Inloggen
SCHOUWEN - ID 5795


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1963
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5315474
Nat. Official Number: 11443 Z ROTT 1963
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Van der Giessen-de Noord N.V., Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 810
Date Laid Down: 1962-02-05
Launch Date: 1962-10-20
Delivery Date: 1963-02-07
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co. N.V., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 7500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 5595
Eng. additional info: 1 x Stork HOTLO, cylinder diameter 750, stroke 1.600
Speed in knots: 14.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 12911.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5795.00 Net tonnage
Deadweight: 10387.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 160.82 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 153.47 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 21.81 Meters Breadth, extreme
Depth: 12.23 Meters Breadth, moulded
Draught: 9.67 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1977
Type: Rebuilt
Omschrijving: Verbreed en verbouwd tot boorschip bij Mitsubishi Heavy Industries te Yokohama.
13.490 GT - 5.868 NT - 12.312 DWT
Loa (Lbp) x Bext (Bmld) x H x d = 164,83 m (150,93 m ) x 27,41 m (27,37 m) x 13,11 m x 9,20 m

Datum 00-06-2012
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 06-2012 zal het schip bij de scheepswerf van Keppel FELS/Verolme in de Braziliaanse kustplaats Angra dos Reis van een kompleet nieuw achterschip worden voorzien. De stichting SOS HOTLO probeert om de hoofdmotor, de laatste nog bestaande, terug naar Stork in Hengelo te krijgen.

Ship History Data

Date/Name Ship 1963-02-07 SCHOUWEN
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart Maatschappij 'Triton', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHKE

Date/Name Ship 1970-07-01 SCHOUWEN
Manager: Holland Bulk Transport N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Holland Bulk Transport N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHKE

Date/Name Ship 1972-09-00 SCHOUWEN
Manager: Holland Bulk Transport B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Holland Bulk Transport B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHKE

Ship Events Data

1961-01-24: Opdracht
1963-01-29: Technische proefvaart tot 30 janauri.
1976-00-00: De Hotlo is in 1962 geplaatst in de bulkcarrier SCHOUWEN van de Rotterdamse scheepvaart-maatschappij Triton. Het schip is gebouwd op de werf van v.d.Giessen-de Noord te Krimpen a.d. IJssel. In 1970 worden de Stoomvaart Maatschappij Rotterdam en de Scheepvaart Maatschappij Triton ondergebracht in Holland Bulk Transport. De ombouw op de werf van Mitsubishi Heavy Industries in Yokohama worden in de jaren 1976/77 de beide zusterschepen ms. Goeree en ms. Schouwen omgebouwd tot respectievelijk anchor handling- en dynamic positioning boorschip. Bij de overname van Nedrill door de Noble Company werd de naam gewijzigd in Noble Roger Eason. Met 8 hulpmotoren wordt het schip op zijn plaats gehouden boven de boorput. De HOTLO zorgt voor het verplaatsen naar een andere boorlokatie. Bij zware wind wordt de HOTLO met zijn verstelbare schroef (vooruit-achteruit) ook gebruikt om het boorschip mede op zijn plaats te houden.
1977-03-21: In 1976/77 verbouwd tot boorschip NEDDRILL 2 voor Neddrill 2 B.V. Het schip werd op 21.03.1977, liggende te Yokohama, opnieuw van brandmerk 11443 Z ROTT 1963 voorzien.
1997-00-00: Verkocht aan Noble Drilling (Nederland) B.V. (eig. Noble-Neddrill Asset Co Ltd, Pan), herdoopt NOBLE ROGER EASON. In juli 2003 onder Liberiaanse vlag. In sept. 2006 eigenaar Noble Asset Co. Ltd, Aberdeen, Liberiaanse vlag, managers Noble do Brasil SC Ltda. In aug. 2014 verkocht aan Paragon Offshore do Brasil, Liberiaanse vlag, herdoopt in PARAGON DPDS3.
2012-06-00: De Stichting SOS HOTLO probeert om de hoofdmotor, de laatste nog bestaande, terug naar Stork in Hengelo te krijgen. Van de website van de stichting: De Stork HOTLO is een scheepsdiesel motor van Nederlands fabricaat gemaakt door de Koninklijke Machinefabriek Gebr. Stork en Co. N.V. te Hengelo. Het betreft 2-takt enkelwerkende diesel motoren met langsspoeling en drukvulling van 2.000 tot 20.000 PK. Stork leverde deze motor in verschillende uitvoeringen van een 6-cilinder t/m 10 cil., en boring/slag van 54x90 t/m 90x170. "Onze" 6 cilinder HOTLO heeft een boring (cilinderdiameter) van 75cm. en een slag van 160 cm. Hij is 13 meter hoog, 11 meter lang en heeft een breedte van 5 meter. Het vermogen is 7.500 epk. De type benaming HOTLO staat voor Hesselman Omkeerbare Tweetakt Langsspoeling Oplading motor of ook wel liefdevol door de scheepswerktuigkundigen omschreven als: "Het Onding Trilt en Lekt Ontzettend". Stork schreef de afkorting als volgt: H.O.T.L.o. (Langsspoeling: Deze enkelwerkende tweetakt motor werkt met langsspoeling, waarbij de spoellucht door poorten in de cilindervoering wordt toegelaten en de uitlaatgassen door vier mechanisch bewogen uitlaatkleppen in het cilinderdeksel ontwijken. De cilinder wordt als het ware schoon geblazen met verse lucht, terwijl dezelfde verse lucht weer gebruikt wordt voor de verbranding voor de volgende slag.)
2013-12-06: De laatste Hotlo, een in 1962 door Stork in Hengelo gebouwde scheepsmotor, komt niet naar Hengelo. De motor wordt op dit moment in Braziliƫ gesloopt, meldt de stichting SOS-Hotlo uit Hengelo. De stichting is lange tijd bezig geweest om de motor terug te halen naar Hengelo om hem daar tentoon te stellen. De motor is in 2012 uit een schip getakeld, waarna het op een kade in Braziliƫ wachtte op transport naar Nederland. Vanwege douane- en transportproblemen kon de motor niet direct naar Nederland vervoerd worden, waarna de motor gedwongen langere tijd moest blijven liggen, tot onvrede van de eigenaar van de motor. Die meldde onlangs dat de sloop was begonnen. De eigenaar van de motor heeft volgens de stichting niet willen wachten op de onderhandelingen van de Nederlandse ambassade met de Braziliaanse douane. Eerder had SOS-Hotlo al de hulp ingeroepen van de ministeries van Economische Zaken en Buitenlandse Zaken. Na de euforie van een jaar geleden is de teleurstelling binnen SOS-Hotlo erg groot. Vooral omdat de motor verloren is, maar zeker ook omdat het vele werk en enthousiasme van velen voor niets is geweest. De stichting beraadt zich nu op haar doelstellingen en haar toekomst.
2016-12-00: Final Fate:
In 11-2017 verkocht voor de sloop aan International Shipbreaking Ltd., Brownsville, Texas. (Equasis: Status Laid-Up (since 01/07/2017) Last update 19/12/2017.)

Afbeeldingen


Omschrijving: De SCHOUWEN op de helling voor de te waterlating
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Werf

Omschrijving: SCHOUWEN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De SCHOUWEN bij aankomst in Vancouver, 2 juli 1968
Gemaakt door: Frost, E. Walter

Omschrijving: SCHOUWEN
Gemaakt door: Onbekend *

Omschrijving: Als NEDDRILL II na de verbouwing tot boorschip
Gemaakt door: Unknown
Bronnen


Jaar: 2008
Bron: Book
Omschrijving: N.V. Rotterdamsche Lloyd 1883-1947 (Stegro Reeks no.3) - Lloyd's Register of Ships 1980-81, 2003-04 - Equasis NOBLE ROGER EASON update 13-08-2007