Inloggen
SHERATAN - ID 5854

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1959
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5322556
Nat. Official Number: 10377 Z ROTT 1959
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Lift Capacity: Derricks: 6 x 5 t SWL.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 950
Date Laid Down: 1958-07-04
Launch Date: 1958-10-17
Delivery Date: 1959-01-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes nr. 7015 Type (300x550)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 993.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 544.00 Net tonnage
Deadweight: 1329.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 65500 Cubic Feet
Bale: 62600 Cubic Feet
 
Length 1: 71.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 67.72 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.24 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.85 Meters Depth, moulded
Draught: 4.27 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1959-01-09 SHERATAN
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHMC

Date/Name Ship 1967-11-28 SHERATAN
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij (Hamburg) G.m.b.H., Hamburg, German Federal Republic
Eigenaar: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij (Hamburg) G.m.b.H., Hamburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DGAO

Date/Name Ship 1971-05-14 SHERATAN
Manager: Greek-Holland Shipping Co. Ltd., Piraeus, Greece
Eigenaar: Greek-Holland Shipping Co. Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SXFM

Ship Events Data

1958-10-17: NvhN 17-10-1958: Tewaterlating m.s. SHERATAN. Bij de N.V. Scheepswerven Gebr. Van Diepen te Waterhuizen, Groningen, werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorvaartuig Sheratan, dat gebouwd wordt voor rekening van Van Nievelt, Goudriaan en Co.s Stoom vaart Mij. te Rotterdam. De Sheratan is van het Raised Quarter-decktype en meet 1350 ton d.w. Het schip wordt voortbewogen door een 1000 pk motor. Verder heeft de machinekamer twee hulpaggregaten van elk 90 pk. De bouw geschiedt onder toezicht van Loyds Register of Shipping 100 AI en Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. De kiel werd reeds gelegd voor een boeienlegger voor Nederlandse rekening.
1959-01-08: Op 08-01-1959 als SHERATAN, zijnde een motorschip, metende 2813.86 m3 bruto inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 11223 d.d. 22-12-1958, liggende te Delfzijl, door A. Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar bandmerk voorzien door het inbeitelen van 10377 Z ROTT 1959 op het achterschip aan S.B zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 4.40 m. uit hekplaat, 1.45 m. uit lengteas en 1.42 m. uit dek.
1959-01-09: NvhN 09-01-1959: Proefvaart m.s. SHERATAN. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Sheratan, dat bij de N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen te Waterhuizen (Gr.) werd gebouwd voor rekening van Van Nievelt, Goudriaan en Co.'s Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam. De Sheratan is van het raised-quarterdektype en meet plm. 1350 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een motor van 1000 p.k., waarmee' het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 12.2 knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van elk 90 p.k. opgesteld. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping 100 A I en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1969-07-24: NvhN 24-07-1969. Na scheepsbotsing voor Franse kust 19 man vermist. De Noorse tanker Silja (52.371 ton) en het Franse vrachtschip Ville de Ajunga 10 500 ton) zijn vanmorgen voor de zuidkust van Frankrijk met elkaar in botsing gekomen. De tanker ontplofte en zonk, waarbij een dode en vier ernstig gewonden vielen terwijl 19 leden van de bemanning vermist worden. Aan boord van de vrachtboot werden twee man gedood. Schepen in de nabijheid gingen naar de plaats van de ramp na de eerste radio berichten en de Duitse vrachtboot “Sheratan” nam negen overlevenden aan boord: het Franse marineschip “Bourbonnais” redde er zeven en het Franse marineschip “Provencal “ drie. De vier ernstig gewonden werden naar Toulon overgebracht door het Franse geleideschip Havrais”. Onder de 39 personen aan boord van de “Silja” bevonden zich vier vrouwen. De ontploffing aan boord van de “Silia” was zo hevig dat de mensen langs de kust wakker schrokken. De botsing vond plaats voor het schiereiland Giens.
Limburgsch Dagblad 25-07-1969: Niet ontlucht. Een ooggetuige, kapitein Bernard de Mauleon van de Franse kustvaarder „Akela” voer op 20 mijl van de plaats der aanvaring, toen hij een vreemde groene gloed aan de hemel zag, gevolgd door een oorverdovende ontploffing, die tot op het vasteland, ruim 30 kilometer verder, werd gehoord. Het niet ontluchten van de olietanker was vermoedelijk oorzaak van de explosie. Op de „Ville de Majunga” ontstond brand die pas na vijf uur kon worden bedwongen. De boog en het vooronder werden ernstig beschadigd en twee opvarenden liepen verwondingen op. De “Silja” zonk binnen enkele ogenblikken, waarbij vermoedelijk de vermiste opvarenden mee naar de diepte werden gesleurd. Een vier kilometer brede olievlek drijft voor de Franse Rivièrakust. De „Akela” en het Duitse vrachtschip „Sheratan” hadden reeds negen drenkelingen opgepikt, toen zij hulp kregen van de escorteschepen „La Bourdonnais” en „Le Provencal” van de Franse marine. Naar een mededeling van de commandant van de „La Bourdonnais” Serge Menes, zetten de beide schepen in een olievlek temidden van wrakstukken, enige sloepen uit waarmee men ongeveer 10 mensen levend uit het water wist te halen. Onder hen waren twee ernstig gewonden.
1970-02-25: Vertrokken uit Cork.
1970-02-26: Aankomst te Barry.
1971-03-02: Vertrokken uit London met bestemming Sevilla.
1971-11-06: Vertrokken uit Pasajes.
1971-11-11: Aankomst te Liverpool.
1971-12-09: Vertrokken uit Triëst met bestemming Antwerpen.
1974-12-16: Aankomst te Boston na vertrek uit Bayonne.
1976-05-12: Vertrokken uit Chioggia met bestemming Casablanca.
1977-11-01: Onderweg van Rotterdam naar Kenitra, gestrand op de riffen van Wadi-Sebou. (Bij de haven ingang van Kenitra).
1978-03-00: Wordt "constructive total loss" verklaard.
1978-03-13: Rederij doet afstand van het wrak en draagt het over aan de Public Works in Kenitra.
1978-08-00: Final Fate:
Verkocht aan Maroc Metaux om te worden gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: SHERATAN on trials
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: SHERATAN on trials
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: SHERATAN
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: SHERATAN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SHERATAN on 25.05.1966.
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)
Bronnen


Jaar: 0000
Bron: Book
Omschrijving: - Behouden Vaart 1905 - 1955 Een halve eeuw Scheepvaart. Gedenkboek Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij. N.V. - Jaar 1955.
- Op de uitkijk, aan het roer. NIGOCO 75 Jaar. - Jaar 1980 - Donia Pers Producties, Rotterdam.
- Van Nievelt, Goudriaan & Co. 1905 - 1980. ISBN 90 228 1850 0 - Jaar 1981 - Unieboek B.V., Bussum.
- Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij (NIGOCO) - ISBN 90 6013 029 4 - Jaar 1995 - De Alk B.V., Alkmaar, Holland.
- De vlag gestreken. De laatste jaren van de rederij Van Nievelt, Goudriaan & Co. door George Reuchlin. - Jaar 2000.