Inloggen
GOLDEN STAR - ID 5851


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1960
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5133022
Nat. Official Number: 12839 Z ROTT 1969
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Koelschip
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Rig: 6 derricks.
Lift Capacity: 1x 8 and 5 x 2,5 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'De Waal', Zaltbommel, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 670
Launch Date: 1960-09-08
Delivery Date: 1960-11-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1820
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN nr. 408307 Type G8V (400x600)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1279.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 665.00 Net tonnage
Deadweight: 1173.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Refrigerated: 60250 Cubic Feet
 
Length 1: 72.72 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 68.86 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.52 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.35 Meters Depth, moulded
Draught: 4.47 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1960-11-00 GOLDEN COMET
Manager: Sir R. Ropner & Co. Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Bonny Shipping Co. Ltd., Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign: GHKE

Date/Name Ship 1968-09-00 GOLDEN STAR
Manager: Dammers & Van der Heide (Antillen) N.V., Curaçao, Netherlands Antilles
Eigenaar: N.V. Motorscheepvaart Maatschappij ´Golden Star´, Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJLU
Additional info: Brandmerk: 1968 C 423

Date/Name Ship 1969-11-00 SHAMROCK REEFER
Manager: Irish & Continental Shipping Co. Ltd., Dublin, Irish Republic
Eigenaar: Hendrik Pinkster, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHLY

Ship Events Data

1969-12-04: Op 04-12-1969 als SHAMROCH REEFER ex Golden Star, zijnde een vrachtschip, metende 3623.48 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven Curacao no. SINA 98 d.d. 07-08-1968, liggende te Sevilla, door J.P. Baalbergen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 12839 Z ROTT 1969 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand brughuis, 4.45 m. uit hekplaat, 0.80 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek. Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken zijnde 1968 C 423 in achterwand brughuis zijn vernietigd.)
1970-10-01: Final Fate:
Onderweg in ballast van Rotterdam naar de Kaap Verdische Eilanden gestrand op Assenta Beach, op de kust van Berlenga Eiland (60 mijl ten noorden van Lissabon). Het schip lag op slechts 80 meter van de rotswand. Over de gehele lengte bodemschade. In de machinekamer was een gat in de kielplaat. Drie dagen later op de steile kust geslagen en verloren gegaan. Voor de sloop verkocht aan J.L. Tojal.
De Tijd 03-10-1970: Lissabon — De 1.189 ton metende vrachtboot Shamrock Reefer van de Groningse rederij Pinkster op weg naar Lissabon is gisterochtend 60 kilometer ten noorden van Lissabon bij kalm weer aan de grond gelopen.
De Volkskrant 03-10-1970: Niet te redden. Het vrachtschip Shamrock Reefer (1189 ton) van een lerse rederij, die eigendom is van de Groninger H. Pinkster, is vrijdagmorgen zestig kilometer ten noorden van Lissabon Voor de Portugese kust aan de grond gelopen. De kapitein, de 35-jarige Groninger Heino Borg, verwachtte niet dat het schip nog te redden zou zijn. Gisteravond zouden de laatste vier opvarenden het schip verlaten. De bemanning bestaat -uit vijf Nederlanders en zeven Spanjaarden. De Spanjaarden en één van de Nederlanders hadden het tien jaar oude koelschip, dat leeg onderweg was van Rotterdam naar Lissabon eerder op de vrijdag al verlaten; kapitein Borg bleef toen nog met de stuurman, de machinist en de kok -aan boord. Niemand is gewond. Rond het middaguur waren al een Portugese sleepboot en een reddingsboot voor 'hulp in de buurt. Een sleepboot van Wijsmuller wordt vanmorgen bij het schip verwacht.

Trouw 03-10-1970: De Nederlandse vrachtboot “Shamrock Reefer” liep gistermorgen ten zuiden van Keep Carvoeiro voor de Portugese kust aan de grond. Volgens ooggetuige zou het schip aan beide zijden van de romp grote scheuren vertonen. Het schip was op weg naar de Capverdische eilanden en had vijf Nederlandse officieren en zeven Spaanse en Portugese matrozen aan boord. Een gedeelte van de bemanning is van boord gehaald. Achtergebleven zijn de kapitein, de 35 jarige Heino Borg uit Groningen, alsmede de stuurman, de machinist en de kok. De heer Borg vertelde gisteren in telefonisch contact met zijn vrouw dat het schip veel water maakt Hij verwacht vannacht het schip te moeten verlaten. Volgens hem was het schip niet meer te redden. De 'Shamrock Reefer' is een koelschip en eigendom van de in Ierland gevestigde Groningse reder H. Pinkster.

De waarheid 30-06-1971: Kapitein schuldig verklaard aan schipbreuk. De raad voor de scheepvaart heeft de 37-jarige kapitein Heino Borg uit Groningen wegens zijn schuld aan de stranding en het verloren gaan van het m.s. Shamrock Reefer gestraft door hem de bevoegdheid om als kapitein op een zeeschip te varen voor de tijd van vier maanden te ontnemen. De ramp gebeurde 1 oktober 1970 op de reis van Rotterdam naar Lissabon op de Portugese kust ongeveer 20 mijl benoorden kaap Roca. De bemanning werd gered. „Niet slechts liet hij iedere controle achterwege, doch hij heeft zich ook geruime tijd onnodig in de kaartenkamer opgehouden, waar hij het uitkijk houden overliet aan een Spaanse matroos met wie hij weinig contact had en die door hem niet goed was geïnstrueerd. Door een en ander is het kunnen gebeuren dat kapitein B. de koersverandering van zijn schip in het geheel niet heeft opgemerkt en dat de Shamrock Reefer met volle vaart op de rotsen voor de kust is gelopen", aldus de raad in zijn uitspraak. De raad heeft geen kritiek op het beleid van de kapitein na de stranding. De raad merkte nog op dat het noodzakelijk is om tijdens de vaart onder de kust de positie van een schip veelvuldig zo nauwkeurig mogelijk bij te houden en tevens een voortdurende controle op de kompaskoers uit te oefenen. Bij de vaart met een automatische stuurinrichting is het laatvan zeer groot belang. Het gebruik van het echolood, dat nuttige informatie kan geven mag niet worden veronachtzaamd.

Algemeen Dagblad 01-07-1971: Kapitein vier maanden geen gezagvoerder. Amsterdam(ANP) — De Groningse kapitein H. B. (37) mag van de Raad voor de scheepvaart in Amsterdam gedurende vier maanden niet varen als gezagvoerder op een zeeschip. Hij werd schuldig bevonden aan de stranding en het verloren gaan van het vrachtschip Shamrock Reefer. Het schip liep vorig jaar 1 oktober met volle vaart op de rotsen ongeveer veertig kilometer ten noorden van Kaap Roca aan de Portugese kust.

Afbeeldingen


Omschrijving: De Golden Comet op de helling van Scheepswerf De Waal te Zaltbommel, kort voor de tewaterlating (foto 8 sept. 1960)
Gemaakt door: Foto Bureau C. Kramer, Rotterdam
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Golden Comet 1960
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Golden Star (ex Golden Comet)
Gemaakt door: Lindenborn, M. (Marien)

Omschrijving: Shamrock Reefer (ex Golden Comet)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De 'Shamrock Reefer' gestrand op Assenta Beach, Berlenga Isl., Portugal (2 okt. 1970)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: De Shamrock Reefer gestrand op Assenta Beach, Berlenga Isl., Portugal (2 okt. 1970)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding