Inloggen
ARDITO - ID 582


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1958
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5022780
Nat. Official Number: 3610 Z GRON 1958
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. G.J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 283
Launch Date: 1958-05-20
Delivery Date: 1958-07-24
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10287 Type 8ED (290x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 500.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 283.00 Net tonnage
Deadweight: 744.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 36200 Cubic Feet
Bale: 34800 Cubic Feet
 
Length 1: 53.53 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.04 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.64 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.58 Meters Depth, moulded
Draught: 3.47 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1958-07-24 ARDITO
Manager: Jan Jacob Onnes, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Lammert Onnes, Haren, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / Netherlands
Callsign: PCTL

Date/Name Ship 1969-04-25 HALKIS
Manager: N. Demetriades & M. Keusseoglou, Piraeus, Greece
Eigenaar: Halkis Shipping Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SXKK
Additional info: In 1974 callsign: SV3823

Date/Name Ship 1981-00-00 HALKIS
Manager: Finda Transport Enterprises S.A., Piraeus, Greece
Eigenaar: Finda Transport Enterprises S.A., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3823

Date/Name Ship 1982-00-00 VANESSA
Manager: Vanessa Shipping Company S.A., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Vanessa Shipping Company S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQJW

Date/Name Ship 1986-00-00 THANCRIS
Manager: Chalspirit Shipping Company S.A., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Chalspirit Shipping Company S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQJW

Date/Name Ship 1987-11-00 IASON
Manager: Chalspirit Shipping Company S.A., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Chalspirit Shipping Company S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQJW

Ship Events Data

1958-05-07: Als "Ardito", zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Westerbroek, door A. Jonkers, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3610 Z GRON 1958 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.70 m. uit hekplaat, 1.20 m. uit de lengteas en 1.28 m. uit dek.
1958-05-21: NvhN 21-05-1958: Tewaterlating m.s. Ardito. Bij de N.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Ardito, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer P. L. Onnes te Haren. De Ardito is van het raised-quarterdecktype, meet 725 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 53.20 m, lengte tussen de loodlijnen 48.30 m, breedte 8.60 m en holte 3.55/4.58 m. De beladen diepgang bedraagt 3.50 m. De voortstuwing zal geschieden door een 500 pk motor. De ruim-inhoud is 36200 cft grainspace en 34800 cft balespace. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het shelterdecktype. groot 1040 ton d.w. voor rekening van de heer G. Kuur te Haren. Dit schip zal worden uitgerust met een 820 pk motor.
1958-07-23: NvhN 23-07-1958: Proefvaart m.s. Ardito. Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Ardito, dat werd gebouwd bij de N.V. G. J. v. d. Werff's Scheepsbouw te Westerbroek (Gr.) voor rekening van de heer P. L. Onnes te Haren (Gr.). De Ardito (bouwno. 283) is van het raised-quarterdektype, meet 725 ton d.w. (499,90 b.r.t. en. 282.52 n.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 53.20 m.. lengte tussen de loodijnen 48.30 m., breedte 8.60 m. en holte 3.55/4.58 m. De beladen diepgang bedraagt 3.50 m. De voortstuwing geschiedt door een 500 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop. In de machinekamer zijn voorts drie hulpmotoren van respectievelijk 9.21 en 40 P.K. opgesteld. De ruiminhoud is 36.200 cft, grainspace en 34.800 cft. balespace. De bunkercapaciteit bedraagt: ballastcapaciteit 151.6 m 3, brandstof mcl. reserve 39.8 m 3 en drinkwater 14.2 m 3. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1965-02-23: Leeuwarder courant 23-02-1965: Duitse coaster in brand op Noordzee. De gezagvoerder van de „Aphaia", een met veertig auto's geladen kustvaarder van 422 ton uit Bremen, heeft omstreeks acht uur vanmorgen aan Scheveningen-Radio gemeld, dat in de machinekamer een zware brand is uitgebroken. Hij verlangde dringend sleepboot en reddingboothulp. In de loop van de morgen werd die hulp al geboden door de Nederlandse coaster “Ardito" die van vijftig meter afstand begon te spuiten, terwijl ook twee Nederlandse kotters het vuur hielpen bestrijden. De bemanning was nog aan boord. Van de sleepboten „Titan", „Hector" en „Holland" (Terschelling) won de „Titan" de race. Om half twaalf ging hij met zwaar materiaal het vuur te lijf. De gezagvoerder van de „Aphaia" aksepteerde de hulp van rederij Wijsmuller, die de „Titan" en de „Hector" in de vaart heeft, op basis an „Lloyd's open form". Ook de „Hector" begon al met de blussing. De reddingboot „Prins Hendrik" uit Den Helder is in de buurt van het brandende schip, dat 20 mijl ten zuidwesten van Den Helder ligt.
NvhN 23-02-1965: Veertig auto's aan boord. Zware brand woedt op Duitse coaster. De gezagvoerder van de Aphaia, een kustvaarder van 422 ton, geladen met 40 auto's, eigendom van de rederij Ferd. Muller in Bremen, heeft omstreeks 8 uur vanmorgen aan Scheveningen Radio gemeld dat in de machinekamer een zware brand is uitgebroken. In de directe nabijheid is de Nederlandse kustvaarder Ardito, die op 50 meter afstand met een van haar brandblusslangen naar de Aphaia heeft liggen spuiten. Ook twee Nederlandse kotters helpen het vuur bestrijden. Drie sleepboten zijn vanmorgen uitgevaren om eventueel assistentie te verlenen. De Duitse kustvaarder Hebe, die ook ter plaatse is, heeft gemeld, dat men zou trachten de Aphaia op sleeptouw te nemen. De positie van het schip was 20 mijl zuidwest van Den Helder.
De Tijd/De Maasbode 23-02-1965: Brand in Duitse coaster. (Van onze correspondent) Den Helder, 23 febr. — In de machinekamer van de Duitse kustvaarder Aphaia is vanmorgen een hevige brand uitgebroken die waarschijnlijk aan een der opvarenden het leven heeft gekost. Vanmiddag om half drie was de situatie nog te verward om daar zekerheid over te krijgen. Het schip in slechts één keer in de lucht geweest voor de noodmelding, daarna is er niets meer van vernomen. Ook de radiohut moet in brand zijn geraakt. Van alle kanten is hulp onderweg of al gearriveerd, De brandende kustvaarder die eigendom van de rederij Ferdinand Muller in Bremen bevindt zich 30 mijl ten zuidwesten van Den Helder. Om tien voor half meldde de reddingboot Prins Hendrik het brandende schip bereikt te hebben. Volgens de schipper hoefde nog geen mensen van boord gehaald te worden. Verscheidene schepen zijn in de nabijheid van de Aphaia om de opvarenden over te nemen. De zeesleepboot Titan uit IJ muiden, die met brandblusmateriaal is uitgerust, is bij het in nood verkerende schip. De sleepboot Titan begon direkt grote massa's water in het brandende schip te spuiten. Het hele achterschip leek in brand te staan maar de bemanning was nog aan boord. De kustvaarder, die veertig auto's aan boord heeft, had al eerder assistentie gekregen van de Nederlandse kustvaarder “Ardito” die ook had liggen blussen, evenals enige Nederlandse viskotters, die met behulp van hun dekslangen gepoogd hebben de brand te bedwingen. De Duitse kustvaarder Hebe had zelfs een lijnverbinding tot stand gebracht.
1969-05-01: Het Vrije Volk 01-05-1969: Ardito (750 ton dw) nu Grieks schip. (Van een onzer verslaggevers) Door bemiddeling van het bureau Supervision is het Nederlandse motorkustvaartuig Ardito van de heer P. L. Onnes te Haren verkocht naar Griekenland. De Ardito (750 ton d.w.) werd in 1958 gebouwd. Het schip is reeds aan de nieuwe eigenaar overgedragen ,en onder de naam Halkis naar de thuishaven Piraeus vertrokken.
NvhN 05-05-1969: Schip verkocht. De rederij P. L. Onnes te Groningen heeft het motorkustvaartuig 'Ardito” verkocht naar Griekenland, waar het onder de nieuwe naam “Halkis” in de vaart wordt gebracht De “Ardito “ werd in 1958 gebouwd bij de N.V. Gebr. v. d. Werff's Scheepsbouw te Westerbroek.
1991-00-00: In 1991 overvaren in Griekse wateren waarna gezonken en CTL verklaard. Later gelicht en verkocht naar Portugal, verbouwd voor zandopslag.
1991-00-00: In 1991 te Lissabon onder arrest voor hasji smokkel. Het schip werd verkocht, maar is in Portugal gebleven, later is het zijn zeebrief kwijt geraakt door bij een verbouwing het voorruim te verhogen. Het schip is in Portugal in de binnenlandse zandvaart gegaan.
In 1993 hernoemd "Leixoes”. (Zie foto op de rivier de Douro.)
2003 : SE limited to river and estuary waters.
2008 : waargenomen in Portugal

Opmerking Ben Scholten: Dit is een schip met een vreemde historie. Het schip wordt nog vermeld als IASON, maar ik heb een ander verhaal. Het schip is in 1991 aangehouden te Lissabon voor smokkel en aan de ketting gelegd. Daarna wordt het nergens vermeld. In 1992 verkocht, nieuwe naam MOZVI en weer een jaar later
verkocht als LEIXOES. (Ook een zwart wit foto van BB zijde.) Daarna schijnen ze het schip zo te hebben verbouwd dat het zijn zeebrief is kwijtgeraakt en daar in de binnenvaart is gebleven voor zandtransport en overslag. In LR van 2003/2004 is een vermelding van die verbouwing. Even terug komen op de MOZVI (ex ARDITO), alleen op het achterschip stond de naam MOZVI heel klein geschreven [gekalkt]. De schilder had op zijn buik gelegen en zo de naam er opgezet maar wel ondersteboven, vanaf de wal gezien, en had achter in de mast een witte vlag. (Vermoedelijk Cyprus.)
2010-07-12: In 07-2010 laat Lloyd's de registratie vervallen, omdat het nog bestaan twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: ARDITO proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ARDITO
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: ARDITO
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: ARDITO
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Clarkson, John

Omschrijving: ARDITO
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: HALKIS
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: VANESSA
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Kade

Omschrijving: THANCRIS
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Bosschaart, Louis

Omschrijving: THANCRIS
Collectie: -
Vervaardiger: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: LEIXOES op 29-08-1993.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: LEIXOES in 2008 in het plaatsje Cruzeiros aan de Douro te Portugal.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: LEIXOES in 2008 in het plaatsje Cruzeiros aan de Douro te Portugal.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown