIROCCO heette gevaren in de Kleine Kustvaart. Tot 1916 komt de SIROCCO voor in de registers van Bureau Veritas. Het schip had toen de thuishaven Rotterdam. Van 1907 tot 1911/12 heeft het vracht gevaren in de Kleine Kustvaart. Van 1912 tot 1916 heeft het tussen Rotterdam en Amsterdam heen en weer gevaren. In 1916 is het schip in Amsterdam blijven liggen, waar het als woonschip en opslagschip altijd is blijven liggen. Het schip heeft het originele Plimsollmerk van Veritas nog altijd. De eerste motor moet nog worden ingebouwd, er is nu alleen een gaaf casco over dat gebruikt wordt als woonschip. Er is sinds 1916, toen het schip als woonschip in gebruik werd genomen, bijna niet veranderd. De roef is toen verlengd en verhoogd, alles geklonken.)
1932: “Quinta”: meetdatum 24 november 1931. Meetnr. A7643N Amsterdam
1945: “Quinta”: meetdatum 27 oktober 1945. Meetnr. A12795N Amsterdam binnenhaven, eigenaar: N.V. Lichters Mij. "Quinta", Amsterdam.
1952-06-04: Final Fate:
Op 24-04-1952 QUINTA, eigendom van de Naaml. Venn. Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, gev. te Rotterdam. (Omschrijving: Zijnde een stalen sleepschip met 1 dek, lang 25.18 M. en breed 5.50 m., houten mast en houten giek, een winch zonder motor achter de mast geplaatst, zonder mechanische voortbewegingskracht. Op 04-06-1952 als QUINTA, zijnde een stalen sleepschip (tjalk), metende 149.713 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief, afgegeven te Amsterdam no. 12795 d.d. 27-10-1945, liggende te Amsterdam, door H. ter Haar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, voorzien van brandmerk 2717 B GRON 1952 op het achterschip aan B.B. zijde in de roef, 3.60 m. uit hekplaat, 1.73 m. uit lengteas en 1.55 m. uit dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken 6939 GRON 1907 zijn niet gevonden.) Op 30-07-1958 van Jan Hoogeveen, schipper, gedom. te Amsterdam. 1962 “QUINTA”, meetdatum 12 maart 1962. Meetnr. A19217N. Op 10-01-1973 van Tonny Gerardus Hak, Amsterdam en Anne Marie Jeanne Marselle Jost, Villé (Frankrijk). Op 06-05-1975 van Jan Arthur English, musicus te Amsterdam en Candace Natvig, musicus te Amsterdam. Op 04-08-1976 van Eisse Kalk, wetenschappelijk onderzoeker 1/2 en Anne Marijke Steemers, wetenschappelijk onderzoekster te Amsterdam 1/2 deel. Op 22-05-1979 van Drs. Lubertus van Hulzen, psycholoog te Amsterdam. Op 05-09-1980 van Mr. Frits Carel, advokaat te Amsterdam 1/2 en Charlotte Louise Snoeck, sportlerares te Amsterdam 1/2 deel. Op 08-07-1982 van Charlotte Louise Snoeck, sportlerares te Amsterdam. (Scheiding.) Omschrijving: Zijnde een stalen woonschip met 1 dek, lang 25.18 M. en breed 5.50 m., houten mast en houten giek, een winch zonder motor achter de mast geplaatst, bergplaats en wasplaats met gootsteen, zonder mechanische voortbewegingskracht. Het schip is gebouwd in het jaar 1907, bouwplaats onbekend. Op 22-11-1984 van Bea Maria van der Heijden, telefoniste/receptioniste te Amsterdam 1/2 en Hendricus Gijsbertus Anthonius van Rijn, danser te Amsterdam 1/2 deel. Gekozen domicilie: Kattenburgergracht t/o nr. 5, Amsterdam. Op 23-03-1995 wordt Hendricus Gijsbertus Anthonius van Rijn alleen eigenaar. Op 30-10-2014 eigendom van Marcel Blom te Amsterdam. Het schip staat in 10-2015 nog zo bij het Kadaster te boek.
2014-00-00: 10-2014 van de Internet site van Capaan & Falkeisen, Scheepsmakelaardij & Waterwoningen: De *QUINTA* is een pronte Groninger tjalk met als afmetingen 25,18 X 5,05 m, door de verlengde roef beschikt zij gedeeltelijk over twee verdiepingen.
Gebouwd te Martenshoek bij scheepswerf Boerma in het jaar 1907, heeft het schip na een lang leven als zeilende vrachtvaarder, al decennia een nieuw bestaan als woonschip met ligplaats in het water van de Nieuwe Vaart te Amsterdam aan de Kattenburgergracht 2, vlakbij het Oosterdok en het Scheepvaartmuseum. De huidige eigenaar bewoont haar inmiddels dertig jaar en biedt dit unieke schip thans te koop aan. Het is een woonschip pur sang met ruime dekken, brede gangboorden en een grote, verlengde roef van waaruit het uitzicht goed is. De benedendeks gelegen vertrekken zijn fraai licht door de aanwezigheid van de vele daklichten, ramen en patrijspoorten. Het schip is uitstekend bewoonbaar, het is geheel geïsoleerd en wordt centraal verwarmd dmv. een aardgasgestookte VR-combiketel (2013). Verder beschikt het schip over alle aansluitingen, rioolaansluiting is in voorbereiding en volgt binnenkort. Het woonschip is in 2013 voor onderhoud naar de werf geweest, een keuringsrapport is aanwezig, bovendien garandeert verkoper dat het onderwatercasco aan de verzekeringsnormen voldoet, een hellinginspectie is uiteraard toegestaan. Indeling: Roef met entree, separaat toilet, computerhoek, doorgang naar achterschip, garderobe en trap naar woonkamer. Woonkamer ca. 7.00 x 5.00 m met aangrenzende slaapkamer (3.75 x 2.92 m), half open keuken (4.60 x 1,75 m) met hardstenen aanrecht, 5-pits kooktoestel, wasemkap, vaatwasser, combi-oven en koelkast. Badkamer (2.65 x 1.70 m) met douche en wastafel. Berging: ruime berging onder de vloer van de roef met opstelplaats voor wasmachine en droger, doorgang naar motorruimte wi. los geplaatste dieselmotor(niet aangesloten op de schroefas, niet bedrijfsklaar) Slaapkamer (4.60 x 3.50 m) met vaset kasten en doorgang naar achteronder waarin slaapkamer (2.40 x 4.75 m) met fraaie authentieke kasten en intimmering. Het totale woonoppervlak is, buiten de berging en de motorruimte, ca. 100 m2. Het woonschip is dmv. een brede, degelijkje loopbrug met de wal verbonden, deze is voorzien van een afsluitbare poort en van een fietsenberging op een plateau. Veder is er een beschutte houten vlonder met aanlegplaats voor een bijbootje. Het jaarlijkse liggeld bedraagt € 980,-- en de Roerende zaakbelasting € 97,--/jaar, er is geen overdrachtsbelasting verschuldigd!

Afbeeldingen


Omschrijving: Quinta 1907 ex Sirocco als woonschip te Amsterdam in 2014.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown