Inloggen
SCHIEBORG - ID 5768

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1960
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5315321
Nat. Official Number: 3743 Z GRON 1961
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Friesland' N.V., Lemmer, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 253-28
Date Laid Down: 1960-08-13
Launch Date: 1960-12-03
Delivery Date: 1961-01-10
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 224
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10402 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 397.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 229.00 Net tonnage
Deadweight: 506.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27171 Cubic Feet
Bale: 25509 Cubic Feet
 
Length 1: 48.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.04 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.94 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.24 Meters Depth, moulded
Draught: 2.99 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1960-01-10 SCHIEBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHJL

Date/Name Ship 1972-04-11 BONNY
Manager: Wagenborg Scheepvaart N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Egbert Jan Potkamp, IJsselmuiden, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDFB

Date/Name Ship 1976-09-01 MARGREET
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gerrit Broere, Lunteren, Gelderland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFTR
Additional info: In 19?? thuishaven Lunteren.

Date/Name Ship 1983-10-04 MRS. WHITE
Manager: M.F. Lopez, Road Town, Virgin Islands
Eigenaar: M.F. Lopez, Road Town, Virgin Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Road Town / Virgin Islands

Date/Name Ship 1984-00-00 MRS. WHITE
Manager: White Shipping Ltd., Road Harbour, Virgin Islands
Eigenaar: White Shipping Ltd., Road Harbour, Virgin Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Road Harbour / Virgin Islands

Date/Name Ship 1985-00-00 MRS. WHITE
Manager: M.F. Lopez, Santo Domingo, Dominican Republic
Eigenaar: M.F. Lopez, Santo Domingo, Dominican Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Santo Domingo / Dominican Republic

Date/Name Ship 1987-00-00 ELLENAKI
Manager: M.F. Lopez, San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: M.F. Lopez, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQCK6

Date/Name Ship 1988-00-00 ELLENAKI
Manager: Naviera Gilles de R.L., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Naviera Gilles de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQCK6

Date/Name Ship 1989-00-00 HELENA SEA
Manager: Naviera Gilles de R.L., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Naviera Gilles de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQCK6

Date/Name Ship 1997-00-00 MELINDA D
Manager: Jude Pierre, Cap Haitien, Haiti
Eigenaar: Jude Pierre, Cap Haitien, Haiti
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQCK6

Ship Events Data

1960-00-00: De "Berkelborg", "Delfborg", "Dintelborg", "Dongeborg", "Gouweborg", "Hunzeborg", "Lingeborg", "Scheldeborg", "Schieborg", "Spaarneborg", "Vechtborg" en de "Zaanborg" waren zusterschepen.
1960-12-03: Nicolaas verricht doop. 03-12-1960. Zaterdagmorgen is bij de N.V.Scheepswerf “Friesland” in Lemmer,met goed gevolg, het casco van het 500 ton laadvermogen metende motorschip “SCHIEBORG” tewater gelaten, dat wordt gebouwd in opdracht van N.V. E. Wagenborg’s Scheepvaart-& Expeditiebedrijf in Delfzijl. De “Schieborg” behoort tot het gladdek type en heeft de navolgende voornaamste afmetingen: lengte over alles 48.50 meter, lengte tussen de loodlijnen 44 meter, breedte 7.90 meter en holte 3.20 meter. Behalve een 30 PK hulpmotor zal in de machinekamer een 220 PK Bronsmotor worden opgesteld. Het schip krijgt twee masten en twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton. Uiteraard wordt de “Schieborg” van de modernste navigatieapparatuur voorzien. De bouw geschiedt onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en de Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Een groot aantal inwoners van Lemmer-onder wie vele kinderen van de kleuterscholen-waren er getuige van dat, geheel in stijl van de tijd, de doopplechtigheid werd verricht door Sint Nicolaas met assistentie van twee zwarte knechten. Dit feit op zichzelf is bovendien wel origineel, daar Sint Nicolaas de schutspatroon van de zeevaart is. Het gezegde ”driemaal is scheepsrecht” gaat ook voor de scheepswerf “Friesland”op, daar het bij deze werf bij dergelijke voorgaande gelegenheden nogal eens op een ongebruikelijke manier is toegegaan. Destijds kon men een in aanbouw zijnde casco van het motorschip “Fokke de Jong Sr” eerst enkele dagen na de doopplechtigheid, en dan nog met assistentie van een sleepboot van de werf in zijn element krijgen. Daarentegen zorgde de “Berkelborg”er enige tijd geleden voor bijzonder vlot van stapel te lopen door de zelfbedieningstaktiek te volgen, zonder dat daarbij enige officieel vertoon aan vooraf ging en zonder toeschouwers. “Scheepsrecht”. De “Schieborg” maakte de zaak “scheepsrecht” doordat men wegens het enorm slechte weer het bij windkracht negen onverantwoord achtte het schip te water te laten en men uitstel overwoog. Een oplossing werd uiteindelijk gevonden door een sleepboot in te schakelen die het schip meteen vanaf de werf uit de wal sleepte; de zware storm en het opzwepende water maakten dit noodzakelijk. Tijdens de lunch in hotel “De Wildeman” kon, de scheepsbouwer dan ook niet nalaten deze tewaterlating als zeer apart te vermelde. Voorts memoreerde hij dat door dezelfde rederij zeven schepen waren besteld, waarvan de “Schieborg de zesde was en de kiel voor nummer zeven zou worden gelegd. Een der directeuren van de rederij verzocht de goede Sint, die mee aanzat, zijn bemiddeling te willen verlenen, dat Delfzijl niet onnodig zou worden belast met de heffing van kadegelden, zoals is voorgesteld. In deze tijd mag men de Sint immers alles vragen, vandaar dit verzoek. B.& W. van Lemmer waren eveneens tegenwoordig, waarbij door burgemeester Brouwer nog het woord werd gevoerd. Kleine vergoeding. Opvallend was vanaf de werf het gezicht op het grote sloopbedrijf van Simons-Simetas waar een grote werfkraan bezig was een Engelse stoomschip van 4000 ton en twee grote Rijnradarsleepboten te slopen. Nieuwbouwwerf en slopersbedrijf zijn van grote betekenis voor Lemmer. Vermeldingswaard is in dit opzicht is, dat het Lemmer destijds is gelukt dit slopersbedrijf aan Delfzijl te ontfutselen. Een kleine vergoeding krijgt Delfzijl hiervoor thans in de plaats nu na 13 december geen schepen via Harlingen Kornwerderzand kunnen passeren,daar de brug te Kornwerderzand wordt vernieuwd, hetgeen zeker tien maanden zal duren of langer. De schepen die anders Harlingen in-en uitgaande moeten passeren zijn dan op Delfzijl aangewezen, zodat in dit verband de vaarweg Delfzijl/Lemmer en nog grotere betekenis gaat krijgen.
1961-01-04: Op 04-01-1961 als SCHIEBORG, zijnde een motorschip,metende 1125.59 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12042 d.d. 02-01-1961, liggende te Lemmer, door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3743 Z GRON 1961 op het achterschip aan S.B zijde in achterschot dekhuis op kampanje, 3.45 m. uit hekplaat, 1.60 m. uit lengteas en 1. m. uit dek.
1961-01-11: NvhN 11-01-1961: Proefvaart m.s. SCHIEBORG. Van Lemmer uit heeft op het IJsselmeer de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig SCHIEBORG, dat werd gebouwd bij de Scheepswerf Friesland N.V. te Lemmer (Fr.) voor rekening van E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf N.V. te Delfzijl. De Schieborg is van het gladdektype en meet 500 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 240 pk dieselmotor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 95 knoop. In de machinekamer is voorts een hulpmotor van 30 pk opgesteld.
1972-04-14: NvhN 14-04-1972: SCHIEBORG verkocht. Het motorkustvaartuig Schieborg is door Wagenborg Scheepvaart N.V. in Delfzijl verkocht aan de heer E. J. Potkamp te IJsselmuiden. Het schip wordt onder de nieuwe naam BONNY in de vaart gebracht met als thuishaven Delfzijl. De Schieborg behoort tot het gladdek-type en werd in 1961 gebouwd bij de NV Scheepswerf Friesland in Lemmer. Het schip heeft een draagvermogen van circa 510 ton bij 397 bruto register ton en het is voorzien van een 220 pk Brons-dieselmotor.
1974-01-30: Met ingang van 30-01-1974 in charter bij Van Uden werd ingezet op de wekelijkse dienst van de Rotterdam Sont Lijn.
1986-00-00: In 1986 door authoriteiten aan de ketting gelegd en opgelegd in Miami River.
2011-10-19: Staat 19-10-2011 nog in Equasis als "In Service".
2015-00-00: In 08-2015 laat LR de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Schieborg' 1960
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Bonny' (ex 'Schieborg')
Gemaakt door: Sherlock, F.G.

Omschrijving: 'Bonny' (ex 'Schieborg')
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)

Omschrijving: 'Margreet' (ex'Schieborg')
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)

Omschrijving: Margreet 1960 ex Bonny ex Schieborg on River Eems inward bound for Delfzijl the 2nd April 1982.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: 'Margreet' (ex 'Schieborg')
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)

Omschrijving: 'Margreet' (ex 'Schieborg') voor de sluis bij de Stormvloedkering in de Hollandse IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: 'Mrs. White' (ex 'Schieborg') at Miami (Miami River)
Gemaakt door: Spurling, L. (Leslie)