Inloggen
SCANDINAVIA - ID 5742

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1905-10-11 / 1911-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1905
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Aux. Schooner
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Werf v/h Rijkee & Co., Rotterdam/Katendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 118
Launch Date: 1905-00-00
Delivery Date: 1905-10-11
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Gasmotoren-Fabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 40
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Petroleummotor, 13-13 3/4
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 461.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 479.00 Net tonnage
Deadweight: 540.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 52.11 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 50.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.43 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.70 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1921
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Motor verwijderd en vervangen door een 3-cyl. 150 PK triple-expansie stoommachine.

Ship History Data

Date/Name Ship 1905-10-11 SCANDINAVIA
Manager: Firma Wm H. Müller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRVF

Date/Name Ship 1911-00-00 SCANDINAVIA
Manager: The British Petroleum Comp., London, Great Britain
Eigenaar: The British Petroleum Comp., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: HVSG

Date/Name Ship 1921-01-00 SCANDINAVIA
Manager: British Tanker Company Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: British Tanker Company Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Ship Events Data

1905-10-00: DS 12.10.1905: Gisteren werd door Naamlooze Vennootschap 'Werf v/h Rijkee & Co' te Rotterdam met goed gevolg te water gelaten het stalen driemast gaffelschoenerschip 'Scandinavia', gebouwd voor rekening van Wm. H. Muller & Co’s Algemeene Scheepvaart Mij. Het schip met een laadvermogen van 500 ton is bestemd voor het vervoer van losse petroleum en wordt voorzien van een petroleummotor van 65 ipk door Gasmotorenfabriek Deutz. DS 29.10.1905: De nieuwe stoomschoener 'Scandinavia' is heden van de Nieuwe Waterweg vertrokken naar Hamburg.
1905-11-00: NRC 26.11.1905: Kopenhagen, 23 november. De Nederlandse schoener 'Scandinavia' heeft op het eiland Lolland aan de grond gezeten. Deze schoener passeerde 24 november op reis naar Hamburg Holtenau.
NRC 01.12.1905: Hamburg, 29 november. De Nederlandse driemast schoener 'Scandinavia', die nabij Hyllekrog aan de grond heeft gezeten, is gisteren alhier aangekomen en gaat direct in het dok om bezichtigd en om zo nodig de schade te herstellen.
1907-09-00: NRC 17.09.1907: Londen, 16 september. Uit Cuxhaven wordt geseind, dat de met een lading petroleum van Londen naar Odense bestemde Nederlandse motorschoener 'Scandinavia' met verlies van fokkesteng en met gekraakte fokkemast alhier aangekomen en op de rede is geankerd. De reis kan niet worden voortgezet.
DS 19.09.1907: Cuxhaven, 16 september. De Nederlandse motorschopener 'Scandinavia', met petroleum van Londen naar Odense, ankerde hier ter rede met verlies van voorsteng en gesprongen fokkemast, welke schade vrijdag (opm: 13 september) werd verkregen in een bui nabij Hornrif. Het schip kan de reis niet voortzetten. Er wordt op orders van de reders gewacht.
NRC 20.09.1907: Londen, 19 september. De Nederlandse motorschoener 'Scandinavia' is voor volledige reparatie te Cuxhaven binnengebracht.
NRC 28.09.1907: Londen, 27 september. Uit Cuxhaven wordt geseind, dat de Nederlandse motorschoener 'Scandinavia' heeft gerepareerd en de reis voortgezet. Het schip was 17 september met schade te Cuxhaven binnengelopen.
1908-01-00: NRC 15.01.1908: Kopenhagen, 11 januari. De Nederlandse motorschoener 'Scandinavia', die in de Evenstonehaven de motor repareerde, is verschenen donderdag op drift geslagen en liep gevaar op de stenen te drijven, waar het bepaald wrak zou zijn geworden. Door het schip vol water te doen lopen, heeft men dit kunnen voorkomen. De schoener heeft bodemschade en is op de rede gesleept om door een duiker onderzocht te worden.
NRC 22.01.1908: Hamburg, 20 januari. De Nederlandse motorschoener 'Scandinavia' is voor bodemonderzoek in dok gegaan. Het is onderzocht en onbeschadigd bevonden.
1908-04-00: NRC 11.04.1908: Hamburg, 9 april. De Nederlandse schoener 'Scandinavia' heeft na reparatie het dok verlaten.
1908-07-00: PGC 13.07.1908: Reuter seint uit Kiel dat bij manoeuvreren in de vaarweg de kleine kruiser 'Lübeck' zaterdagochtendvroeg (opm: 11 juli) op de Nederlandse schoener 'Scandinavia' is gelopen. De laatste is zwaar beschadigd de werf binnengesleept. Een man van de schoener is verdronken. (De motorschoener “Scandinavia” onder kapt. W.H. de Jager behoort aan Wm.H. Müller & Co Alg. Scheepvaart Mij te Rotterdam.)
1908-12-00: 18.12.1908 tijdens een reis van Hamburg naar Danzig met een lading petroleum voer het iets voorbij Ronne aan de grond waarbij het lek stootte. Op 20 december met behulp van een sleepboot vlotgetrokken nadat een gedeelte van de lading overboord was gezet.

NRC 19.12.1908: Londen, 18 december. Volgens telegram uit Ronne, aan de westkust van het eiland Bornholm, is de met petroleum van Hamburg naar Danzig bestemde Nederlandse motorschoener 'Scandinavia' op Amager gestrand. Een tank lekt. Aan Svitzer is om assistentie gevraagd.
NRC 20.12.1908: Rotterdam, 18 december. Een bergingsstomer van Svitzer verleent assistentie aan de te Amager gestande motorschoener 'Scandinavia'. Men is bezIg met pompen en hoopt het schip nog heden vlot te brengen.
NRC 23.12.1908: Kopenhagen, 21 december. De motorschoener 'Scandinavia' heeft door de stranding bij Amager zware bodemschade belopen, die door duikers voorlopig wordt gerepareerd.
NRC 25.12.1908: Rotterdam, 24 december. De motorschoener 'Scandinavia' vertrok gisterenochtend na voorlopige reparaties, gesleept van Ronne naar Danzig, alwaar zij hedenochtend arriveerde.
NRC 14.01.1909: Rotterdam, 14 januari. De motorschoener 'Scandinavia' vertrok hedennacht, gesleept door de sleepboot 'Schelde', van Danzig naar Rotterdam.
1910-10-26: NRC 26.10.1910: Rotterdam 26 october: De Nederlandsche motorschoener 'Scandinavia' van Koningsbergen naar Hamburg, passeerde hedenochtend Holtenau.
1910-10-29: NRC 29.10.1910: Londen 28 october: Het Duitsche st. 'Bianca' en de Nederlandsche motorschoener 'Scandinavia' zijn te Brunsbuttelkoog in aanvaring geweest. Beide schepen werden daardoor beschadigd. Wij vernemen verder, dat de boegspriet en eenig tuigage van de mororschoener zijn beschadigd. Uit Brunsbuttelkoog wordt nog gemeld, dat de boegspriet van de 'Scandinavia' is weggerukt en dat van het st. 'Bianca', van Hamburg naar St. Petersburg bestemd, de reeling en commandobrug geschadigd zijn.
1910-10-31: NRC 31.10.1910: Hamburg 29 october: De Nederlandsche motorschoener 'Scandinavia' is naar een werf gebracht om onderzocht en gerepareerd te worden.
1911-02-00: NRC 10.02.1911: Hamburg, 9 februari. De Nederlandse motorschoener 'Scandinavia' is in het Kaiser Wilhelmkanaal in aanvaring geweest. Aan de werf van H. Stulcken Sohn zal een expertise plaats hebben. Volgens nadere berichten was de 'Scandinavia' met een stoomschip in aanvaring en werd er schade aan de huid veroorzaakt.
1922-12-20: Final Fate:
Tijdens een reis van Londen naar Manchester gestrand bij Portland Breakwater. In februari 1923 vlot getrokken en verkocht voor de sloop.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown