1965-01-11: |
Het Vrije Volk 12-01-1965: Directeur van Boele: Te weinig vaklui het probleem van werven. Bij Boele's Scheepswerf en Machinefabriek te Bolnes is gisteren het enkelschroefs motorvrachtschip met open shelter-deck SARAH ELIZABETH door mevrouw G. J. N. Smulders- Sassen te water gelaten. Het schip is het eerste van een serie van vier, die bij Boele gebouwd zullen worden voor de N.V. Motor Scheepvaart Maatschappij Sarah Elizabeth, gevestigd op Curacao. Het is een dochteronderneming van Dammers en Van der Heide's Scheepvaart- en Handelsbedrijf te Rotterdam. De schepen zullen alle vier identiek zijn. Zij hebben een bruto tonnenmaat van 499 en een deadweight van 1.040. De lengte over alles is ruim 69 meter. De breedte ruim 10 meter en de holte 6.10 meter. Een 1.200 pk motor zal ze een snelheid geven van twaalf knopen. Personeelstekort. De heer G. J. Boele, directeur van de werf, hield bij deze tewaterlating een rede, waarin hij onder meer zei, dat het tegenwoordig gebruikelijk is om de nood te klagen over de felle buitenlandse concurrentie. Hij meende echter dat, hoewel de tijden wel moeilijk zijn, niet de buitenlandse concurrentie in de eerste plaats, maar het tekort aan personeel, met name aan ijzer- en bankwerkers, de moeilijkheden veroorzaken. Dit tekort aan, personeel heeft tot gevolg dat het geïnvesteerde kapitaal slechts ten dele rendabel is. De heer Boele meende dan ook dat het vak van ijzer- en bankwerker aantrekkelijker moet worden gemaakt en dat in plaats van te klagen, waardoor ouders ervan afzien hun zoons te wijzen op de mogelijkheden van werken op scheepswerven, juist eens wat propaganda voor de mogelijkheden die er zijn, moet worden gemaakt. |