Inloggen
SECUNDA - ID 5816


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1904-08-04 / 1905-04-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1904
Nat. Official Number: 6278 GRON 1904
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. J. & G.. Verstockt, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1904-07-02
Delivery Date: 1904-08-22
Technical Data

Gross Tonnage: 204.47 Gross tonnage
Net Tonnage: 170.40 Net tonnage
Deadweight: 304.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 36.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.18 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.89 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.05 Meters Depth, moulded
Draught: 2.74 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1904-08-04 SECUNDA
Manager: N.V. Maatschappij Zeilschip Secunda, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Zeilschip Secunda, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PRWG
Additional info: Eigenaren: Frater Smidt, J.J. Onnes & J. Barends.

Ship Events Data

1904-07-00: RN 05.07.1904: Martenshoek , 4 juli. Zaterdag 2 juli is te water gelaten bij de werf van Gebr. J. & G. Verstockt te Martenshoek de stalen 3 mast schoener “SECUNDA” van 280 rt voor de NV Zeilschip Mij “Secunda” (J.H. Kruize) te Groningen.
1904-08-00: DS 22.08.1904: Heden is van Delfzijl naar Rochester vertrokken de nieuwe 3 mast schoener “SECUNDA”, kapitein van den Berg.
1904-08-04: Dagregister deel 16 nummer 422 den negenden Augustus 1900 en vier. Ik ondergeteekende Johannes Baptist Gerardus Verstockt, scheepsbouwmeester, wonende te Martenshoek, handelende onder de Firma Gebroeders Verstockt te Martenshoek, gemeente Hoogezand, verklare door dezen in dit jaar aldaar te hebben volbouwd en nieuw van de werf te water gebracht een stalen drie mast schoener schip genaamd “Secunda”, groot volgens meetbrief afgegeven te Martenshoek den 2 Augustus 1904 nr. 436 bruto 576.42 kubieke meter of 204.47 tonnen van 2.83 kubieke meter en netto 482.73 kubieke meter of 170.40 tonnen van 2.83 kubieke meter, welk schip in eigendom zal toebehoren aan de Naamlooze Vennootschap Maatschappij zeilschip Secunda, directeur Jan Hendrik Kruize, gevestigd te Groningen en bevaren wordende door Jacob van den Berg, gedomicilieerd te Groningen. Aldus opgemaakt en geteekend te Martenshoek, gemeente Hoogezand, den 4 Augustus 1904. J.B.G. Verstockt. (In de kantlijn staat bijgeschreven: 6278)
1905-01-00: NRC 03.01.1905: Londen, 2 januari. De Nederlandse schoener “SECUNDA”, kapt. v.d. Berg, van Londen naar Goole, is met lekkage Dover binnengelopen.
PGC 04.01.1905 :Dover, 2 januari. De met cement van Londen naar Goole bestemde Nederlandse schoener “SECUNDA”, kapt, v.d. Berg, is door bootlieden alhier binnen geassisteerd. Overeenkomst was niet gemaakt. Het schip, dat door slecht weer lek was gesprongen, zal met het volgende tij dokken.
NRC 05.01.1905: Londen, 4 januari. Het Nederlandse schip “SECUNDA” heeft aan de grond gezeten. De lading is ogenschijnlijk in slechte staat en moet gelost worden.
NRC 28.01.1905: Londen, 27 januari. Het Nederlandse schoenerschip “SECUNDA”, kapt. van den Berg, op 2 januari met lekkage te Dover binnengelopen, heeft gerepareerd en de reis naar Newcastle voortgezet.
1905-04-00: Final Fate:
22.04.1905 onderweg van Cardiff naar Cadiz met een lading van 300 ton steenkolen na een aanvaring met het Franse s.s. “Racine” in het Bristol kanaal t.h.v. Foreland’s vuurtoren gezonken. De gehele bemanning kwam hierbij om het leven.
NRC 29.04.1905: London, 28 april. De van Cardiff naar Cadiz bestemde Nederlandse schoener “SECUNDA” is volgens vermoeden op 22 april jongstleden in het Bristol Kanaal aangevaren door het Engelse stoomschip “Racine” en daarna gezonken. Van de opvarenden wordt niets vermeld. De “Secunda”, was een in 1904 gebouwde driemastschoener en mat 230 registerton.
NRC 30.04.1905: Bristol, 27 april. Door het van Hamburg alhier aangekomen stoomschip “City of Dresden” is ongeveer 3 mijl Noord van Forelands een ondersteboven drijvende reddingboot opgepikt, gemerkt ”SECUNDA” – Groningen. De “Secunda” was op 21 april nabij de vuurtoren van Foreland in het Bristol Kanaal aangevaren en gezonken. Er bestaat weinig hoop meer, dat nog iemand van de opvarenden de ramp heeft overleefd.
PGC 04.05.1905: Hull, 1 mei. Volgens een telegram uit Porthcawl bestaat er geen twijfel meer omtrent het Nederlandse schip “SECUNDA”. Het schip, dat de 21e april nabij de Foreland vuurtoren in het Bristol Kanaal werd aangevaren en later gezonken is, moet de “Secunda” geweest zijn. Een kustwacht heeft heden een puts opgepikt met de naam “Secunda” – Groningen er op. Het was bemand door kapitein J. Dik van Stadskanaal, stuurman H. Veldhuis van Farmsum. Van de overige bemanning die vermoedelijk 7 personen telde waren nog 2 Groningers.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1904
Kapitein: Berg, Jacob van der
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De bouwtekening van de SECUNDA van 1904.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Shipyard drawing