Inloggen
SERTAN - ID 5845


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1978
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 7709100
Nat. Official Number: 15178 Z ROTT 1978
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Friesland' N.V., Lemmer, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 362
Date Laid Down: 1977-08-22
Launch Date: 1978-01-12
Delivery Date: 1978-03-16
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 16
Power: 2400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 1765
Eng. additional info: Bolnes nr. 4041 Type 16VDNL150/600 (190x350) 600 rpm.
Speed in knots: 12.75
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1270.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 861.00 Net tonnage
Deadweight: 3051.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 4716 Cubic Meters
Teu: 166
Bale: 4575 Cubic Meters
 
Length 1: 81.82 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 74.98 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 13.62 Meters Breadth, moulded
Depth: 7.83 Meters Depth, moulded
Draught: 5.65 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1984
Type: Lengthened
Omschrijving: In 1984 verlengd bij Nienhuis & van der Berg te Pernis. Brt 2815, Nrt 1603, Dwat 3168 Loa 95,80 Ll 88,60

Ship History Data

Date/Name Ship 1978-03-14 SERTAN
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co. B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Van Nievelt, Goudriaan & Co. B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHKY

Date/Name Ship 1987-10-26 LADY-LIENKE
Manager: Sea River Line N.V., Antwerp, Belgium
Eigenaar: Regalsea Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3QA2

Date/Name Ship 1989-06-00 PELCHASER
Manager: Sarlis Container Services S.A., Greece
Eigenaar: Pelti Shipping Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SW5445

Date/Name Ship 2004-08-00 AURELIA M
Manager: Rina Marine Co., Wonsan, Korea (North)
Eigenaar: Rina Marine Co., Wonsan, Korea (North)
Shareholder:
Homeport / Flag: Wonsan / Korea (North)
Callsign: HMWC8

Date/Name Ship 2008-05-00 AURELIA M
Manager: Nejem Co. Marine Services, Lattakia, Syria
Eigenaar: Ozzy Navigation Company, Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Giurgiulesti / Moldavia
Callsign: ERCG

Date/Name Ship 2012-05-17 SYMPHONY
Manager: Island Flag Shipping LLC., Dubai, United Arab Emirates
Eigenaar: C&O Shipping Lines Co. Ltd., Dubai, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Giurgiulesti / Moldavia
Callsign: ERCG

Ship Events Data

1978-01-13: Leeuwarder Courant 13-01-1978: Schip van 3000 ton te Lemmer vlot te water. Lemmer - Op de Scheepswerf Friesland te Lemmer vond gistermiddag de tewaterlating plaats van het drieduizend ton metende vrachtschip SERTAN. Meteen nadat mevrouw Greetje Kranendonk-De Groot, de vrouw van de directeur van de Coöperatieve Condensfabriek Friesland, de doopplechtigheid had verricht gleed het schip vlot het water in. De Sertan is gebouwd in opdracht van de Rederij Van Nievelt-Goudriaan en Co. te Rotterdam. Het schip, dat bijna honderdvijftig containers kan vervoeren, is bestemd voor de charter-afdeling van dit bedrijf. Het vaartuig heeft een lengte over alles van 82 meter, een breedte van 13,60 meter en een beladen diepgang van 5,60 meter. Een Bolnes diesel van 2400 paardekrachten zal het een snelheid geven van 12,7 knoop. In de machinekamer bevinden zich voorts twee hulpmotoren van elk 132 paardekrachten en een naven-aggregaat met een vermogen van 59 paardekrachten. Het schip, dat op 22 maart in gebruik wordt genomen, is uitgerust met een verstelbare schroef en een boegschroef. Bij de Scheepswerf Friesland wordt op het ogenblik voor dezelfde rederij een schip van hetzelfde type gebouwd. Dit schip, dat in de toekomst een dienst gaat onderhouden tussen Rotterdam, Harlingen en Leith - Schotland - zal over een paar maanden van stapel lopen. Het zal Midsland worden gedoopt. De Sertan, een drieduizend-tonner is vlot het water ingegleden.
1978-03-15: Op 15-03-1978 als SERTAN, zijnde een motorschip, metende 3596.69 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 18536 d.d. 08-03-1978, liggende te Harlingen, door K. den Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 15178 Z ROTT 1978 op het achterschip aan B.B. zijde in het langsschot van het dekhuis kombuis, 4.10 m. uit hekplaat, 3.95 m. uit lengteas en 1.41 uit dek.
1987-04-06: Het Vrije Volk 06-04-1987: Schip weg zonder kok. Rotterdam — Het schip “SERTAN” heeft gisteravond toch de Rotterdamse Waalhaven verlaten. Het scheelde niet veel of de bemanning van de boot van de Rotterdamse rederij Nigoco had geweigerd uit te varen. De zeelieden vakbond FWZ wil namelijk via de CAO regelen dat ieder schip een kok krijgt. Met hun actie hadden de zeevarenden dit voorschrift willen afdwingen, omdat de wettelijke verplichting een kok aan boord te hebben is vervallen. Volgens de vakbond FWZ weigeren de reders op de kleine handelsvaart echter zon garantie in de arbeidsovereenkomst. . De “Sertan” vertrok gisteren na aankomst bij pier 7 van Unitcentre in de Waalhaven toch, omdat de bemanning inmiddels had besloten de rederij nog even de tijd te gunnen voor een nadere regeling. De zeeliedenbond heeft de reders een ultimatum gestuurd dat vanavond om twaalf uur afloopt. Als het conflict dan nog niet is opgelost zal de bemanning van het schip bij aankomst in de volgende haven, donderdag in het Spaanse Vigo, alsnog het werk neerleggen. De FWZ heeft de internationale zeelieden organisatie ITF en de Spaanse vakbond voor zeevarenden UGT om steun bij een eventuele staking gevraagd. Volgens de bond is de enige manier om een staking te voorkomen het afsluiten van een overeenkomst waarin de kok aan boord wordt voorgeschreven. Lukt dat niet, dan zullen, niet alleen op de “Sertan”, maar ook op tal van andere schepen van de. kleine handelsvaart vanaf morgen acties uitbreken.
2017-11-16: Final Fate:
Reported sold to Alang-India for breakers, 18-11-2017 ten anker bij Bhavnagar, 28-11-2017 ten anker bij Alang, 04-12-2017 op het sloopstrand gezet.

Afbeeldingen


Omschrijving: SERTAN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SERTAN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SERTAN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SERTAN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SERTAN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: LADY-LIENKE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: AURELIA M
Gemaakt door: Onbekend
Bronnen


Jaar: 0000
Bron: Book
Omschrijving: - Behouden Vaart 1905 - 1955 Een halve eeuw Scheepvaart. Gedenkboek Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij. N.V. - Jaar 1955.
- Op de uitkijk, aan het roer. NIGOCO 75 Jaar. - Jaar 1980 - Donia Pers Producties, Rotterdam.
- Van Nievelt, Goudriaan & Co. 1905 - 1980. ISBN 90 228 1850 0 - Jaar 1981 - Unieboek B.V., Bussum.
- Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij (NIGOCO) - ISBN 90 6013 029 4 - Jaar 1995 - De Alk B.V., Alkmaar, Holland.
- De vlag gestreken. De laatste jaren van de rederij Van Nievelt, Goudriaan & Co. door George Reuchlin. - Jaar 2000.