VCO 200212
Scheepsbouw. Van de werf van de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw "Fijenoord", te Rotterdam, is met goed gevolg te water gelaten (opm.: op 14 februari) het stalen schroefstoomschip SCHOUTEN in aanbouw voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij,
Dit stoomschip, ingericht voor vracht- en passagiersvervoer, wordt gebouwd volgens de hoogste klasse en onder bijzonder toezicht van Bureau Veritas. Lengte, breedte en holte zijn respectievelijk 270'-0", 40'-0" en 10'-0", terwijl de waterverplaatsing bij een diepgang van 16' zal bedragen 3.500 ton van 1.016 K.G. Het schip zal voorzien worden van machines van het triple-expansiesysteem, welke 1.100 ipk zullen ontwikkelen, waarmede een snelheid van 101/2 mijl per uur moet bereikt worden.
NRC 100412
Scheepsbouw. Rotterdam, 3 april. Het stoomschip SCHOUTEN, gebouwd door de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord, alhier, voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam, deed op 6 dezer zijn officiële proeftocht op de Noordzee. De vereiste vaart bij een gemiddelde diepgang van 18', overeenkomende met een waterverplaatsing van 3.500 ton, was 10½ mijl, waarbij de machine 80 omwentelingen per minuut maakt en een vermogen van 1.100 ipk ontwikkelt. Aan deze eis werd op deze tocht ruimschoots voldaan.
De bouw van dit stoomschip geschiedde onder bijzonder toezicht en volgens de hoogste klasse van Bureau Veritas, lengte, breedte en holte zijn respectievelijk 270, 40 en 19 Eng. voet. Inrichtingen zijn gemaakt voor 14 passagiers 1ste klasse en 12 passagiers 2de klasse. De verlichting geschied elektrisch. Het laadvermogen bedraagt bij een diepgang van 16’ 03” (zomervrijboord) 2.150 ton van 1.016 kg. Over de gehele lengte van het schip is een dubbele bodem aangebracht; deze is ingericht voor berging van waterballast en residu. Aanwezig is een koel- en vriesinrichting.
De hoofdmachine is van het triple expansie systeem. De diameters van de cilinders zijn 19”, 31½” en 51½”, elk met een slaglengte van 50”.
De benodigde stoom wordt geleverd door twee ketels, elk met twee vuren en een totaal verwarmend oppervlak van 3.000 vierkante Eng. voet; het roosteroppervlak bedraagt 72 vierkante Eng. voet en de stoomdruk 180 lbs. Zij zijn voorzien van Howden's inrichting voor geforceerde trek, alsmede van een inrichting tot het stoken van petroleum-residu. Bovendien is nog aanwezig een hulpketel met een stoomdruk van 120 lbs., evenals de hoofdketels van het Schotse type. Verder zijn in de machinekamer opgesteld: 2 Weir’s-pompen met dito voorwarmer, 1 ballastpomp, 2 residupompen met zuig- en pers-voorwarmer, 2 dynamo-machines, waarvan de kleinste meer speciaal voor het drijven van de elektrische ventilators wordt gebruikt en de Howden's fan-machine.