Inloggen
SATURNUS - ID 5739

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1935
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 82 Z APPING 1935
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 138
Launch Date: 1935-01-18
Delivery Date: 1935-03-22
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1673 (10 5/8-13 3/8)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 96.00 Net tonnage
Deadweight: 260.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12964 Cubic Feet
 
Length 1: 36.02 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.95 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.98 Meters Depth, moulded
Draught: 2.44 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1935-03-22 SATURNUS
Manager: Albert de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Albert de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHIT

Ship Events Data

1935-01-18: NvhN 19-01-1935: Delfzijl, 18 Jan. Van de werf van de N. V. Scheepswerf „Delfzijl" v/h. Gebr. Sander alhier werd heden met goed gevolg een motorschip, in aanbouw voor kapt. A. de Boer alhier, te water gelaten. Het schip heeft afmetingen van 36.00 X 6.44 X 2.69 M. met een D.W. van 250 ton. Het is gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie voor de groote kustvaart en het zal worden voorzien van een Brons motor van 120 P.K. De kiel werd gelegd voor eenzelfde schip voor rekening van kapt. E. Holwerda te Gasselternijveen.
1935-03-16: Op 16-03-1935 als SATURNUS, zijnde een motorvrachtschip, metende 566.45 m3, liggende te Delfzijl, ten verzoeke van Albert de Boer Roelofszoon, scheepskapitein, gedomicilieerd te Delfzijl, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen van haar brandmerk 82 Z APPIN 1935 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan stuurboordzijde in het achterschild van de lichtkap motorkamer.
1935-03-22: NvhN 23-03-1935: Delfzijl, 22 Maart. Op de Eems vond heden de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip SATURNUS. Dit schip is gebouwd bij de N. V. Scheepswerf „Delfzijl" v/h. Gebr. Sander te Delfzijl voor rekening van kapt. A. de Boer te Delfzijl, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie voor de groote kustvaart. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 36 M., breedte op het grootspant 6.44 M., holte in de zijde 2.65 M. Het is groot netto 96 Reg. ton en bruto 199 Reg. ton, terwijl het D.W. 260 ton bedraagt. In de motorkamer is voor de voortstuwing een Brons motor van 120 P.K. met directe inspuiting opgesteld. Verder staat hier nog een 6 P.K. Lister motor als hulpmotor voor de lens-ballastpomp en de compressor. De stalen mast is op het midden van het schip geplaatst, met aan de voor- en achterzijde een stalen boom. Op het mastdek is een dubbelwerkende motordeklier geplaatst, die gedreven wordt door een Lister motor van 10 PK. Deze motor kan tevens bij het snelheffen van de ankers worden gebruikt. Het schip is voorzien van een stroomlijnbalansroer. Na de proefvaart werd het schip, dat in ieder opzicht goed voldeed, zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen.
1935-05-02: NvhN 03-05-1935: Delfzijl, 2 Mei. Het motorschip SATURNUS, kapt. de Boer, dat alhier met lichte motorschade binnenkwam, op weg van Londen met bestemming Kopenhagen, beladen met asphalt, heeft de schade hersteld en zette heden de reis voort.
1935-11-00: De Eemsbode 29.11.1935: Het motorschip 'SATURNUS', kapitein de Boer, arriveerde gistermiddag te Delfzijl met een lading oud papier van Londen bestemd voor Groningen. Door het stormachtige weer was een klein deel van de deklading overboord gespoeld.
1940-05-16: Ingeschreven bij The Netherland’s Shipping & Trading Committee te Londen. Deed in de oorlog dienst al 'Balloon Barrage Vessel' in de monding van de Mersey, thuishaven Liverpool.
1941-01-29: Final Fate:
Op 01-05-1941 in brand geraakt toen ze in gebruik was als Versperringsballonschip, onder commando van kapitein J.K. Beyer. 12 mijl van New Brighton aan de Mersey, op station Nr. 103 op orders van de R.A.F. Het schip ging ten anker toen het werd getroffen door 2 zware mijnontploffingen waar door het kombuis en messroom in brand geraakten. De brand kon m’n zelf niet blussen daar de hulpmotor defect was. De bemanning en het RAF-personeel werden aan boord genomen door de “DUURSWOLD” met a/b Kap. J. Timmer. 02-05-1941 Het schip dreef, met nog draaiende motor, 55 mijl naar het westen tot aan Douglas, Eiland Man. Daar liep het schip aan de grond. Nadat het vlotgeraakt was, liep ze bij Onchen Head in het Noordelijke gedeelte van de Douglas Bay weer aan de grond en ging volledig verloren. Ze was op reis naar Ramsey waar de machineschade hersteld zou worden en werd ten tijde van het ongeval gesleept door het ss ”KYLE RHEA”. Motor uitgenomen en geplaatst in een Britse viskotter.

Afbeeldingen


Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de SATURNUS op 22 maart 1935
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de SATURNUS op 22 maart 1935
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: SATURNUS
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SATURNUS
Gemaakt door: Unknown