Inloggen
SILVAPLANA - ID 5884

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5328079
Nat. Official Number: 7356 Z ROTT 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 4
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 268
Date Laid Down: 1948-10-25
Launch Date: 1949-01-08
Delivery Date: 1949-03-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Gebr. Sulzer A.G., Winterthur, Switzerland
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Sulzer nr. 25511 Type 5TS29 (296x500)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 442.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 147.00 Net tonnage
Deadweight: 630.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 44711 Cubic Feet
Bale: 41840 Cubic Feet
 
Length 1: 56.66 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.65 Meters Registered
Beam: 8.89 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.80 Meters Depth, moulded
Draught: 3.23 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-03-16 SILVAPLANA
Manager: Schellen Scheepvaart en Bevrachting N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Schellen Scheepvaart en Bevrachting N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHMP

Date/Name Ship 1969-09-15 SILVAPLANA
Manager: Caribean Nav. Co. Ltd., Nassau, Bahamas
Eigenaar: Caribean Nav. Co. Ltd., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas

Date/Name Ship 1971-00-00 SAN ANTONIO II
Manager: Naviera Nueva Esparta C.A., La Guaira, Venezuela
Eigenaar: Naviera Nueva Esparta C.A., La Guaira, Venezuela
Shareholder:
Homeport / Flag: La Guaira / Venezuela
Callsign: YXGN

Ship Events Data

1949-03-21: Op 21-03-1949 als SILVAPLANA, zijnde een stalen motorschip, metende 1251,89 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 7621 d.d. 04-03-1949, liggende te Slikkerveer, door K. Huyser, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 7356 Z ROTT 1949 op het achterschip aan S.B. zijde in achterzijde dekhuis, 3,30 m. uit hekplaat, 0,25 m. uit lengteas en 1.35 m. uit dek.
1950-03-10: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de aanvaring van het m.s. Silvaplana met het s.s. Salland ter rede van Vlissingen. De Silvaplana was op reis van Rotterdam naar Antwerpen en raakte alleen boven water beschadigd. De Salland liep geen schade op. Oordeel van de Raad is dat de aanvaring het gevolg is van fouten gemaakt door de loodsen op beide schepen. Het is af te keuren, dat de loods van de Silvaplana, zodra hij op de brug kwam, slechts even rond keek en dan volle kracht vooruit gaf met bakboord roer. Hij kon toen nog niet hebben geconstateerd of de Salland inderdaad stillag, zoals hij meende. Hij verzuimde om de aangevangen manoeuvre kenbaar te maken door een fluitsein. De stuurman, die op de Silvaplana de wacht had, heeft blijkbaar slecht opgelet, anders had hij het opdraaien van de Salland moeten opmerken had hij de loods kunnen waarschuwen. De Raad heeft de indruk gekregen dat de loodsen van beide schepen, onafhankelijk van elkaar, onvoldoende rekening hebben gehouden met het andere verkeer op deze drukke rede. Beide loodsen hebben doen manoeuvreren alsof er geen andere vaartuigen in de onmiddellijke nabijheid waren. Van strafmaatregelen wordt niet gesproken in het verslag. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 12 december 1950.
1956-08-03: Het Vrije Volk 03-08-1956: Zeiljacht drijft onbemand op zee. De Nederlandse kustvaarder “SILVAPLANA” heeft gistermiddag op 18 mijl zuidwest van IJmuiden getracht een onbekend zeiljacht op sleeptouw te nemen, dat daar onbeheerd ronddreef. De sleeptros brak echter en raakte gedeeltelijk verward in de schroef van de “Silvaplana” die de sleep moest laten schieten. De sleepboot „Titan” uit IJmuiden, die daarna is uitgevaren heeft het jacht niet meer kunnen vinden. Aan boord van de “Silvaplana” die gisteravond in Maassluis binnenliep, bleek men er niet in te zijn geslaagd de naam van het jacht te ontcijferen. Er is echter niets bekend van de vermissing van een Nederlands vaartuig.
1963-09-21: 21-09-1963 m.s. SILVAPLANA af Rotterdam, 441 B.R.T. På rejse fra Århus til Tuborg havn med stykgods. Grundstødt d. 21. sept. i Sundet.
Strandingsindberetning dat. 21. sept. Kl. 0800 grundstødte S. under en let Ø.-lig brise med N.-gående strøm S. for Middelgrunden. Anm. Årsagen til grundstødningen angives at være strømsætning.
1985-00-00: Op 24-06-1985, tijdens de reis van Puerto de Hierro naar La Guairate, te Guaira met ernstige machine schade opgelegd. (Volgens M.N. 10-1988 B. 615 zou het schip verkocht voor de sloop. 2000 Lloyd's vermeldt dat het schip gesloopt zal worden. Staat 06-2006 nog in Lloyd’s met vermelding: Laid-up. (Tijdens de opleg-periode achterschip totaal uitgebrand.)
2010-00-00: In 2010 laat LR de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Silvaplana'
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Silvaplana 1949.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Silvaplana 1949.
Gemaakt door: Mac Fie, D. (Donald)

Omschrijving: Silvaplana 1949.
Gemaakt door: Perry, Ray

Omschrijving: 'Silvaplana'
Gemaakt door: Detlefsen, G.U.

Omschrijving: San Antonio II 1949 ex Silvaplana.
Gemaakt door: Unknown