Inloggen
ARENT M - ID 589

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1948
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5002340
Nat. Official Number: 2326 Z GRON 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks.
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 195
Launch Date: 1947-11-22
Delivery Date: 1948-02-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 250
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 931 Type (275x500)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 278.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 124.00 Net tonnage
Deadweight: 350.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 15500 Cubic Feet
Bale: 14700 Cubic Feet
 
Length 1: 42.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 38.36 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.56 Meters Depth, moulded
Draught: 2.69 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-03-1956
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd door Boele, Bolnes: Brt 323, Nrt 149, Dwat 410, Loa 48,12, Ll 45,71. G 623, B 580 m3.

Datum 00-00-1971
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Van 1971 tot 06.1973 bij de Zaanlandse Scheepsbouw Mij. te Zaandam omgebouwd tot vuilverbrandingsschip.

Ship History Data

Date/Name Ship 1948-02-21 ARENT M
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Tonnis Tammes (1951 Cornelis Tammes, Bilthoven), N.V. Noord Nederlandsche Scheepswerven en Mr. Reurt Arents Vos, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCTL
Additional info: Vernoemd naar Arent Meppelder, commissaris van de bouwwerf

Date/Name Ship 1948-07-23 ARENT M
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Noord-Nederlandse Kustvaart N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Tonnis Tammes (1951 Cornelis Tammes, Bilthoven), N.V. Noord Nederlandsche Scheepswerven en Mr. Reurt Arents Vos
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCTL

Date/Name Ship 1953-02-16 ADARA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Arend van der Veen, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCDE

Date/Name Ship 1965-01-26 SKUM
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHNT

Date/Name Ship 1967-09-11 LEPRECHAUN
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFOG

Date/Name Ship 1969-11-25 LEPRECHAUN
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HOCJ

Ship Events Data

1948-02-18: Als ARENT M, zijnde een stalen motorschip, metende 788.79 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 26-01-1948 no. 7224, liggende te Groningen door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2326 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 5.78 m. uit de hekplaat, 0.80 m. uit de lengteas, 1.98 m. boven dek.
1958-10-13: Onderweg van Bremen met een lading kainite, aan de grond gelopen bij de ingang van Wells harbour. Met het volgende tij weer vlot gekomen. Door de sterke zuidenwind was het water niet zo hoog opgekomen als normaal.
1962-12-15: Het Vrije Volk 15-12-1962: Record haven Rotterdam gebroken! (Van een onzer verslaggevers) Vrijdagavond om vijf minuten over half acht heeft de Rotterdamse haven een nieuw record gevestigd. Op dat tijdstip, terwijl aan de kust een westerstorm tot windkracht 9 aanwakkerde, arriveerde in de Maasstad de Nederlandse coaster “ADARA“ als, het 24.735 te schip, dat daar dit jaar binnenliep. Verleden jaar kwamen in Rotterdam 24.734 schepen aan. Dat was meer dan ooit tevoren, zodat de “Adara” een nieuw, absoluut havenrecord vestigde.
1965-02-10: NvhN 10-02-1965: Verkoop kustvaarder. Het motorkustvaartuig ADARA is door de heer A. van der Veen te Groningen verkocht aan het scheepvaartbedrijf Gruno te Amsterdam, dat het schip heeft herdoopt in SKUM. De Adara werd in 1948 gebouwd bij de N.V. Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen en is van het raised-quarterdeck-type. Het schip heeft een draagvermogen van ongeveer 350 ton en het is voorzien van een 224 pk Werkspoor dieselmotor.
1970-12-16: Onderweg van Frederikssund naar Yerseke, met opkomend tij vast geraakt onder de Zeelandbrug over de Oosterschelde. Door een plaatselijke sleepboot losgesleept en naar de Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij te Zaandam voor reparatie.
1971-03-04: Verkocht aan D.N. van Oeveren & A.J. van der Kooy Olie Inkoopbedrijf N.V., Zwijndrecht. Verbouwd tot vuilverbrandingsschip bij Zaanlandsche Scheepsbouw Mij. In juni 1973 als LEPRECHAUN onder Panamese vlag in de vaart. In 1974 A.J. van der Kooy enig eigenaar. In 1974 verkocht aan Najd Marine Corporation S.A. (Trimimar Shipping & Trading Company S.A., Piraeus), bleef onder Panamese vlag. Op 23 augustus 1978 verkocht aan Mohammed Najadi de Iran, Panamese vlag.
1974-12-11: Arriveerde, onderweg van Rotterdam naar Syracuse, te Brest met motor schade. Vertrok op 30.12.1974 van Brest en arriveerde op 05.01.1975 gesleept door de Britse sleepboot Wapping (166-59) met defecte koppeling veroorzaakt door slecht weer. Vertrok van Gibraltar op 12.01.1975 naar Syracuse.
1998-00-00: Final Fate:
Lloyd’s twijfelt aan het nog bestaan van het schip. Zou in Pakistan zijn gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: ARENT M.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ADARA
Gemaakt door: Bunschoten, G.

Omschrijving: ADARA
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: ADARA
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: ADARA
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: ADARA
Gemaakt door: Hill, Charlie A.

Omschrijving: SKUM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SKUM
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: LEPRECHAUN
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: De LEPRECHAUN als vuilverbrandingsschip
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: LEPRECHAUN
Gemaakt door: Onbekend *