1965-02-23: |
Leeuwarder courant 23-02-1965: Duitse coaster in brand op Noordzee. De gezagvoerder van de „Aphaia", een met veertig auto's geladen kustvaarder van 422 ton uit Bremen, heeft omstreeks acht uur vanmorgen aan Scheveningen-Radio gemeld, dat in de machinekamer een zware brand is uitgebroken. Hij verlangde dringend sleepboot en reddingboothulp. In de loop van de morgen werd die hulp al geboden door de Nederlandse coaster “Ardito" die van vijftig meter afstand begon te spuiten, terwijl ook twee Nederlandse kotters het vuur hielpen bestrijden. De bemanning was nog aan boord. Van de sleepboten „Titan", „Hector" en „Holland" (Terschelling) won de „Titan" de race. Om half twaalf ging hij met zwaar materiaal het vuur te lijf. De gezagvoerder van de „Aphaia" aksepteerde de hulp van rederij Wijsmuller, die de „Titan" en de „Hector" in de vaart heeft, op basis an „Lloyd's open form". Ook de „Hector" begon al met de blussing. De reddingboot „Prins Hendrik" uit Den Helder is in de buurt van het brandende schip, dat 20 mijl ten zuidwesten van Den Helder ligt.
NvhN 23-02-1965: Veertig auto's aan boord. Zware brand woedt op Duitse coaster. De gezagvoerder van de Aphaia, een kustvaarder van 422 ton, geladen met 40 auto's, eigendom van de rederij Ferd. Muller in Bremen, heeft omstreeks 8 uur vanmorgen aan Scheveningen Radio gemeld dat in de machinekamer een zware brand is uitgebroken. In de directe nabijheid is de Nederlandse kustvaarder Ardito, die op 50 meter afstand met een van haar brandblusslangen naar de Aphaia heeft liggen spuiten. Ook twee Nederlandse kotters helpen het vuur bestrijden. Drie sleepboten zijn vanmorgen uitgevaren om eventueel assistentie te verlenen. De Duitse kustvaarder Hebe, die ook ter plaatse is, heeft gemeld, dat men zou trachten de Aphaia op sleeptouw te nemen. De positie van het schip was 20 mijl zuidwest van Den Helder.
De Tijd/De Maasbode 23-02-1965: Brand in Duitse coaster. (Van onze correspondent) Den Helder, 23 febr. — In de machinekamer van de Duitse kustvaarder Aphaia is vanmorgen een hevige brand uitgebroken die waarschijnlijk aan een der opvarenden het leven heeft gekost. Vanmiddag om half drie was de situatie nog te verward om daar zekerheid over te krijgen. Het schip in slechts één keer in de lucht geweest voor de noodmelding, daarna is er niets meer van vernomen. Ook de radiohut moet in brand zijn geraakt. Van alle kanten is hulp onderweg of al gearriveerd, De brandende kustvaarder die eigendom van de rederij Ferdinand Muller in Bremen bevindt zich 30 mijl ten zuidwesten van Den Helder. Om tien voor half meldde de reddingboot Prins Hendrik het brandende schip bereikt te hebben. Volgens de schipper hoefde nog geen mensen van boord gehaald te worden. Verscheidene schepen zijn in de nabijheid van de Aphaia om de opvarenden over te nemen. De zeesleepboot Titan uit IJ muiden, die met brandblusmateriaal is uitgerust, is bij het in nood verkerende schip. De sleepboot Titan begon direkt grote massa's water in het brandende schip te spuiten. Het hele achterschip leek in brand te staan maar de bemanning was nog aan boord. De kustvaarder, die veertig auto's aan boord heeft, had al eerder assistentie gekregen van de Nederlandse kustvaarder “Ardito” die ook had liggen blussen, evenals enige Nederlandse viskotters, die met behulp van hun dekslangen gepoogd hebben de brand te bedwingen. De Duitse kustvaarder Hebe had zelfs een lijnverbinding tot stand gebracht.
|