Inloggen
SCHIEBORG - ID 5769

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 2000
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 9188233
Nat. Official Number: *NOTE
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, RoRo
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: L├╝becker Flenderwerke AG, Lübeck, Germany
Werfnummer: 677
Launch Date: 2000-01-14
Delivery Date: 2000-04-26
Technical Data

Engine Manufacturer: Korea (South)
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 10920
Power Unit: kW
Eng. additional info: Sulzer Type 7RTA52U (520x1800)
Speed in knots: 18
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 21005.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 10601.00 Net tonnage
Deadweight: 12457.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 183.29 Meters Length overall (Loa BB)
Length 2: 173.62 Meters Draught, maximum
Beam: 25.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 9.30 Meters Depth, moulded
Draught: 7.00 Meters ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 2000-04-26 SCHIEBORG
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCHC
Additional info: K/S UL 677, Copenhagen, Denmark.

Date/Name Ship 2015-06-30 SCHIEBORG
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Schieborg B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCHC

Date/Name Ship 2019-06-17 BELGIA SEAWAYS
Manager: DFDS A/S, Esbjerg, Denmark
Eigenaar: DFDS A/S, Esbjerg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Klaipeda (Memel) / Lithuania
Callsign: LYBM
Additional info: Renamed at Zeebrugge.

Ship Events Data

2005-01-08: Op 08.01.2005, varend op 55 mijl ten westen van Esbjerg, raakte ze in de problemen. In een vliegende storm, met windsnelheden tot 130 km/uur, sloeg een enorme golf over het schip, waardoor een trailer met brandbare lading lossloeg en in brand vloog. De bemanning, w.o. drie Filippijnen, verlaat het schip in de eigen reddingboot, waarna deze, na een verblijf van bijna vier uur in een uiterst ruwe en gevaarlijke zee, kan worden gered door de Deense sleepboot 'Esvagt Omega' (Svitzer/Wijsmuller). De brand beschadigde vitale delen o.a. de stuurinrichting van de "Schieborg". Door sleepboten van Wijsmuller naar de Eemshaven gesleept (aankomst 14.01.2005) en daar gelost. Daarna naar de Seebeck werf in Bremerhaven voor algeheel hersteld. Kwam op 06.06.2005 weer in de vaart.
2010-01-00: *NOTE: Volgens informatie van de rederij hebben de 3 S-schepen ( Spaarneborg 1999, Schieborg 2000 en Slingeborg 2000) geen brandmerk. Redenen hiervoor is dat de schepen door de eigenaar (KS UL 677 in Denemarken) geregisteerd staan op de Bahama's. Op 30-06-2015 is het schip voorzien van een brandmerk 24072 Z 2015 en is de juridische eigenaar Schieborg B.V.
2015-07-01: Per 01-07-2015 brandmerk 24072 Z 2015 ingebeiteld gekregen
2019-05-00: In 05-2019 en-bloc met SLINGEBORG verkocht voor $ 40,5 miljoen aan DFDS Seaways AS voor de lijndienst Gothenborg-Zeebrugge.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Schieborg' (bj 2000) - photo Goteborg May 30, 2008.
Gemaakt door: Johannes, N. (Niels)

Omschrijving: Schieborg 2000 on 29-03-2015 Noordzeekanaal.
Gemaakt door: Coster, M. (Marcel)

Omschrijving: Schieborg 2000 on 29-03-2015 Noordzeekanaal.
Gemaakt door: Coster, R. (Ruud)
Algemene informatie

 

Vandaag woensdag 12 januari 2005 gelezen

Carbid zet schip in stormzee in brand
Esbjerg/Delfzijl - Door een omgevallen trailer met carbid kwamen zaterdagavond vijftien opvarenden van het Groninger vrachtschip Schieborg in grote nood. De boot vatte vlam ter hoogte van het Deense Esbjerg. Blussen hielp niet, waarna de bemanning overstapte in een reddingssloep.
Uren later werden de schipbreukelingen door de Deense kustwacht opgepikt.
Voor de opvarenden, drie Filippijnen en verder voornamelijk noorderlingen, waren het bange uren op de woeste Noordzee. "Windkracht elf tot twaalf, het ging vreselijk tekeer", vertelt directeur Strijland van de Groninger rederij Wagenborg, de eigenaar van het schip. Strijland toog meteen naar Denemarken om zijn werknemers op te vangen en de schade op te nemen. Twee opvarenden moesten naar het ziekenhuis, maar mogen vermoedelijk vandaag naar huis.

De Schieborg - met zijn lengte van 180 meter één van de grotere schepen van rederij Wagenborg - was onderweg van Göteborg naar Zeebrugge. In het ruim zat een lading papier, op het dek stonden verschillende trailers.
Door een enorme golf op de boeg sloeg een trailer gevuld met carbid los. In aanraking met zuurstof en water vormde het goedje het licht ontvlambare gas, dat ook melkbussen laat knallen tijdens oud en nieuw. De Schieborg vatte vrijwel meteen vlam.
"De bemanning is gaan blussen, maar door de harde wind kreeg ze het vuur niet onder controle",
vertelt rederijdirecteur Strijland. De brand wakkerde snel aan en beschadigde vitale delen van het
schip. Er ontstonden technische problemen, onder andere aan de stuurmachine. Daarop besloot
kapitein Frans Bos uit Delfzijl met zijn mannen het schip te verlaten.
Helikopters konden door de storm de bemanning niet redden. Ze moesten wachten op een boot van de Deense kustwacht. Vier uur lang dobberden ze in een reddingsbootje rond op de kolkende Noordzee.
De verwondingen vielen uiteindelijk mee. Kapitein Bos zelf had wat blauwe plekken en enkele schaafen snijwonden. Ook de rest kwam er relatief goed vanaf. Vier opvarenden moesten naar de dokter, twee verbleven ter observatie in het ziekenhuis.
"Ze hebben een bijzonder zware nacht gehad, maar het is een groot geluk dat het zo goed is
afgelopen", zegt Strijland opgelucht. Na de medische verzorging ging een deel van de bemanning, op dat moment slechts gehuld in reddingspakken, in het Deense Aarhus nieuwe kleding kopen. Vervolgens gingen ze naar huis.
Strijland was trots op zijn werknemers. "Ze zijn vermoeid en aangeslagen, maar ze hebben zich onder de omstandigheden professioneel gedragen. Dat vind ik grote klasse.
Bron: Daily Shipping News 01/12/05 > van Piet Sinke

Actueel nieuws op woensdag 12 januari 2005 om 14.00 uur
Thuiskomst van de SCHIEBORG uitgesteld 
SCHIERMONNIKOOG - De terugtocht van vrachtschip Schieborg loopt opnieuw vertraging op.
Het schip van rederij Wagenborg zou woensdagmiddag (12-1-2005) rond twee uur in de Eemshaven aankomen, maar dit gaat niet lukken vanwege het slechte weer.
De Schieborg wordt nu woensdagavond of donderdagmorgen verwacht.
Het vrachtschip kreeg afgelopen zaterdag tijdens een zware storm te maken met brand, vermoedelijk omdat de lading is gaan schuiven. De veertien bemanningsleden gingen van boord en dobberden uren rond in een gesloten reddingsboot, voordat ze werden gered door de Deense kustwacht. Er waren slechts enkele lichtgewonden, onder wie de kapitein uit Delfzijl.
Twee bergingsexperts en twee brandbestrijders zijn bezig om enkele, nog steeds smeulende, brandjes aan boord te blussen.
Voor binnenkomst in de Eemshaven wordt gemeten of er schadelijke stoffen vrijkomen. Volgens bergingsbedrijf Wijsmuller is dit niet het geval.
Bron:TV Noord

Positie op woensdagmorgen 12 januari 2005 om 09.00 uur;

MMSI 245749000 Last seen at 12/1/2005 8:11:25 UTC
Name SCHIEBORG Latitude N 53°36.599'
Callsign PCHC Longitude E 6°18.577'
IMO number 9188233 Heading 167.8°
Length 184 m Speed 0.8 knots
Beam 25 m Destination GOTEBORG ZEEBRUGE VV
Draught 7.3 m ETA 9/1/2005 17:00:00 UTC
Vessel Type Cargo Status Restriced manoeuverability

Vermoedelijke aankomst Eemshaven 12 januari 2005 om 19.00 uur