Inloggen
SIGNEMIN - ID 5880


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J.Th. Wilmink & Co., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 107
Delivery Date: 1919-09-13
Technical Data

Engine Manufacturer: D.H. Landeweer & Zonen, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 350
Power Unit: IHP (IPK)
Power kw: 257
Eng. additional info: (11 7/16", 17 11/16" & 29 1/2" - 19 11/16")
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 525.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 257.00 Net tonnage
Deadweight: 723.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 46.45 Meters Length overall (Loa)
Beam: 8.00 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.71 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1952
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Oil engine 2SA 6 Cyl. 230 x 400 mm type NE52
Engine builders: Frederikshavn Jernst. Msk., Frederikstad

Datum 00-00-1952
Type: Remeasurement
Omschrijving: 510 GT - 307 NT - 700 DW

Ship History Data

Date/Name Ship 1919-09-13 SIGNEMIN
Manager:
Eigenaar: Firma Leo Fijn van Draat, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Tijdens de bouwfase door L. Fijn van Draat aangekocht.

Date/Name Ship 1922-11-00 NYSTRAND
Manager: C.B. Nielsen, Norway
Eigenaar: Skibs A/S 'Stabil', Skien, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Skien / Norway
Callsign: LCTS

Date/Name Ship 1924-03-00 TRON
Manager: Jac. Jacobsen, Oslo, Norway
Eigenaar: D/S A/S Tron, Oslo, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Oslo / Norway
Callsign: LCTS

Date/Name Ship 1925-06-00 SIGURD HUND
Manager: Berthens J. Nielsen, Harstad, Norway
Eigenaar: A/S Norlandslinjen, Harstad, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Harstad / Norway
Callsign: LCTS

Date/Name Ship 1931-01-00 SIGURD I
Manager: Eivind Hoel, Oslo, Norway
Eigenaar: Skibs A/S Nordsjofart, Oslo, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Oslo / Norway
Callsign: LCTS
Additional info: During 1931 change management to WM. Asbjornsen

Date/Name Ship 1932-06-00 SIGURD I
Manager: Victor Esbensen, Oslo, Norway
Eigenaar: Skips A/S Esbensens Rederi, Oslo, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Oslo / Norway
Callsign: LCTS

Date/Name Ship 1935-06-00 NORD
Manager: W. Grosche, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B Nordö, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Öregrund / Sweden
Callsign: SDNM

Date/Name Ship 1951-00-00 NORD
Manager: Sten A. Olsson, Gothenburg, Sweden
Eigenaar: Sten A. Olsson, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden
Callsign: SDNM

Date/Name Ship 1952-01-00 BJÖRNÖ
Manager: Len Pettersson & P., Bleket, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B Björnö, Bleket, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Bleket / Sweden
Callsign: SDNM

Date/Name Ship 1955-10-00 MARISALVA
Manager: Salvatore Tandurella, Torre del Greco, Italy
Eigenaar: Salvatore Tandurella, Torre del Greco, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Torre del Greco / Italy
Callsign: IQQG
Additional info: Official number 166 / Class BV RI

Date/Name Ship 1965-00-00 MARISALVA
Manager: Antonio Schiano di Cola, Naples, Italy
Eigenaar: Antonio Schiano di Cola, Naples, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Naples / Italy
Callsign: IQQG

Ship Events Data

1919-09-13: AH 140919
Het op de werf van de firma J. Th. Wilmink & Co. te Gideon bij Groningen voor rekening van de firma L. Fijnvandraat te Amsterdam nieuw gebouwde stoomschip SIGNEMIN, heeft gisteren op de Eems met goed gevolg proef gestoomd. Het stoomschip, gebouwd volgens de voorschriften Germanischer Lloyd, Bureau Veritas en Nederlandse Scheepvaartinspectie, meet 525 reg. ton, 735 ton dw. Het is voorzien van triple-expansie machine met een capaciteit van 375 ipk.
1919-11-24: AH 011219
Hamburg, 27 november. Het Nederlandse stoomschip SIGNEMIN, met gedroogde groenten van Rotterdam naar Reval bestemd, is 24 dezer bij Hyldekrog gestrand, doch door de bergingsstomer SVAVA weer vlot- en te Rödbyhavn binnengebracht.
1919-11-25: 1919 : 25 november, Br. Paa Rejse fra Rotterdam til Reval med 260 tons Grøntsager. Grundstødt d. 25/11 19 ved Lollands S.-Kyst. Strandingsindberetning, dat. Rødby Havn d. 26/11 19. Kl. 3 Fmd. grundstødte S. under Regntykning ved Hyllekrog. Skibet blev taget af Grunden af Svitzers Bjergnings-Entreprise og indbragt til Rødby Havn.
1920-02-14: De "SEGNEMIN" strandt op de Britse kust maar kan worden vlot gebracht (23 februari 1920). Op 29 februari 1920 voor herstel van de schade te Aberdeen aangekomen. Dit herstel zou de 2de week vasn juni 1920 gereed zijn en op 16 juni 1920 wordt het schip te London (door de assurandeuren?) in openbare veiling gebracht maar opgehouden. Op 5 juni 1920 was beslag gelegd op het schip dat eerst op 8 januari 1923 werd opgeheven wegens verkoop van het schip in buitenland.
1965-11-26: Op reis met een lading marmer van Marina di Carrara naar Lissabon (Opm.: Lloyds rapporteerd van Lissabon naar Carrara) in de avond in zwaar weer aan de grond gelopen op het Île des Embiez. (bij Toulon)
1965-11-30: Final Fate:
Het schip breekt in twee stukken en is "total loss".
Opm.: De "MARISALVA" had een lading marmer aan boord, reden waarom wordt verondersteld dat de informatie van Lloyd's onjuist is ten aanzien van de reisroute. Dit zou moeten zijn van Marina di Carrara naar Lissabon.

Afbeeldingen


Omschrijving: SIGNEMIN
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: Björnö 1919 ex Signemin
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown