Inloggen
SEA-WYF - ID 5808

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1958
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5316507
Nat. Official Number: 3609 Z GRON 1958
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2
Lift Capacity: 2 tons
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Hijlkema & Zonen Scheepsbouw, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 2/66
Launch Date: 1958-03-06
Delivery Date: 1958-07-23
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 220
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10259 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 387.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 201.00 Net tonnage
Deadweight: 460.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25335 Cubic Feet
Bale: 23885 Cubic Feet
 
Length 1: 47.98 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.44 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.69 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.69 Meters Depth, moulded
Draught: 2.88 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1958-07-23 SEA-WYF
Manager: Edward Nicholson Ltd, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Jan Damminga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHLU

Ship Events Data

1958-05-07: Op 07-05-1958 als SEA-WYF, zijnde een motorschip in aanbouw, liggende te Martenshoek, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3609 Z GRON 1958 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op verhoogd achterdek, 2.40 m. uit hekplaat, 1.45 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek.
1958-07-24: NvhN 24-07-1958: Proefvaart m.s. SEA-WYF. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Sea Wyf (Zeemeermin), dat bij de Scheepswerf Fa. Hijlkema en Zn. te Martenshoek werd gebouwd voor rekening van de heer J. Damminga te Groningen. De Sea Wyf is van het gladdektype, meet 460 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 48 m., lengte tussen de loodlijnen 43.30 m., breedte 7.65 m. en holte 3.15 m. De beladen diepgang bedraagt 2.80 m. De voortstuwing geschiedt door een motor van 240 p.k., waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 9 knoop. De ruiminhoud bedraagt 25335 cft. grainspace en 23885 cft. balespace. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1958-12-11: NvhN 11-12-1958: Kapitein Groninger kustvaarder overleed plotseling. Met de vlag halfstok voer het 500 ton metende Groningse kustvaartuig SEA-WYF van de heer J. Damminga te Groningen, gisteravond de haven van La Pallice aan de Golf van Biskaje binnen. Het schip had de reis van Lissabon naar Hull onderbroken wegens het plotselinge overlijden van de 46-jarige kapitein A. Leenhouts, uit Vlaardingen, die aan een hartaanval was bezweken. Het stoffelijk overschot van de kapitein werd onmiddellijk aan land gebracht. Het zal over land naar Neder land worden vervoerd.
1959-05-07: Op 07-05-1959, bij het verlaten van de haven van Palnackie in Schotland raakte het m.s.”Sea-Wyf” de zijde van de vaargeul en kwam droog te staan, bij het volgende hoogwater zonder schade weer vlot. Men was te laat vertrokken uit de Schotse Tyhaven.
1960-07-07: De Telegraaf 07-07-1960. Passagier van Ned. coaster verdronken. Van onze speciale verslaggever. Groningen, donderdag. Zweedse en Finse politie-autoriteiten pogen het antwoord te vinden op de vraag, of de Nederlander A. de Ridder (26), wiens stoffelijk overschot in de haven van Gevle (190 km boven Stockholm) werd gevonden, door misdrijf om het leven is gekomen. De bemanning van de Groningse kustvaarder „SEA-WYF” wordt in verband hiermee in de Zuidfinse haven Kotka verhoord. Zaterdag 11 juni ontdekten douane-ambtenaren van Gevle in het Fredrikskand-havenbassin, ca. 5 km buiten de stad, het stoffelijk overschot van een jongeman. Het lijk was gekleed in overhemd en pantalon, er werden geen papieren aangetroffen. Sectie wees uit dat het slachtoffer door verdrinking was omgekomen. Er werden geen sporen van geweld gevonden.
1967-03-02: Aangevaren op het Nederlandse motorschip 'Diet', dat na een technische storing aan de automatische stuurinrichting, nabij Lizard stuurloos was geworden.
1972-01-24: Final Fate:
Uitgebrand, liggende in de haven van Gent, zwaar beschadigd en daarna in Brugge bij de N.V. Brugse Scheepssloperij gesloopt. Aankomst 25 februari aldaar.

Afbeeldingen


Omschrijving: Sea-Wyf 1958
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Sea-Wyf 1958 bij Vuijk Scheepswerf Capelle a/d IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Sea-Wyf 1958
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Op 07-05-1959 geraakte de Sea-Wyf bij het verlaten van de haven van Palnackie (Schotland) even buiten de vaargeul, sloeg dwars door de stroom, en zat vast. Bijgaand een foto van de situatie bij laagwater.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Op 24 januari 1972 in de haven van Gent door brand zwaar beschadigd.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname