Inloggen
SIEKA II - ID 5874


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1917-03-15 / 1920-08-04 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1917
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 3850 WINSCH 1917
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Kotter
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: W. Mulder, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 42
Delivery Date: 1917-03-15
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 1
Power: 45
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Type M-4 (335x350)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 147.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 106.00 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 29.05 Meters Registered
Beam: 5.95 Meters Registered
Depth: 2.45 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1925
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd: tew 6 cil 150 Pk Daimler (1917).

Datum 00-03-1934
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd: 4tew 6 cil 120 Pk Officine Mechaniche Type (210x300)

Ship History Data

Date/Name Ship 1917-03-15 SIEKA II
Manager: Willem Mulder, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem Mulder, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stadskanaal / Netherlands
Callsign: PSCH

Date/Name Ship 1917-06-14 SIEKA II
Manager: C.V. Lefébure & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. Lefébure & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PSCH

Date/Name Ship 1917-12-05 THALATTA II
Manager: Vereenigd Cargadoorskantoor van B.J. van Hengel & Wed. Jan Salm & Meijer, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Vereenigd Cargadoorskantoor van B.J. van Hengel & Wed. Jan Salm & Meijer, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PTMQ

Date/Name Ship 1918-03-09 THALATTA II
Manager: Vereenigd Cargadoorskantoor van B.J. van Hengel & Wed. Jan Salm & Meijer, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Vrachtvaart Maatschappij 'Thalatta II', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PTMQ

Date/Name Ship 1919-04-02 THALATTA II
Manager: C.V. onder Firma Scheepvaartkantoor J.J. Hoogerwerff & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: C.V. onder Firma Scheepvaartkantoor J.J. Hoogerwerff & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTMQ

Date/Name Ship 1920-08-00 NADA JELENA
Manager: J. Randic, Bakar, Yugoslavia
Eigenaar: J. Randic, Bakar, Yugoslavia
Shareholder:
Homeport / Flag: Bakar / Yugoslavia

Date/Name Ship 1922-00-00 JELKA
Manager: J. Randic, Bakar, Yugoslavia
Eigenaar: J. Randic, Bakar, Yugoslavia
Shareholder:
Homeport / Flag: Bakar / Yugoslavia

Date/Name Ship 1922-00-00 SAVA
Manager: J. Randic, Bakar, Yugoslavia
Eigenaar: J. Randic, Bakar, Yugoslavia
Shareholder:
Homeport / Flag: Bakar / Yugoslavia

Date/Name Ship 1925-03-00 SAVA
Manager: 'Beton' Gradjevno Plovidbeno Drustvo S.O.J., Split, Yugoslavia
Eigenaar: 'Beton' Gradjevno Plovidbeno Drustvo S.O.J., Split, Yugoslavia
Shareholder:
Homeport / Flag: Split / Yugoslavia

Date/Name Ship 1930-00-00 SAVA
Manager: Spiro Bezic, Stomorska, Yugoslavia
Eigenaar: Spiro Bezic, Stomorska, Yugoslavia
Shareholder:
Homeport / Flag: Split / Yugoslavia

Date/Name Ship 1934-00-00 IGEA
Manager: S.A. Sbarchi, Imbarchie e Trasporti, Rome, Italy
Eigenaar: S.A. Sbarchi, Imbarchie e Trasporti, Rome, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Rome / Italy

Date/Name Ship 1938-00-00 IGEA
Manager: Filippo Oddo, Trapani, Italy
Eigenaar: Filippo Oddo, Trapani, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trapani / Italy

Date/Name Ship 1939-00-00 IGEA
Manager: Carmelo Castelli, Trapani, Italy
Eigenaar: Carmelo Castelli, Trapani, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trapani / Italy

Date/Name Ship 1940-07-07 IGEA-B 23
Manager: Koninklijke Italiaanse Marine, Genoa, Italy
Eigenaar: Koninklijke Italiaanse Marine, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Ship Events Data

1917-02-27: Additional info
Bouwacte: Ondergetekende W. Mulder, scheepsbouwer te Stadskanaal, gem. Wildervank, Prov. Groningen verklaart door deze, in den loop dezes jaars op mijne werf te Stadskanaal te hebben volbouwd en nieuw van de hamer te water gebracht, het stalen Motor Kotterschip genaamd 'SIEKA II' groot volgens meetbrief, afgegeven den 27 Febr. 1917, N° 2164, bruto 417,81 kubieke meter of 147,30 tonnen van 2,83 kub. meter en netto 301,53 kub. meter of 106,44 tonnen van 2,83 kub. meter en zulks voor rekening van ondergetekende zelf terwijl het genoemd schip bevaren zal worden door schipper H. Schothorst. Stadskanaal, 27 Febr. 1917. Getekend W. Mulder. In de kantlijn van de akte is bijgeschreven: Blijkens verklaring van den beëdigden scheepsmeter A. Smit te Groningen d.d. 19 Maart 1917, is nevengenoemd vaartuig gebrand als volgt: 3850 WINSCH 1917.
De bouwakte wordt gevolgd door: De Burgemeester der gemeente Wildervank verklaart, dat hem bekend is, dat het invorenstaande bouwakte vermeld schip inderdaad op de werf van den scheepsbouwer W. Mulder, te Stadskanaal, binnen deze gemeente, gebouwd is en frisch van de hamer te water gebracht en dat de handteekening van W. Mulder aan ommezijde gesteld echt is. Wildervank, den 27 Februari 1917, De Burgemeester voornoemd. Getekend, Teenstra.
Verklaring van eigendom: Ondergeteekende W. Mulder. scheepsbouwer wonende te Stadskanaal, gemeente Wildervank, Prov. Groningen, verklaart bij dezen te zijn, de eenige eigenaar van het stalen Motor Kotterschip 'Sieka II' als boven omschreven, thans liggende aan mijne werf te Stadskanaal, welk schip nog in geen kantoor van bewaring der scheepsbewijzen is te boek gesteld. Stadskanaal, 27 Februari 1917. Getekend: W. Mulder.
1919-05-26: Sale/Verkoop
NRC 27.05.1919: Amsterdam, 26 mei. De alhier thuisbehorende motor-gaffelschoener 'Sieka II' is verkocht aan het Scheepvaartkantoor van Hoogewerff & Co., te Rotterdam, en met een lading oud ijzer van Haarlem naar Llanelly vertrokken onder de naam 'Thalatta II'.
1920-01-00: Damaged
NRC 27.01.1920: Delfzijl, 26 januari. De motorschoener 'Thalatta II', van Kopenhagen alhier binnen, heeft defecte motor.
1940-06-00: Confiscated (War)
Door de Italiaanse marine overgenomen en als hulpmijnenveger, pendant 'B.23' in dienst gesteld.
1941-08-01: Final Fate: Stranded

Om 13.40 GMT onderschept op 5 mijl van Ghemines bij Bu-Zeriba ten zuiden van Benghazi, door de Engelse onderzeeër HMS 'Regent'. De bemaning verliet snel het schip door in de reddingsboot te gaan. Het schip werd onderzocht maar er werden geen waardevolle papieren gevonden. Het werd in brand gezet door kanonvuur en dreef aan land in positie 31°.35¹.-N. – 19°.56¹.O. in de buurt van het dorp Qaminis. (Libië, noordkust van Afrika). Heeft tot 1945 nog in LR vermeld gestaan.

Afbeeldingen


Omschrijving: SIEKA II te Zaandam. De naam SIEKA II is leesbaar aan bb-zijde naast de vlag.
Collectie: Gorter, Dick
Vervaardiger: Onbekend
Algemene informatie

1917

Dagblad Scheepvaart 12.06.1917:
De schoener 'SIEKA II' (106 NRT) van C.V. Lefebre & Co. te Amsterdam en gebouwd bij W. Mulder te Stadskanaal is gisteren 11 juni voor de eerste reis vertrokken van IJmuiden naar Stavanger met een lading hoepels.
Rotterdamsch Nieuwsblad 14-06-1917:
Amsterdam, 13 Juni. Van IJmuiden ging gisteren voor de eerste reis in zee met bestemming Stavanger het op de werf der firma W. Mulder te Stadskanaal voor rekening van de Commanditaire Vennootschap Lifebure & Co. te Amsterdam nieuwgebouwde stalen kotterschip SIEKA II. Het schip, groot 103 netto ton, is met een Kromhoutmotor uitgerust. 
Dagblad Scheepvaart 08.08.1917.
IJmuiden, 7 augustus. Heden is alhier aangekomen van Kalmar de schoener 'SIEKA II' met 7 opvarenden aan boord van het Deense zeilschip 'AMOR'. Dit schip was op reis van Methil naar Odense met een lading kolen en is op 200 mijl uit de Schotse kust door een Duitse onderzeeboot met bommen tot zinken gebracht. De opvarenden zijn na 3 dagen gered uit de scheepsboot.

1919

NRC 27.05.1919:
Amsterdam, 26 mei. De alhier thuisbehorende motor-gaffelschoener 'SIEKA II' is verkocht aan het Scheepvaartkantoor van Hoogewerff & Co., te Rotterdam, en met een lading oud ijzer van Haarlem naar Llanelly vertrokken onder de naam 'THALATTA II'.

1920

AH 270120
Delfzijl, 26 januari. Heden is aangekomen van Kopenhagen de motorschoener THALATTA II, kapt. J. Boerma, met defecte motor. Schip is bestemd voor Newcastle.
RN 050820
Rotterdam, 4 augustus. De motorschoeners THALATTA II en VRIJENBAN I zijn verkocht naar Albanië.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten