Inloggen
SCHIELAND - ID 5775

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1909
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Werf v/h Rijkee & Co., Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 134
Delivery Date: 1909-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 1 x (17 1/2, 28 & 45 - 36)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1106.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 653.00 Net tonnage
Deadweight: 1400.00 *** Onbekend ***
 
Length 1: 221.3 Feet (British) Registered
Beam: 33.6 Feet (British) Registered
Depth: 12.9 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1909-10-00 SCHIELAND
Manager: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1915-04-01: Final Fate:
Het vrachtschip ss. 'SCHIELAND' (1909) van de Scheepvaart en Steenkolen Maatschappij uit Rotterdam, op weg van Goole naar Rotterdam, loopt op 24 mijl van Spurnpoint, aan de monding van de Humber, op een mijn en gaat verloren. Eén opvarende komt om het leven. De overige bemanningsleden kunnen veilig de Engelse kust bereiken.
Op reis met een lading steenkolen van Goole naar Rotterdam is de SCHIELAND op 01.04.1915 om 11.50 uur bij de Outer Dowsing Bank, op 24 mijl oost-zuidoost van Spurn Point, op een mijn gelopen. Het schip werd door de explosie midscheeps getroffen en het water stroomde met kracht de machinekamer binnen. De SCHIELAND, die vijftien opvarenden aan boord had, werd terstonds verlaten, waarbij één vermist bleek. Na een uur in de sloepen bij de SCHIELAND te hebben gedreven, was het schip nog niet gezonken en men keerde aan boord terug voor onderzoek. Het schip bleek niet te redden en men ging weer in de sloepen. Één sloep, met de eerste stuurman en twee gewonden, zette koers naar de wal om hulp te zoeken en werd later opgenomen door een Noors stoomschip. De sloep met de gezagvoerder bleef bij de SCHIELAND. Om 19.00 uur kwam het Nederlandse vissersvaartuig CORNELIA CLASINA in de buurt. Bij dag (op 02.04.1915 dus) ging men weer naar de SCHIELAND en men constateerde, dat er geen hoop op berging bestond. Het schip helde sterk naar stuurboord over en de hoofden van de luiken lagen te water. Men besloot de SCHIELAND aan haar lot over te laten. Men ging aan boord van de CORNELIA CLASINA en zette koers naar Hull. De SCHIELAND is op of zeer kort na 02.04.1915 gezonken.


Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown