Inloggen
SEROEI - ID 5841


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1945
Classification Register: American Bureau of Shipping (AB)
Nat. Official Number: 2414 Z AMST 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Standaard scheepstype: Army coaster FS
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Albina Engineering & Machine Works Inc., Portland (Ore.), U.S.A.
Werfnummer: 222
Date Laid Down: 1945-04-24
Launch Date: 1945-09-07
Delivery Date: 1945-12-10
Technical Data

Engine Manufacturer: Enterprise Engine & Foundry Company Inc., San Francisco (Cal.), U.S.A.
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 275
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Enterprise Type 6MG6 (305-380)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 556.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 361.00 Net tonnage
Deadweight: 586.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 32000 Cubic Feet
Bale: 30000 Cubic Feet
 
Length 1: 54.86 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.24 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.86 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.55 Meters Depth, moulded
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
4 0 0 0 49 53
Ship History Data

Date/Name Ship 1945-12-10 SEROEI
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gouvernement van Nederlandsch-Indiƫ, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Netherlands East Indies
Callsign: PKDQ

Date/Name Ship 1948-12-00 SEROEI
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Netherlands East Indies
Callsign: PKDQ
Additional info: 1950 thuish. Amsterdam, PHLP

Date/Name Ship 1951-11-20 LARIANG
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFMK

Date/Name Ship 1959-08-18 PULAU MAS
Manager: Chek Guan, Singapore, Singapore
Eigenaar: Cathay Shipping Corporation Ltd, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HOTU

Date/Name Ship 1964-00-00 LOUIS
Manager: Guan Guan Shipping (Pte) Ltd. (K.L. Thio), Singapore, Singapore
Eigenaar: Transportes Maritimos de San Blas S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HOTU

Date/Name Ship 1965-00-00 PEDRO
Manager: Guan Guan Shipping (Pte) Ltd. (K.L. Thio), Singapore, Singapore
Eigenaar: Transportes Maritimos de San Blas S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HOTU

Date/Name Ship 1966-00-00 LOUIS
Manager: Guan Guan Shipping (Pte) Ltd. (K.L. Thio), Singapore, Singapore
Eigenaar: Transportes Maritimos de San Blas S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HOTU

Date/Name Ship 1966-09-00 KING SUN
Manager: Guan Guan Shipping (Pte) Ltd. (K.L. Thio), Singapore, Singapore
Eigenaar: King Line S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HOTU

Date/Name Ship 1976-00-00 KING SUN
Manager: Guan Guan Shipping Sendirian Berhad (K.L. Thio), Labuan, Malaysia
Eigenaar: Guan Guan Shipping Sendirian Berhad (K.L. Thio), Labuan, Malaysia
Shareholder:
Homeport / Flag: Labuan / Malaysia

Date/Name Ship 1979-00-00 SEA KING
Manager: Asiatic Shipping Lines Ltd, Chittagong, Bangladesh (East Pakistan)
Eigenaar: Sea Trade Ltd, Chittagong, Bangladesh (East Pakistan)
Shareholder:
Homeport / Flag: Singapore / Singapore
Callsign: 9V2568

Date/Name Ship 1981-00-00 SEA KING
Manager: Asiatic Shipping Lines Ltd, Chittagong, Bangladesh (East Pakistan)
Eigenaar: Asiatic Trading Company Ltd, Chittagong, Bangladesh (East Pakistan)
Shareholder:
Homeport / Flag: Chittagong / Bangladesh (East Pakistan)

Ship Events Data

1950-02-13: Op 13-02-1950 als SEROEI, zijnde een motorschip, groot 1575.05 m3, liggende te Singapore, door W. Wolthers, scheepsmeter te Poeloe Samboe, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2414 Z AMST 1949 aan de buitenlant van het achterschot van de kombuis in de hartlijn, 5.15 Mtr van het dek en 2.19 boven dek. ( Opm.: Door het oude merk van teboekstelling werden 2 horizontale strepen gehakt.)
1957-12-17: NvhN 17-12-1957: Vuurwapens en munitie in beslag genomen. Radiohutten aan boord van K.P.M.-schepen verzegeld. Alle vuurwapens en munitie van gezagvoerders en officieren aan boord van de KPM -schepen, die in de haven van Tandjong Priok worden vastgehouden zijn in beslag genomen. Het betreft hier de Ophir, Plancius, Bontekoe, Leksula, Landak, Van der Lijn, Sidaju, Lariang, Bandjarmasin, Balikpapan, Letong, Tasman, Kaimana, Blinju en Balangnipa. Aan boord van de Bontekoe vonden enige arbeiders in de radiohut een afschrift van een telegrafische instructie aan de gezagvoerders van KPM-schepen, die op weg waren van Singapore, om te melden hoeveel Indonesische soldaten en gezinsleden zij aan boord hadden. Dit telegram werd overhandigd aan de havenautoriteiten, waarna de radiohutten aan boord van de vastgehouden schepen verzegeld werden. De leiding van het gehele KPM-bedrijf evenals alle operaties berusten thans in handen van een Raad van Toezicht, onder voorzitterschap van Koesen Poerwodidjojo, die daarvoor door de hoogste militaire gezaghebber (de minister van Defensie) is aangewezen. Deze stap is een gevolg van het voornemen der Indonesische regering om de KPM te handhaven als een noodzakelijk apparaat voor de ontwikkeling van de nationale economie. Alle Nederlandse officieren, met inbegrip van de gezagvoerders van de KPM-schepen in Priok, zijn ondergebracht in het logeergebouw van de KPM te Djakarta. De sleutels van hun hut moesten zij aan het havencommando afgeven. Te overhaast... De Indonesische ambassade in Parijs heeft verklaard, dat de Indonesische regering nooit van plan is geweest KPM-schepen te confisceren en ten zeerste de overhaaste maatregelen van de KPM betreurt, die oorzaak waren dat schepen naar Singapore en andere plaatsen buiten Indonesiƫ zijn gevaren.
2004-00-00: Nog steeds vermeld in LR. Mogelijk verkocht tussen 1969 en 1972 met als namen BANJUWANGI en HIE PING.

Afbeeldingen


Omschrijving: Lariang
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: LARIANG
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Lariang
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: KING SUN 14 juli 1970 op de rede van Singapore
Gemaakt door: Schell, Wm. A.
Onderwerp: Bouwtekening