Inloggen
SCHELDEBORG - ID 5753

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1970
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 7006390
Nat. Official Number: 4315 Z GRON 1970
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: Gearless
Rig: 3 deckcranes
Lift Capacity: 5 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 311
Launch Date: 1969-12-19
Delivery Date: 1970-04-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1980
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM nr. 15220/006 Type TBRSH345AU (360x450)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1924.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1091.00 Net tonnage
Deadweight: 3550.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 119000 Cubic Feet
Bale: 119000 Cubic Feet
 
Length 1: 81.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 73.95 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 12.45 Meters Breadth, extreme
Depth: 6.53 Meters Depth, moulded
Draught: 5.10 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1970-03-19 SCHELDEBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHJE

Date/Name Ship 1973-02-02 SCHELDEBORG
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHJE

Date/Name Ship 1986-03-13 SCHELDEBORG
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Jan Smith, Posterholt, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHJE

Date/Name Ship 1989-09-11 SANNIDA
Manager: Alverbo Rederi /B, Skärhamn, Sweden
Eigenaar: Alverbo Rederi /B, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden

Date/Name Ship 1990-11-00 SEACTION
Manager: Rederi A/B Hasting, Helsingborg, Sweden
Eigenaar: Seaction Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3YX3

Date/Name Ship 1993-00-00 JULIE
Manager: Th. Jacobsen & Co. A/S, Sarpsborg, Norway
Eigenaar: Caraton Carriers Ltd., Sarpsborg, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Sarpsborg / Norway
Callsign: LASF4

Date/Name Ship 1999-11-10 OASSYS II
Manager: World Shipping Management Corp. S.A.
Eigenaar: Great Neptune Marine S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3FUY9

Date/Name Ship 2004-11-00 OASSYS II
Manager: Split Ship Management Ltd., Split, Croatia
Eigenaar: Sirius Shipping Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3FUY9

Date/Name Ship 2009-08-00 OASSYS II
Manager: Split Ship Management Ltd., Split, Croatia
Eigenaar: Taurus Shipholding Co. Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3FUY9

Date/Name Ship 2010-03-00 SEA OCEAN
Manager: Split Ship Management Ltd., Split, Croatia
Eigenaar: Taurus Shipholding Co. Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8PO

Date/Name Ship 2014-06-00 SEA KRAKEN
Manager: Millenium Marine Services S.A., Haiti
Eigenaar: Millenium Marine Services S.A., Haiti
Shareholder:
Homeport / Flag: Zanzibar / Tanzania
Callsign: 5IM707

Date/Name Ship 2016-00-00 CALYPSO
Manager: Millenium Marine Services S.A., Haiti
Eigenaar: Millenium Marine Services S.A., Haiti
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / St. Vincent (and Grenadines)

Ship Events Data

1970-00-00: De SCHELDEBORG 1970 is gedoopt door mevr. J.M. Fock-Roest van Limburg, echtgenote van de Commissaris der Koningin in Groningen.
1970-03-20: Op 20-03-1970 als SCHELDEBORG, zijnde een motorschip, metende 4526.80 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 15494 d.d. 13-03-1970, liggende te Makkum, door M. Alberts, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 4315 Z GRON 1970 op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis, 4.05 m. uit hekplaat, 3.15 m. uit lengteas en 1.42 m. uit dek.
1970-03-27: Leeuwarder Courant 27-03-1970: "SCHELDEBORG" uit Makkum op proefvaart. Het bij de scheepswerf „Welgelegen" van de firma C. Amels en Zn in Makkum gebouwde vrachtschip „SCHELDEBORG" van 2500 ton d.w. maakt morgen van Harlingen uit op de Noordzee een technische proefvaart. Op woensdag 1 april vindt de officiële proefvaart plaats te Delfzijl. Het vaartuig, dat voor rekening van E. Wagenborgs Scheepvaart- en Expeditiebedriif NV te Delfzijl gebouwd is, zal worden ingezet voor vaart op de Oostzee. De eerste lading bestaat uit zout, dat in de thuishaven Delfzijl ingeladen wordt, met als bestemming Finland. Op de terugweg zal het schip voornamelijk hout, papier en cellulose vervoeren. De „SCHELDEBORG" wordt voortgestuwd door een 2400 pk scheepsmotor, waarmee een snelheid van dertien knopen per uur bereikt kan worden. Het schip heeft een bemanning van elf koppen.
1971-08-04: NvhN 04-08-1971. Kustvaarder ramt in haven Delfzijl Duits binnenschip. Het Duitse binnenschip Paula Ilse is gistermorgen aan de noordelijke oever van het Eemskanaal aangevaren door de Nederlandse kustvaarder SCHELDEBORG, die juist vertrokken was vanuit Delfzijl in de richting Zweden. Het Duitse schip dat beladen was met 828 ton mijnsteen liep een flink gat op onder de waterlijn. Met sleepboten is het naar de bouwwal bij Amsweer gebracht. De aanvaring ontstond toen de Nederlandse kustvaarder geassisteerd door twee sleepboten het toeleidingskanaal naar het Eemskanaal uitkwam en midscheeps tegen de Paula Ilse botste. De boot die meteen veel water maakte, werd met een dekzijl provisorisch gedicht. Nadat de boot naar de bouwwal was gebracht kon hier begonnen worden met het lossen van de lading. Het schip was met deze vracht van Maagdenburg naar Delfzijl gekomen.
1982-08-00: De Telegraaf 23-08-1982: SCHELDEBORG met radio-actief afval vertrokken. Den Helder, maandag. Het vrachtschip Scheldeborg uit Delfzijl heeft gisteravond met 3000 ton kernafval aan boord de haven van Den Helder verlaten. De vrachtvaarder werd door schepen van de rijkspolitie tot enkele kilometers uit de haven begeleid. Het radioactieve materiaal wordt op ongeveer 700 km uit de Spaanse kust in de Atlantische Oceaan over boord gezet. Inmiddels is in Spanje grote onrust ontstaan over de dumping van radio-actief afvalmateriaal zo dicht bij de kust van dat land. Het bestuur van de landstreek Galicië heeft bij de regering in Madrid al scherp geprotesteerd.
De Telegraaf 24-08-1982: SCHELDEBORG op weg naar dumpplaats met radioactief afval. Van een onzer verslaggevers. Den Helder, dinsdag. Het met radioactief afval geladen vrachtschip Scheldeborg is gisteravond kort na negen uur vertrokken van de rede van Den Helder op weg naar de Atlantische oceaan. Dit heeft een woordvoerder van ECN meegedeeld. De Scheldeborg wordt geschaduwd door het Greenpaeceschip Sirius. De 3000 ton radioactief afval zullen 800 kilometer ten noordwesten van Spanje in zee worden gedumpt. Volgens de ECN-woordvoerder kan de Scheldeborg eind van de week op de dumpplaats zijn. Een woordvoerder van Greenpeace noemde het de grootste dumpoperatie uit de geschiedenis. De milieuorganisatie wacht twee kort gedingen. Eén van de Engelse Atomic Energy Authority, die eist dat de milieuorganisatie voortaan alle acties tegen dumping in internationale wateren worden verboden. Ook het ECN, het Energie Onderzoekcentrum Nederland, heeft een kort geding tegen Greenpeace aangespannen. Het wil een verbod van de actie tegen de Scheldeborg. Dit geding dient morgenmiddag om half twee te Amsterdam. In Haarlem diende een van de transportondernemingen, die het afval van het energieonderzoekcentrum in Petten naar Den Helder had vervoerd, een klacht in wegens het besmeuren van zeven vrachtwagens met verf met de tekst „Moord en dumping” en het lek steken van 27 banden. De actie is uitgevoerd door een groep die zich „Actiegroep Stop Dumping “83” noemt en oproept tot „toeslaan bij verantwoordelijken en sabotage bij alle schakels van de kernenergiecyclus”. Bij de verwijdering van de demonstranten vrijdag hebben Rotterdamse ME-pelotons op proef gebruik gemaakt van zgn. transportstokjes, zo is nu bekend geworden. De stokjes zijn vierkant en 37,5 cm lang en worden bij het uit elkaar halen van groepen demonstranten onder de oksels, in de knieholten of in de hiel geplaatst. De proef heeft de goedkeuring van het ministerie van Justitie.
Het Vrije Volk 25-08-1982: Boycotvloot om 'dodenschip'. Amsterdam— Milieugroepen, politici, vissers en burgers - in het Spaanse Galicie gaan de actie van Greenpeace tegen het-storten van radio-actief afval steunen. Op het ogenblik zijn al zes trawlers beschikbaar om rond het 'dodenschip'— zoals men de Scheldeborg in Galicië noemt — te gaan varen. Er zullen nog meer schepen en bootjes aan deze boycotvloot worden toegevoegd.
Niet alleen onder de bevolking, maar ook bij de gemeenten en zelfs de nationale regering van Galicië groeit verzet tegen de dumping van het radio-actief afval. Men vreest een aantasting van de gezondheid en verlies aan werkgelegenheid in de visserij. De Scheldeborg wordt morgen in het stortingsgebied — 700 kilometer ten noordwesten van Spanje — verwacht. De Marinevoorlichtingsdienst heeft tegengesproken dat de Scheldeborg wordt begeleid door twee Nederlandse marineschepen. Of er sprake is van begeleiding door andere schepen kon de woordvoerder niet zeggen. Bij de marine is ook geen verzoek binnengekomen om de Scheldeborg te beschermen tegen eventueel te lastige milieugroepen. Ook het schip van de wacht, dat dagelijks op de Noordzee patrouilleert, is niet met de Scheldeborg opgevaren.
Het Vrije Volk 26-08-1982: Hinderen mag. Amsterdam— Greenpeace mag de dumping van radioactief afval door de Scheldeborg niet verhinderen. Maar het actieschip de Sirius mag de Scheldeborg wél hinderen bij het dumpen. Met deze uitspraak van de Amsterdamse rechtbankpresident beschouwt Greenpeace het door het ECN aangespannen kort geding als gewonnen. Ook op de andere eisen van het ECN is rechtbankpresident mr. B. Asscher niet ingegaan. De eis dat de Sirius op minstens 1 mijl afstand van de Scheldeborg moest blijven, is afgewezen. Het ECN had geëist dat Greenpeace haar activiteiten zou staken op straffe van een dwangsom van 250.000 gulden per dag.
Limburgsch dagblad 30-08-1982. Veel protesten in Spanje tegen beleid Nederland. Greenpeace verhindert lossen van kernafval.
Den Haag - Het overboord zetten van vaten licht radioactief afval vanaf de Scheldeborg, waarmee zaterdagmiddag op een dumpplaats 700 kilometer uit de Spaanse kust werd begonnen, werd ook gisteren voortdurend gehinderd door opvarenden van het actieschip de Sirius van de milieuorganisatie Greenpeace. Hierdoor moest diverse malen de dumping van de vaten met het radioactief afval worden gestaakt, aldus de milieuorganisatie in Amsterdam. Het is dan ook nog niet duidelijk wanneer de gehele dumping kan worden afgerond. De actievoerders manoeuvreerden zondag met rubberboten onder de loskranen van de Scheldeborg, maar dit belette de kapitein aanvankelijk niet de vaten te dumpen. Gistermiddag echter ontstond een gevaarlijke situatie toen twee zware vaten van rond 450 kg op de voorkant van een rubberboot terechtkwamen, waarbij dv bestuurder in zee werd geslingerd. De bemanning van de Scheldeborg staakte hierna voorlopig het overboord zetten van het afval. In Spanje ondervindt de dumping van het Nederlands licht radioactief afval in de Atlantische Oceaan steeds meer verzet. De 18-koppige bemanning van het Greenpeace-actieschip Sirius, onder wie 7 Nederlanders, heeft inmiddels versterking gekregen van burgemeester Abalo van Moana „namens alle burgemeesters van de Spaanse kustgemeenten", zo zegt de milieuorganisatie. Bovendien zijn gistermiddag de Spaanse schepen Arosa Uno en Pleamar aangekomen op de plaats waar gestort wordt. Aan boord bevinden zich 67 mensen, onder wie de burgemeester van Vigo. Vandaag wordt radioactief afval uit België en Zwitserland vervoerd naar Zeebrugge. Greenpeace verwacht dat de Nederlandse schepen Kirsten Smit en Andrea Smits waarschijnlijk vrijdag koers zetten naar de dumpplaats in de Atlantische Oceaan. De burgemeester van Brugge, Frans van Acker, had een verbod afgekondigd voor transport van nucleair afval over zijn grondgebied, maar dit werd door de rechter nietig verklaard. Het Greenpeace-schip Cedarlea zal vanavond in België aankomen om steun te betuigen aan de Brugse burgemeester. Leden van de links-ecologische partij Esquerda Galega uit Galicië hebben zich gistermorgen om tien uur vastgeketend aan het hek van het ministerie van buitenlandse zaken in Den Haag.
Het Vrije Volk 30-08-1982 : Ze dumpen! Het antwoord — we zijn inmiddels wat van de Scheldeborg afgedreven — komt pas om 8 minuten voor 3: Plons! Ze dumpen! Dan gaat alles ineens razendsnel. In no time worden de RI-28's en de zeer kleine rubberboten in zee getakeld. En — wroemm — daar gaan ze, als kangoeroes over het water hippend om langszij de Scheldeborg positie te kiezen. Pats. Een fontein van zeewater. Vier vaten dumpen tegelijk tussen twee rubberboten in. De stem van Hans schalt weer over de oceaan: „Mannen van de Scheldeborg, wij zullen trachten de dumping onmogelijk te maken. Stop daarom nu met dumpen, anders brengen jullie de mensen in de rubberboten in levensgevaar. Pats! 3 vaten dit keer. Pal achter een van de bootjes. De speakerstern van Hans: „Stop. Stop de dumping. Ziet u niet dat u mensenlevens in gevaar brengt?. Splesh! 4 vaten. Een golf van water overspoelt de boot van Maggie en Rik. Hans: „De mensen in de boten zijn vastbesloten de dumping te verhinderen. Stop daarom. Of wilt u een moord op uw geweten?” Zoefff. Twee vaten zeilen rakelings over de hoofden van Marie en Willem. Vier uur. Theepauze op de Scheldeborg. De Sirius maakt van de gelegenheid gebruik om de burgemeester van de noord-Spaanse plaats Moana, Francisco Xavier Abalo, in de strijd te werpen. Als de dumping wordt hervat staat hij rechtop in de rubberboot met gebalde vuisten tegen de bemanning van de Scheldeborg te schreeuwen. Zij zullen hem niet kunnen verstaan, maar wel hebben begrepen. Hun antwoord is overigens „Wamm! Twee vaten plensen neer tussen de Scheldeborg en de rubberboot van de Spanjaard. De boot veert omhoog uit het water. Willem, die hem bestuurt, kan de burgervader maar nauwelijks binnenboord houden. Daar is de stem van Hans weer: „Het is duidelijk dat jullie geen respect hebben voor de zee. Na het avondeten maakt de Scheldeborg aanstalten om de dumping te hervatten. Met Dave, Anthony, Harald, Gijs, Willem en Erik ga ik erop af. We drukken de rubberboten vast tegen de wanden van het dumpschip. Op de Scheldeborg, zo wordt duidelijk, komen geen vaten meer omhoog uit het ruim. Om half 9 nokt de bemanning af. Wij hebben gewonnen! Vissersboten. En ook gisteren is het dumpen gestaakt. Gijs, die ondanks het vatenbombardement op zijn rubberboot de gehele dag rond het dumpschip is blijven dobberen, voorziet nog meer moeilijkheden voor de Scheldeborg: “Wij hebben de hele tijd op de bemanning ingepraat. Met sommigen is best te praten. We kennen elkaar nu. We hebben elkaar zelfs uitgezwaaid. Dat maakt het voor hen toch moeilijk om straks weer vaten op ons te gooien.” Hij steekt zijn duim omhoog. Wat is-ie blij. De lol kan helemaal niet meer op als 's avonds de twee Spaanse viisersboten zich bij de Sirius voegen. De kapitein van de Scheldeborg neemt voor het eerst kontact op met het Greenpeace-schip. Verontrust informeert hij bij zijn collega Willem Beekman: “Zij houden zich toch wel aan het zeeaanvaringsreglement?”
Het Vrije Volk 31-08-1982: Sirius staakt actie (Van onze verslaggever Joost van den Hooff. Aan boord van de Sirius— De bemanning van de Sirius heeft tijdelijk de actie tegen het Nederlandse dumpschip Scheldeborg gestaakt. Om negen uur gisteravond besloten de actievoerders op voorstel van Greenpeace-actieleider Hans Guijt, Sirius-kapitein Wim Beekman en eerste machinist Gijs Thieme voorrang te verlenen aan het bieden van hulp aan de in moeilijkheden geraakt Spaanse vissersboot Arosa boven het voortzetten van de pogingen om het dumpen van vaten met radioactief afval door de Scheldeborg te verhinderen. De Arosa is een van de twee vissersboten uit de Noordspaanse havenstad Vigo, die zich zondagavond bij de Sirius voegde om het actie-schip terzijde te staan bij zijn strijd tegen de dumping In de Atlantische Oceaan. De problemen met de motor van de Arosa bleken zo groot, dat het schip mogelijk naar Vigo zou moeten worden teruggesleept.
Nederlands Dagblad 01-09-1982: Vernielingen aan kantoor reder „Scheldeborg”. Delfzijl [ANP] - Het scheepvaartkantoor van de firma Wagenborg in Delfzijl, de reder van het schip de “Scheldeborg”, dat momenteel in opdracht van het Energie Onderzoek Centrum Nederland radio-actief afval dumpt in de Atlantische Oceaan, is voor duizenden guldens beschadigd en beklad met leuzen als „Dumping is oorlog”. Men is het kantoor binnen gedrongen door een ruitje te forceren.
04-09-1982. Storm in een glas Oceaanwater door Kees Roos. Vanuit de ruimte op de vingers gekeken door een satelliet heeft het Nederlandse vrachtschip Scheldeborg deze week zijn lading licht radioactief afval in de Atlantische Oceaan overboord gezet. Een ruimtelijke, controle om na te gaan of de dumping inderdaad plaats vond in het door het Internationale Atoom Agentschap in Wenen aangewezen stukje oceaan van zestig bij zestig kilometer zo'n 700 kilometer ten noordwesten van Spanje. Er waren behalve de satelliet nog meer ooggetuigen van deze volkomen legale dumping. Een minivloot van met actievoerders bemande vaartuigen volgde op hinderlijke wijze de stort- activiteiten van de Scheldeborg. Op de vaste wal werden deze activisten geruggesteund door gebouwen bezettende, vernielingen aanrichtende of gewoon demonstrerende collega's. Dumpen is oorlog. Dat is tenminste de opvatting van al die mensen, die soms goed bedoeld maar in ieder geval op een opruiende manier vals voorgelicht protesteren tegen het definitief opruimen van het licht radioactieve afval, dat ons land jaarlijks produceert. Nog nooit is een dergelijke oorlog echter minder terecht gevoerd. Het lijkt er zelfs op, dat de sympathieke zeehondjes-beschermers zich in dit geval als zeepaardjes voor het karretje van de anti kernenergie-beweging hebben laten spannen. En dat terwijl het betreffende afval nauwelijks iets met kerncentrales te maken heeft. Het Energie Centrum Nederland ECN, dat door de overheid aangewezen is om dit afval te verzamelen en voor opslag al dan niet op de bodem van de oceaan gereed te maken, meldt, dat de universiteiten de grootste klant zijn. Daarna volgen de ziekenhuizen en pas op de derde plaats komen de kerncentrales. In de universiteiten worden radioactieve stoffen gebruikt voor allerlei soorten onderzoek. Die stoffen zijn in verschillende takken van wetenschap een niet meer weg te denken hulpmiddel, wanneer het gaat om meer te weten te komen over de manier, waarop de stofwisseling in planten zich onder bepaalde omstandigheden gedraagt, of over de wegen die bijvoorbeeld geneesmiddelen in het menselijk lichaam volgen om op de goede plaats te arriveren.
1986-04-30: NvhN 30-04-1986: Coasters verkocht. Delfzijl. Wagenborg Scheepvaart BV te Delfzijl heeft haar m.s. SCHELDEBORG verkocht aan de heer H.J. Smith uit Posterhold, die het schip onder dezelfde naam en dezelfde thuishaven Delfzijl in de vaart heeft gebracht. De Scheldeborg is in 1970 bij Amels te Makkum gebouwd. Zij meet 3050 ton en is voorzien van een MWM motor van 2400 pk.

Afbeeldingen


Omschrijving: SCHELDEBORG on trials
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: SCHELDEBORG on trials
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: SCHELDEBORG on trials
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: SCHELDEBORG leaving Delfzijl the 7th September 1989.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: SCHELDEBORG leaving Delfzijl the 7th September 1989.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: JULIE inbound Delfzijl the 17th February 1994.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: JULIE, Delfzijl Eemskanaal-Zijlvest the 17th February 1994.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: JULIE
Gemaakt door: Koning, R. (Ron)

Omschrijving: JULIE
Gemaakt door: Johannes, N. (Niels)

Omschrijving: OASSYS II
Gemaakt door: Unknown