Inloggen
SIANTAR - ID 5861


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1921
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 14045 ROTT 1921
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Wear Shipyard of Wm. Gray & Co. (1918) Ltd, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 943
Launch Date: 1921-04-21
Delivery Date: 1921-12-07
Technical Data

Engine Manufacturer: Central Marine Engine Works (Wm. Gray & Co. Ltd.), West Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 3300
Speed in knots: 11.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 8439.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5348.00 Net tonnage
Deadweight: 11407.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 136.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 132.07 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 17.51 Meters Breadth, moulded
Depth: 12.50 Meters Depth, moulded
Draught: 8.00 Meters Draught, summer
Configuration Changes

Datum 00-11-1933
Type: Lengthened
Omschrijving: Tot juni 1934 werd het schip bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V. te Rotterdam, verlengd, de voorsteven vervangen door een Mayer-steven en van een nieuwe voortstuwingsinstallatie voorzien.
Technische gegevens na de verbouwing:
Loa (Lll) x B x H x d = 14,17 m (?) x 17,51 m x 12,50 m x 8,00 m
8.668 GT - 5.563 NT - 11.225 DWT
2 x SULZER dieselmotoren (N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen), 2t dw, 6 cilinders (530 x 760) op één schroefas.
Totaal vermogen 7.400 RPK.
Snelheid 15,5 knoop.

Ship History Data

Date/Name Ship 1921-12-07 SIANTAR
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSBM
Additional info: 1933 PHLY

Ship Events Data

1918-01-00: Opdracht
1921-12-07: Proefvaart.
1927-03-01: Op 01.03.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 650 Z ROTT 1927
1933-11-00: Aan de werf (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V. te Rotterdam) afgeleverd om te worden verlengd en van een dieselmotor gedreven voortstuwingsinstallatie te worden voorzien.
1934-06-13: Proefvaart.
1934-07-00: Oplevering na de verbouwing.
1942-02-27: Vertrokken uit Tjilatjap (kapitein A.S. Voorduin) na hiertoe een order te hebben ontvangen om op 400 mijl uit de Javawal nadere opdrachten af te wachten. Om 23.00 uur op zee gekomen ging het met een 13 mijlsvaart om de zuid.
1942-03-03: Final Fate:
Om 06.30 uur verscheen plotseling aan bakboord van de SIANTAR een onderzeeboot. De gezagvoorder maakte alarm, bracht direct de onderzeeboor recht achteruit en liet het 7,5 cm kanon bemannen. Het eerste schot van de vijand ging ver over en direct daarna vuurde de SIANTAR al, de granaat sloeg vlak bij het doel in het water. Het tweede schot van de onderzeeboot vernietigde de antenne, zodat verder de noodantenne moest worden gebruikt. Het kanon van de SIANTAR bleek niet meer te gebruiken doordat waarschijnlijk de slagpin defect was geraakt. Omdat de toestand nu hopeloos was heeft de gezagvoerder de order gegeven het schip te verlaten. De bakboordsboten waren reeds door het granaatvuur versplinterd, terwijl het vieren van de boten aan stuurboord uiterst hachelijk was. De 2de stuurman G. van Deursen, die aan de talie van boot 2 stond, kreeg een granaatscherf in zijn buik en overleed ter plaatse, waarna de boot in het water viel. Dat gebeurde ook met boot 1, waarop de overlevenden in zee sprongen en naar de boten zwommen. Na nog zeker een dertig granaten te hebben afgevuurd, lanceerde de onderzeeboot een torpedo af op het nog drijvend gebleven schip, dat 10 minuten later, omstreeks 07.00 uur, wegzonk over de achtersteven op 21.20 ZB en 108.45 OL. De onderzeeboot verdween, terwijl de sloepen ongemoeid werden gelaten.
De beide sloepen werden zo goed mogelijk als het kon gerepareerd, terwijl de gewonden werden verzorgd. Het bleek dat 21 van de 58 bemanningsleden door de beschieting waren omgekomen.
Rekening houdend met de wind had de gezagvoerder besloten om de noord te gaan en te trachten zeilend de Javawal te bereiken.

De aanvallende Japanse onderzeeboot die de SIANTAR tot zinken heeft gebracht was de I 1 onder luiteneant-ter-zee 1ste klasse E. Ankyu. Het was een Kawasaki-boat opgeleverd in 1924. Waterverplaatsing 1.955/2.480 tons. Hoofdafmetingen 97,536 m x 9,22 m x 4,80 m. Bewapening: 2 x 5,5 inch kanon; 2 M.G. A.A. Tubes: 6 x 21 inch torpedo's. Voortstuwing 6.000 PK diesel, oppervlakte snelheid 17 knoop.
Op 29 januari 1943 werd de I 1 tot zinken gebracht door de H.M.N.Z.S KIWI en MOA bij Cape Esperance, Guadacanal.

1942-03-04: De 37 overlevenden worden opgepikt door de VAN SPILBERGEN (3.237 ton) onder kapitein Tj. Zuidema, die op 27 februari uit Tjilatjap naar Australië was vertrokken. De zwaarst beschadigde reddingboot wordt achtergelaten en de andere aan boord genomen.
Door kapitein Zuidema wordt besloten de koers te verleggen naar Geraldton, circa 360 km ten noorden van Freemantle, daar twee zwaargewonden zo snel mogelijk naar een hospitaal moesten. Tevens was de voorraad voedsel onvoldoende en de accommodatie te beperkt.
1942-03-08: Aankomst te Gerardton.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1942
Kapitein: Voorduin, A.S.
Overige informatie: gezagvoerder van de SIANTAR (1921)

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SIANTAR als stoomschip 31 mei 1922 te Tandjonk Priok
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SIANTAR na verbouwing
Onderwerp: Werf

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Siantar 1921 the 8th November 1936 at Vancouver.
Gemaakt door: Frost, E. Walter

Omschrijving: De Japanse onderzeeboot "I 1".
Gemaakt door: Unknown