Inloggen
SCHOUTEN - ID 5792


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1912
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Part. shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 250
Launch Date: 1912-02-14
Delivery Date: 1912-04-06
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Maatschappij Voor Scheeps- & Werktuigbouw Fijenoord, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1100
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 1 x (19, 31 1/2 & 51 1/2 x 39)
Speed in knots: 10.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1805.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 980.00 Net tonnage
Deadweight: 2150.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 82000 *** Onbekend ***
Bale: 66000 *** Onbekend ***
 
Length 1: 270.3 Feet (British) Registered
Beam: 40.2 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 16.9 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
14 12 0 0 0 26
Ship History Data

Date/Name Ship 1912-04-06 SCHOUTEN
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: THKC
Additional info: Call sign later: TGDK / PKRM.

Date/Name Ship 1943-00-00 SUITEN MARU
Manager: Government of Japan, Japan
Eigenaar: Government of Japan, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Japan

Ship Events Data

1945-00-00: Final Fate:
De SCHOUTEN, die op 07.12.1941 door de Koninklijke Marine was gevorderd en als luchtbeschermingsschip dienst deed in de Straat van Madoera, werd op 28.02.1942 door de eigen bemanning bij de Gili's (eilandjes ten zuid-oosten van Madoera) tot zinken gebracht ter voorkoming van inbeslagname door de Japanners.Ze werd op 26.02.1943 gelicht, hersteld en onder Japanse vlag gebracht als SUITEN MARU. De SUITEN MARU, die op 22.04.1944 een tweede maal zonk door een Amerikaanse luchtaanval bij de Mukiro Eilanden maar op 12.07.1944 weer werd gelicht en hersteld, werd op 03.03.1945 door de Amerikaanse onderzeeboot USS SEA ROBIN in de Java Zee, ca 30 mijl ZZO van Bawean in pos. 06.29. ZB en 112.48. OL getorpedeerd, zonk dientengevolge en was nu definitief verloren.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: SCHOUTEN
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: SUITEN MARU (zeer matige kwaliteit maar unieke foto in Japanse dienst)
Collectie: Kentwell, Stephen
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk
Onderwerp: Oorlogsschildering
Algemene informatie

VCO 200212
Scheepsbouw. Van de werf van de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw "Fijenoord", te Rotterdam, is met goed gevolg te water gelaten (opm.: op 14 februari) het stalen schroefstoomschip SCHOUTEN in aanbouw voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij,
Dit stoomschip, ingericht voor vracht- en passagiersvervoer, wordt gebouwd volgens de hoogste klasse en onder bijzonder toezicht van Bureau Veritas. Lengte, breedte en holte zijn respectievelijk 270'-0", 40'-0" en 10'-0", terwijl de waterverplaatsing bij een diepgang van 16' zal bedragen 3.500 ton van 1.016 K.G. Het schip zal voorzien worden van machines van het triple-expansiesysteem, welke 1.100 ipk zullen ontwikkelen, waarmede een snelheid van 101/2 mijl per uur moet bereikt worden.

NRC 100412
Scheepsbouw. Rotterdam, 3 april. Het stoomschip SCHOUTEN, gebouwd door de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord, alhier, voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam, deed op 6 dezer zijn officiële proeftocht op de Noordzee. De vereiste vaart bij een gemiddelde diepgang van 18', overeenkomende met een waterverplaatsing van 3.500 ton, was 10½ mijl, waarbij de machine 80 omwentelingen per minuut maakt en een vermogen van 1.100 ipk ontwikkelt. Aan deze eis werd op deze tocht ruimschoots voldaan.
De bouw van dit stoomschip geschiedde onder bijzonder toezicht en volgens de hoogste  klasse van Bureau Veritas, lengte, breedte en holte zijn respectievelijk 270, 40 en 19 Eng. voet. Inrichtingen zijn gemaakt voor 14 passagiers 1ste klasse en 12 passagiers 2de klasse. De verlichting geschied elektrisch. Het laadvermogen bedraagt bij een diepgang van 16’ 03” (zomervrijboord) 2.150 ton van 1.016 kg. Over de gehele lengte van het schip is een dubbele bodem aangebracht; deze is ingericht voor berging van waterballast en residu. Aanwezig is een koel- en vriesinrichting.
De hoofdmachine is van het triple expansie systeem. De diameters van de cilinders zijn 19”, 31½” en 51½”, elk met een slaglengte van 50”.
De benodigde stoom wordt geleverd door twee ketels, elk met twee vuren en een totaal verwarmend oppervlak van 3.000 vierkante Eng. voet; het roosteroppervlak bedraagt 72 vierkante Eng. voet en de stoomdruk 180 lbs. Zij zijn voorzien van Howden's inrichting voor geforceerde trek, alsmede van een inrichting tot het stoken van petroleum-residu. Bovendien is nog aanwezig een hulpketel met een stoomdruk van 120 lbs., evenals de hoofdketels van het Schotse type. Verder zijn in de machinekamer opgesteld: 2 Weir’s-pompen met dito voorwarmer, 1 ballastpomp, 2 residupompen met zuig- en pers-voorwarmer, 2 dynamo-machines, waarvan de kleinste meer speciaal voor het drijven van de elektrische ventilators wordt gebruikt en de Howden's fan-machine.