Inloggen
SCHIEHAVEN - ID 5773


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1965
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 6509759
Nat. Official Number: 12034 Z ROTT 1965
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: One mast
Rig: 4 derricks, 4 winches
Lift Capacity: 2 x 15 and 2 x (3-5) ton
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Van der Giessen-de Noord N.V., Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 841
Date Laid Down: 1964-10-29
Launch Date: 1965-03-01
Delivery Date: 1965-05-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Motorenfabriek Smit & Bolnes N.V., Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 1296
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes nr. 7106 Type 307D (300x550)
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 267.00 Net tonnage
Deadweight: 1080.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 71250 Cubic Feet
Bale: 67125 Cubic Feet
 
Length 1: 67.35 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 64.29 Meters Registered
Beam: 10.22 Meters Registered
Depth: 6.15 Meters Depth, moulded
Draught: 3.90 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1965-05-28 SCHIEHAVEN
Manager: N.V. Gebr. van Uden's Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Gebr. van Uden's Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHJP

Date/Name Ship 1975-11-11 SCHIEHAVEN
Manager: Gebr. van Uden's Scheepvaart en Agentuur Maatschappij B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gebr. van Uden's Scheepvaart en Agentuur Maatschappij B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHJP

Date/Name Ship 1978-11-24 BELLE HÉLOISE
Manager: B.V. Scheepvaartbedrijf Gouwens (Johannes), Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Waterbos Shipping B.V., The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCZT

Date/Name Ship 1981-07-15 BELLE HÉLOISE
Manager: Waterbos Shipping B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Mangarpa Shipping S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder: B.V. Scheepvaartbedrijf Gouwens (Johannes)
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.

Ship Events Data

1965-05-20: Als SCHIEHAVEN, zijnde een stalen motorschip, metende 1415.91 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 13581 d.d. 14-05-1965, liggende te Krimpen a/d IJssel, door H. ter Haar, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 12034 Z ROTT 1965 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op shelterdek, 4.20 m. uit hekplaat, 1.85 m. uit lengteas en 1.42 m. uit dek.
1982-10-14: Final Fate:
Onderweg van Agadir naar La Spezia ten noorden van Corsica, sindsdien vermist. Op 16 oktober werd een reddingsboot van het schip gevonden op 10 mijl ten noorden van Elba.
NvhN 27-10-1982: Schip vergaan met 9 man. -Groninger omgekomen bij scheepsramp in Middellandse Zee. Van een onzer verslaggevers: Naar nu pas bekend wordt is op 14 oktober de Nederlandse kustvaarder “Belle Héloise” vergaan bij Corsica. Daarbij is de bemanning van negen koppen omgekomen. Onder hen is de 50-jarige eerste machinist H. Smit uit Oostwold (bij Groningen). Het schip is eigendom van de jonge Haagse rederij Waterbos. Scheepvaartmanager P. Gouwens uit Capelle aan de IJssel zegt dat zijn kantoor op 14 oktober om vijf uur 's middags het laatste contact had met kapitein Velthuizen uit Epe. “Die meldde dat het schip op weg was naar de Italiaanse havenplaats La Spezia. Sindsdien hebben we niets meer vernomen. Zoekacties van de Italiaanse autoriteiten leverden niet meer op dan de vondst van een roeiboot van het schip. Aangenomen moet worden dat de “Belle Héloise” met man en muis is vergaan, “aldus Gouwens. De “Belle Héloise” was onderweg naar Italië met 800 ton mangaanerts en kwam bij Corsica in noodweer terecht. De bemanning bestond behalve de Nederlanders Velthuizen en Smit (die al zo'n acht jaar op dit schip voer) uit Indonesiërs en een Portugees. De kustvaarder van 1100 ton voer onder Panamese vlag en werd vier jaar geleden door Waterbos gekocht van de Rotterdamse rederij Van Uden. Het schip heette voorheen “Schiehaven”.

Afbeeldingen


Omschrijving: Schiehaven 1965 aan de afbouwkade bij Giessen De Noord.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: 'Schiehaven'
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Schiehaven 1965
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: SCHIEHAVEN
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Schiehaven 1965
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Belle Héloise
Gemaakt door: Monteny, G.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: BELLE HELOISE
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Belle Héloise
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: BELLE HELOISE Goole
Gemaakt door: PWR
Onderwerp: Havenopname