Inloggen
SINDORO - ID 5900


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1900-03-22 / 1922-07-00 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 90
Date Laid Down: 1899-02-01
Launch Date: 1900-02-02
Delivery Date: 1900-03-22
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 4000
Power Unit: IHP (IPK)
Power kw: 2941
Eng. additional info: 2 x (495 mm, 710 mm, 1.040 mm & 1.575 mm)
Speed in knots: 14
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 5471.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3396.00 Net tonnage
Deadweight: 4400.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 129.32 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 124.43 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 15.17 Meters Registered
Depth: 8.75 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
80 38 24 40 0 182
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-03-23
Register nr: 0
Scheepsnaam: SINDORO
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Lambert, H.J.
Plaats: Rotterdam
Opmerkingen: zeebrief
1900-04-03, uitreiking105-

Ship History Data

Date/Name Ship 1900-03-22 SINDORO
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSFR

Date/Name Ship 1922-07-00 PEDRO GOMES
Manager: Companhia Nacional De Navegac√£o, Lisbon (Lissabon), Portugal
Eigenaar: Companhia Nacional De Navegac√£o, Lisbon (Lissabon), Portugal
Shareholder:
Homeport / Flag: Lisbon (Lissabon) / Portugal

Ship Events Data

1918-00-00: History
1918-00-00: Na langdurige onderhandelingen werd op 31 december 1917 een overeenkomst gesloten voor de uitwisseling van burgers en zwaar gewonden tussen Engeland en Duitsland via Nederland. De Stoomvaart-Maatschappij Zeeland stelde hiervoor de KONINGIN REGENTES en de ZEELAND ter beschikking, de Rotterdamsche Lloyd de SINDORO.
1931-11-00: Sold to foreign country
Voor ongeveer PSt. 8.000,-- verkocht aan Miyaji Timinosuke met oplevering in Japan waar het schip zal worden gesloopt.
1932-04-06: Final Fate: Scrapped

Aankomst in Kobe, Japan waarna gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.W.Sikemeijer was met vlagnummer R3 in de periode 1880 t/m 1903 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkoningen058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein E.W.Sikemeier met vlagnummer R3 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*     1880             van het ss. “Gelderland”   2177 ton n.m.      varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1881             van het ss. “Zuid-Holland”              c. 2177 ton          varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1882             van het ss. “Zuid-Holland”              2258 ton varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1883             van het ss. “Samarang”    2285 ton varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1885             van het ss. “Drenthe”        3130 ton varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1886, 1887  van het ss. “Samarang”    2285 ton varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1888             geen vermelding van schip en boekhouder

*     1890             van het ss. “Bromo”          1608 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1891             van het ss. “Salak”            1880 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1892 t/m 1898            van het ss. “Gedé”             2258 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1899 t/m 1901            van het ss “Sindoro”         3474 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt E.W.Sikemeijer als gezagvoerder gedurende:

  • * 1880 t/m 1881 op het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1882 t/m 1883 op het schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2258 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1884 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam
  • * 1886 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • * 1887 t/m 1888 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam
  • * 1890 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1892 van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam
  • * 1893 t/m 1898 op het schroefstoomschip “Gedeh”, gebouwd in 1892 te Vlissingen, 2995 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1900 en later van het DS Stoomschip “Sindoro”, gebouwd in 1900 te Vlissingen, 5000 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd (1883) te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

E.W.Sikemeijer transporteerde vanuit Rotterdam transporten van landmachtmilitairen met de “Gelderland” naar Batavia op de volgende reizen (de reizen in 1878 en 1879 zijn onder voorbehoud!)065*

*     Vertrek 28 augustus 1878. Aankomstdatum niet vermeld. 4 officieren en 80 manschappen. Het detachement is in Cadiz overgegaan op de “Drenthe”;

  • * Vertrek 12 februari 1879. Aankomst 29 maart 1879 na 45 dagen. 7 officieren en 106 manschappen.
  • * Vertrek 30 juli 1879. Aankomst 09 augustus 1879 na 41 dagen. 6 officieren en 110 manschappen.
  • * Vertrek 19 december 1879. Aankomst 05 februari 1880 na 48 dagen. 3 officieren en 59 manschappen.
  • * Vertrek 27 november 1880. Aankomst 12 januari 1881 na 46 dagen. 2 officieren en 96 manschappen.
  • * Vertrek 07 mei 1881. Aankomst 26 juni 1881 na 50 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.
  • * Vertrek 29 oktober 1881. Aankomst 13 december 1881 na 45 dagen. 3 officieren en 60 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Zuidholland” op de volgende reizen:

*     Vertrek 07 januari 1882. Aankomst 24 februari 1882 na 48 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

  • * Vertrek 26 maart 1883. Aankomst 16 mei 1883 na 51 dagen. 2 officieren en 39 manschappen.

*     Vertrek 18 augustus 1883. Aankomst 03 oktober 1883 na 46 dagen. 1 officier en 37 manschappen.

  • * Vertrek 03 juni 1882. Aankomst 16 juli 1882 na 43 dagen. 3 officieren en 53 manschappen065*.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Samarang” op de volgende reizen:

*     Vertrek 02 oktober 1883. Aankomst 16 november 1883 na 45 dagen. 3 officieren en 33 manschappen;

*     Vertrek 16 februari 1884. Aankomst 04 april 1884 na 48 dagen. 3 officieren en 43 manschappen;

*     Vertrek 20 december 1884. Aankomst 05 februari 1885 na 47 dagen. 3 officieren en 49 manschappen;

Hij transporteerde vanuit Rotterdam de “Drenthe” op de volgende reizen:

*     Vertrek 13 maart 1886. Aankomst 29 april 1886 na 47 dagen. 2 officieren en 53 manschappen. Bij aankomst ontbraken 6 manschappen zonder opgave van redenen.

  • * Vertrek 14 augustus 1886. Aankomst 27 september 1886 na 44 dagen. 2 officieren en 56 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Samarang” op de volgende reizen:

  • * Vertrek 02 juli 1887. Aankomst 15 augustus 1887 na 44 dagen. 2 officieren en 38 manschappen. Bij aankomst ontbraken 5 manschappen zonder opgave van redenen
  • * Vertrek 19 november 1887. Aankomst 04 januari 1888 na 46 dagen. 2 officieren en 40 manschappen. Bij aankomst ontbraken 5 manschappen zonder opgave van redenen.
  • * Vertrek 24 maart 1888. Aankomst 10 mei 1888 na 47 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
  • * Vertrek 11 augustus 1888. Aankomst 23 september 1888 na 43 dagen. Bij aankomst waren er 2 man extra aan boord zonder opgaven van redenen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Bromo” op de volgende reizen:

*     Vertrek 17 mei 1890. Aankomst 25 juni 1890 na 39 manschappen. 3 officieren en 79 manschappen.

*     Vertrek 04 oktober 1890. Aankomst 12 november 1890 na 39 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

*     Vertrek 14 november 1891. Aankomst 24 december 1891 na 40 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Salak” op de volgende reizen:

*     Vertrek 17 oktober 1891. Aankomst 24 november 1891 na 38 dagen. 2 officieren en 56 manschappen.

*     Vertrek 05 maart 1892. Aankomst 12 april 1892 na 38 dagen. 3 officieren en 79 manschappen.

*     Vertrek 09 juli 1892. Aankomst 15 augustus 1892 na 37 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

*     Vertrek 26 november 1892. Aankomst 03 januari 1893 na 38 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Gedeh” op de volgende reizen:

*     Vertrek 01 april 1893. Aankomst 08 mai 1893 na 37 dagen. 2 officieren en 48 manschappen.

*     Vertrek 14 april 1894. Aankomst 20 mei 1894 na 36 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 18 augustus 1894. Aankomst 30 september 1894 na 43 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 22 december 1894. Aankomst 28 januari 1895 na 37 dagen. 3 officieren en 56 manschappen.

*     Vertrek 27 april 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*     Vertrek 31 augustus 1895. Aankomst niet gemeld. 1 officier en 33 manschappen.

*     Vertrek 25 april 1896. Aankomst niet gemeld. 4 officieren.

*     Vertrek 29 augustus 1896. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 46 manschappen.

*     Vertrek 24 april 1897. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 64 manschappen.

*     Vertrek 27 augustus 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 54 manschappen..

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg. 9, 1887, pp304-307 (aanwezig op o.a. het Scheepvaartmuseum te Amsterdam) staat een artikel “Eenige mededeelingen uit de Metereologische Journalen”, waarin een weergave uit het Journaal van het ss. “Samarang” onder kapitein E.W.Sikemeier en wel “omtrent de mousson gedurende de laatste helft van de maand April in het Oostelijk deel van den Indischen Oceaan.” “Passeerden Vlakke hoek om 3 u. 10 min. ’s morgens van den 17den April en Engana des namiddags 6 u. Ondervonden eene opvolging van harde wind van WNW-WZW met veel regen en vliegende buien er bij, tot Zondagnacht 24 April, met sterken stroom tegen. Daarna klaarde de lucht op en veranderde het weer gunstig; arriveerden te Colombo Maandagnamiddag 3 uur 30 min. … “. Daarna in het verslag nog wat meterelogische gegevens tijdens de reis nà Colombo en bij kaap Guardafui.

 

 

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Sikemeijer, E.W.

Datum vanaf: 1910
Kapitein: Leeuwen, A. van
Overige informatie: ook gezagv. in 1911

Datum vanaf: 1913
Kapitein: Eem, C.W. van der
Overige informatie: Woonplaats Rotterdam

Datum vanaf: 1914
Kapitein: Koenderink, C.W.
Overige informatie: Woonplaats: Almelo

Afbeeldingen


Omschrijving: SINDORO
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: SINDORO
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: SINDORO
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade
Algemene informatie

NRC 261112
Raad voor de Scheepvaart. In zijn heden gehouden zitting heeft de Raad een onderzoek ingesteld naar aanleiding van het breken van de stuurboord as van het stoomschip SINDORO, op 4 augustus op de Noordzee. Kapitein van de SINDORO is A. van Leeuwen te Vlaardingen; rederij is de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam. Als getuigen werden gehoord P. Bourgingnon, machinist, C.M. v. d. Mark, expert voor de scheepvaartinspectie. R.C.  Heijdenaar, inspecteur van de Lloyd en Hermans, werkbaas op Wiltons werf, allen te Rotterdam. De Raad zal later uitspraak doen.

NRC 261112
Brand aan boord van de SINDORO. Vanochtend heeft men broeiing ontdekt in de lading van het stoomschip SINDORO van de Rotterdamsche Lloyd, dat gisteravond uit Ned. Oost-Indië aan de Lloydkade alhier is  aangekomen, en wel in het grote ruim, dat is afgeladen met een grote hoeveelheid tabak en verder met kopra, kapok, koffie en suiker. Een aantal brandspuiten en de reddingsbrigade, die waren uitgerukt behoefden voorlopig geen hulp te verlenen en konden naar hun standplaatsen terugkeren. Van de stoomboten van de havendienst, die langs zijde van de SINDORO waren verschenen, is alleen de “Havendienst III” ter plaatse gebleven, om eventueel hulp te kunnen verlenen. Inmiddels werd het ruim, waarin het broeide zo goed mogelijk luchtdicht afgesloten; men hoopt zodoende niet alleen uitbreiding van de brand te voorkomen maar ook het vuur te verstikken. Tot dusver was er alleen rook, en waren er geen vlammen zichtbaar. Vanmiddag om 2 uur zijn de luiken weer geopend. Na de opening ontsnapte een hoeveelheid stoom, die men er vanmorgen voor het zoveel mogelijk luchtdicht afdekken, met een stoompomp had ingeblazen. Rook kwam er niet meer uit, men is nu met de lossing van dit ruim opnieuw aangevangen, men had er vanochtend wegens de rook mee moeten eindigen. Toen men vanmiddag de luiken opende, lagen de stoomboot “Havendienst III” met vier slangen, de stoomboot “Company” van Wilton's scheepswerf met een slang en stonden ook de handbrandspuiten 32, 33, 34 en 35 elk met een op de waterleiding geplaatste slang gereed om water te geven. Bovendien was de reddingsbrigade ter plaatse en lagen de stoomboten “Havendienst I” en IV klaar om zo nodig hulp te verlenen. Al dit materiaal is ingerukt zonder dat het enige hulp heeft verleend. Vanmiddag om kwart voor vieren zijn een viertal handbrandspuiten, een paar stoomboten van de havendienst en de stoomboot “Company”, benevens enige brandslangen op het terrein van de Rotterdamsche Lloyd in werking gesteld, omdat de vlam uit ruim 3 te voorschijn kwam, nadat men daarin enige tijd met de lossing bezig was geweest. Door een grote hoeveelheid water tegelijkertijd in het ruim te werpen, hoopt men de brand tot dit ruim te beperken. Men denkt, dat de schade groot zal zijn.

NRC 271112
Nadat gistermiddag onder de leiding van de hoofdman, de heer A.J. ten Hope, het zichtbare vuur in het smokende grote ruim van de aan de Lloydkade alhier liggende SINDORO met een I4-tal waterstralen in korte tijd gedoofd was, is dat ruim weer gesloten en zo goed mogelijk afgedekt. Niet voor 5 uur hedenmorgen wordt het grote ruim, waarin inmiddels een grote hoeveelheid stoom wordt geblazen, heropend. Dan zal men zien, hoe de toestand is, en als kan, de lossing zo spoedig mogelijk hervatten.

NRC 271112
De SINDORO. Vanmiddag om twaalf uur heeft hoofdman Ten Hope het aanwezige brandweermateriaal, op spuit 32 en de stoomboot “Havendienst III” na, doen inrukken. Terzelfder tijd ging het werkvolk schaften en bleef de bewaking van het achterruim aan de brandweer toevertrouwd. Een uur later werd er vuur gezien tussen de pakken tabak en gaven de mannen van spuit 32 water met een slang op de waterleiding.Vanmiddag omstreeks 3 uur had men klaarblijkelijk de haard van de brand bereikt en wel aan bakboordzijde bij de bakboordtunnel. Daar stegen voortdurend rookwolken op en daar heeft de tabak al heel erg geleden. Dit gedeelte van de lading had vrijwel het aanzien van een mestvaalt, de losse, natte en ten dele verkoolde tabaksbladeren werden er opgeschept in manden. Heel het personeel van de Rotterdamsche Lloyd werkte uit alle macht aan het ruimen van de lading en zal daar, zoals het voornemen is, in een stuk mee doorgaan tot de ruimen 3 en 4 leeg zijn. De schade blijkt zeer aanzienlijk te zijn. De SINDORO zelf heeft voor zover men kan beoordelen geen schade van betekenis geleden. De brandweer blijft ter plaatse om zo nodig dadelijk hulp te kunnen verlenen. De “Havendienst III” ligt klaar met vier slangen op de stoompomp

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten