Inloggen
SCHIEDYK - ID 5772

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 7343 Z ROTT 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Harland & Wolff Ltd., Queen's Island, Belfast, Great Britain
Werfnummer: 1366
Date Laid Down: 1946-12-10
Launch Date: 1948-06-10
Delivery Date: 1949-02-19
Technical Data

Engine Manufacturer: Parsons Marine Steam Turbine Co. Ltd., Wallsend on Tyne, Great Britain
Motor Type: Steam, Turbine
Number of Cylinders: 3
Power: 10500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: DR
Speed in knots: 17
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 9592.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5532.00 Net tonnage
Deadweight: 12456.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 613111 *** Onbekend ***
Bale: 550832 *** Onbekend ***
 
Length 1: 150.41 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 143.90 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 20.04 Meters Registered
Depth: 12.65 Meters Registered
Draught: 9.67 Meters Draught, summer
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 12
Configuration Changes

Datum 1960-04-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Aankomst te Schiedam bij de N.V. Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord om te worden verbouwd tot motorschip. Gehermotoriseerd met een 2TEW 8 cilinder Sulzer dieselmotor met een cilinderdiameter van 760 mm en slag 1.550 mm (licentie Werkspoor N.V., Amsterdam), vermogen 10.400 RPK.
Na verbouwing 7.594 BRT, 4.253 NRT. Draagvermogen 9.644 ton.
Op 25 mei 1960 weer in de vaart genomen.

Ship History Data

Date/Name Ship 1949-02-19 SCHIEDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHJM

Ship Events Data

1949-03-11: Vertrek voor de eerste reis.
1968-01-03: Final Fate:
Om 20.00 uur vertrokken van de steiger van Gold River (Vancouver Island, Canada) met bestemming Portland. Het schip was op thuisreis van Seattle naar de London / Antwerpen regio en had een lading van 2.130 ton houtpulp, 1.000 ton gestorte gerst en fruit aan boord. Om 21.28 uur stootte het schip tijdens mistig weer even zuidelijk van de lichtopstand op Bligh Island, gleed naar bakboord van de rotsen af en maakte water en slagzij. Op 4 januari om 14.00 uur zonk het schip in vrij ondiep water in het Zuciarte Channel, 1,5 mijl zuid-west van de lichtopstand op Bligh Island. Het schip bleek niet meer te bergen en werd als "total loss" verlaten. De gezagvoerder werd schuldig bevonden aan de ramp en kreeg hiervoor twee maanden ontzegging van zijn bevoegdheid.
De Volkskrant 26-07-1968: Twee kapiteins mogen tijdelijk niet varen. Onvoorzichtigheid reden voor straf. (Van onze verslaggever) Amsterdam, 26 juli — De Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam heeft twee kapiteins, omdat zij schuldig werden bevonden aan ongelukken met hun schepen, gestraft. De 48-jarige kapitein A. van D. uit Voorburg mag twee maanden niet met een zeeschip varen. De 32- jarige kapitein H. van E. uit Larne (Noord-lerland) werd diezelfde bevoegdheid voor drie maanden ontnomen. Op 3 januari van dit jaar stootte het schip van kapitein D., de Schiedijk, op een rots bij een baken van Bligh Island (westkust van Brits Columbia). Het schip van kapitein E. (de Clipper) was op 5 oktober van het vorig jaar op weg van Larne (Noord-lerland) naar Preston (Engeland) en strandde op de Barr Point nabij Larne. Later kwam het schip weer vlot. Er bleek geen lek te zijn en het schip kon op eigen kracht de thuishaven bereiken. Destijds deelde de kapitein ter zitting mee, dat de kompassen van het schip af en toe een sterke afwijking vertoonden. De raad is van mening, dat dit voor de kapitein een aanwijzing had moeten zijn om bijzonder voorzichtig te navigeren. De kapitein zou te veel op zijn routine hebben vertrouwd, omdat hij de reis al heel vaak had gemaakt.

Afbeeldingen


Omschrijving: Schiedyk 1949.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown