1955-06-16: |
Gestrand op het eilandje Ila de Maio, Cabo Verde. Op 06-07-1955, na negen dagen deels met de hand lossen van de lading, door de sleepboot Noord-Holland van Wijsmuller vlot getrokken.
Het Vrije Volk 17-06-1955: Arcturus zit aan de grond. Het Nederlandse vrachtschip „Arcturus'' van Holschers Kustvaartbedrijf te Rotterdam, dat van Paraguay naar Londen, onderweg was, is Donderdag ten zuiden van het eiland Maio van de Kaapverdische Archipel aan de grond gelopen. De kapitein heeft bekendgemaakt, dat alles wel aan boord is en dat hij het schip hoopt te kunnen vlotbrengen met assistentie van een bergingssleepboot, waarom hij gevraagd had.
Der Telegraaf 18-06-1955: Arcturus" liep vast. Cidade, Donderdag. (A.P) — Bij de Kaapverdische eilanden is het Nederlandse motorschip „Arcturus'" aan de grond gelopen. Het schip behoort aan de rederij „Virgo" te Rotterdam.
Het Vrije Volk 29-06-1955: Arcturus wordt vlotgesleept. Een Zweedse en een Nederlandse sleepboot zijn op het ogenblik bezig met het vlotslepen van het Nederlandse vrachtschip Arcturus dat op 17 Juni bij het eiland Maio vastgelopen is. De Arcturus is blijkbaar niet zwaar beschadigd. Verwacht wordt dat het schip met' behulp van de belde sleepboten tijdens het hoge tij vlotgesleept kan worden.
Het Vrije Volk 06-04-1956: Na stranding op kust van Maio. Kapitein ,Arcturus' 3 weken geschorst. Drie weken schorsing. Deze straf werd vanmorgen door de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam opgelegd aan de kapitein T. W. uit Rotterdam, daarr hij schuldig werd geacht aan de stranding van zijn schip, het ms. „Arcturus", op de kust van Maio, een van de Kaapverdische eilanden. Het schip heeft van 16 juni tot 6 juli verleden jaar vastgezeten op deze kust. Men is erin geslaagd het kustvaartuig vlot te slepen, met achterlating van 150 ton lading. De stranding gebeurde 's nachts om half drie. De kapitein stond niet op de brug. De raad nam hem dat kwalijk. Een van de leden merkte op, dat het een traditie is om op de brug te staan als een schip na het oversteken van de oceaan land nadert. De „Arcturus" kwam uit Zuid-Amerika en was op weg naar Londen. De kapitein had een koers uitgezet, die zes mijl buiten de kust van het eiland liep. Het laatste bestek was opgemaakt in de middag voor de nacht van de stranding. Dat bestek kon niet nauwkeurig zijn. De raad achtte dan ook de marge van 6 mijl te klein, te meer daar het de kapitein bekend was dat in deze streek magnetische storingen kunnen optreden en sterke stromingen bestaan. Bovendien is het weer er vaak slecht. De inspecteur voor de scheepvaart, de heer J. Metz, kwam tot de conclusie, dat de verant-woordelijkheid voor deze stranding lag bij de kapitein; maar dat de stuurman toch ook niet vrijuit ging. Hij had volgens hem niet nauwkeurig genoeg genavigeerd en te veel vertrouwd op.het gegiste bestek. De heer Metz stelde de raad voor de kapitein drie weken zijn diploma te ontnemen en de stuurman mede schuldig te verklaren, zonder verdere maatregelen. De raad ging met ds schorsing van de kapitein akkoord, maar achtte de stuurman niet schuldig.
Algemeen Handelsblad 09-04-1956: Diploma gezagvoerder 3 weken ingetrokken. Overeenkomstig het advies van de hoofdinspecteur voor de scheepvaart heeft de Raad voor de Scheepvaart de gezagvoerder van de Kustvaarder Arcturus schuldig verklaard aan de stranding op het eiland Ilha de Maio (Kaap Verdische eilanden). De Raad heeft zijn diploma ingetrokken voor de tijd van drie weken. De Arcturus, een der kustvaarders, die de Ocaean oversteken en de grote Zuidamerikaanse rivieren bevaren, is in de nacht van 15 op 16 juni van het vorige jaar op weg van Montevideo naar Las Palmas op het strand van Ilha de Maio gelopen en heeft drie weken vastgezeten. Bij de stranding is een deel van de lading verspeeld en toen het schip los kwam moest het zes weken in het dok voor reparatie.
NvhN 15-05-1956: Kapitein van gestrand schip gestraft, stuurman vrijgesproken. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam is van oordeel, dat de stranding van het 500 brt metende motorschip Arcturus, op 16 juni 1955 op de kust van Ilha de Maio op de Kaap Verdische eilanden het gevolg is van navigatiefouten van de gezagvoerder, de 42-jarige T. W. uit Delfzijl. De Raad straft daarom de kapitein door hem de bevoegdheid om als kapitein te varen op zeeschepen te ontnemen voor de tijd van drie weken. De Raad acht de eveneens als betrokkene bij deze stranding gehoorde stuurman, de 24-jarige G. A. uit Anna Jacobapolder, niet schuldig aan het vastlopen, omdat deze geheel heeft vertrouwd op hem door de kapitein verstrekte gegevens. Hij wordt derhalve niet gestraft. |