Inloggen
SANDETTIE - ID 5706

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5389396
Nat. Official Number: 2640 Z GRON 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Sander, Scheepswerf 'Delfzijl', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 188
Launch Date: 1951-06-28
Delivery Date: 1951-08-27
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 3488 Type (280x400)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 341.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 164.00 Net tonnage
Deadweight: 430.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 21330 Cubic Feet
Bale: 20700 Cubic Feet
 
Length 1: 44.43 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.04 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.52 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.05 Meters Depth, moulded
Draught: 2.896 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1957-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 4 cil 2t ew 280 Pk Alpha 8 Kn. (Hoewel dit in o.a. de LR 1960/61 t/m de LR 1991/92 staat blijkt dit achteraf dus niet juist te zijn.)

Ship History Data

Date/Name Ship 1951-07-12 SANDETTIE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Eltjo Reint Engelsman & Menne Kamp, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHIG

Date/Name Ship 1953-12-30 SANDETTIE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Menne Kamp, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: PHIG

Date/Name Ship 1958-07-30 WIKING
Manager: Johann Schütt, Rendsburg, German Federal Republic
Eigenaar: Johann Schütt, Rendsburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Rendsburg / German Federal Republic
Callsign: DKFW

Date/Name Ship 1965-00-00 WIKING
Manager: Johann Schutt & Ulrich Schutt, Rendsburg, German Federal Republic
Eigenaar: Johann Schutt & Ulrich Schutt, Rendsburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Rendsburg / German Federal Republic
Callsign: DKFW

Date/Name Ship 1967-00-00 WIKING
Manager: Ulrich Schutt, Rendsburg, German Federal Republic
Eigenaar: Ulrich Schutt, Rendsburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Rendsburg / German Federal Republic
Callsign: DKFW

Date/Name Ship 1968-10-31 ANNE BIRTHE
Manager: H. Folmer & Co., Marstal, Denmark
Eigenaar: Ejnar Petersen, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OUSI2

Date/Name Ship 1979-00-00 ANNE BIRTHE
Manager: Erik Mogens & Eigaard Hansen, Marstal, Denmark
Eigenaar: Erik Mogens & Eigaard Hansen, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OUSI2

Date/Name Ship 1982-00-00 ANNE BIRTHE
Manager: Jorgen Jorgensen Folmer, Marstal, Denmark
Eigenaar: Jorgen Jorgensen Folmer, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OUSI2

Date/Name Ship 1988-00-00 ANNE BIRTHE
Manager: Jorgen Folmer I/S, Marstal, Denmark
Eigenaar: Jorgen Folmer I/S, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OUSI2

Date/Name Ship 1989-00-00 ANNE BIRTHE
Manager: Bodie Ellen Kristensen, Marstal, Denmark
Eigenaar: Bodie Ellen Kristensen, Marstal, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Marstal / Denmark
Callsign: OUSI2

Ship Events Data

1951-06-29: NvhN 29-06-1951: Tewaterlating m.s. SANDETTIE. Op de werf van de fa Gebr. Sander te Farmsum werd gistermiddag met goed gevolg te water gelaten het voor rekening van de heer E. Engelsman te Delfzijl en de heer M. Kamp te Appingedam gebouwde m.s. SANDETTIE. Het schip is van het gladdeck-type, 435 ton d.w. en zal worden voorzien van een 200 pk Ind.motor; het heeft een lengte van 44 m., een holte van 3.05 en een breedte van 7.50 meter. De kiel zal worden gelegd voor een te bouwen kustvaarder voor rekening van de heer Middendorp te Delfzijl.
1951-07-02: Het schip wordt op 02-07-1951 bij het Kadaster teboekgesteld als SANDETTIE, eigendom van Fa. Gebroeders Sander, gevestigd te Delfzijl, waarvan de enige leden zijn: Gerardus Luitje Sander, scheepsbouwer te Farmsum en Jacob Sander, scheepsbouwer te Farmsum. Omschrijving: motorvrachtschip met een ruim, een dek, twee masten, een dubbele bodem, een voorpiek, een achterpiek, een machinekamer, waarin 195 PK Industriemotor 4 cyl. 4 tact, no. 3488, met verblijven voor officieren en bemanning op het achterschip, waarboven stuurhut. Het schip wordt op 12-07-1951 eigendom van Eltjo Reint Engelsman, scheepskapitein te Delfzijl en Menne Kamp, reder te Appingedam.
1951-07-06: Op 06-07-1951 als SANDETTIE, zijnde een stalen motorschip in aanbouw, liggende te Delfzijl, door A. Jonkers, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien, door het inbeitelen van 2640 Z GRON 1951 op het achterschip aan S.B zijde in het achterschot van het dekhuis op het verhoogd achterdek, 6.00 m. uit hekplaat, 1.30 m. uit lengteas en 1.40 m. bovendek.
1951-08-28: NvhN 28-08-1951: Proefvaart m.s. SANDETTIE. Het motorschip Sandettie heeft gistermiddag op de Eems een goedgeslaagde proeftocht gehouden. Dit gladdektype schip, met een laadvermogen van 410 ton, werd onder klasse Scheepvaart Inspectie en Veritas, voor de gelijknamige exploitatie maatschappij, gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Sander te Delfzijl. De lengte bedraagt 44 meter, de breedte 7% meter, de diepgang 2.80 meter. Bij de mast staan de winches met motoren opgesteld, terwijl ook een motor naast de ankerlier is geplaatst. De hoofdmotor van 195 P.K. gaf het schip een snelheid van 8 mijl. De Sandettie is een modern schip en is eveneens naar de eisen des tijds ingericht. Het schip moet in Delfzijl zout laden voor Noorwegen.
1952-08-14: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen in de Stockholmer Scheren van het motorschip Sandettie op reis van Holmsund naar Dordrecht. Het was beladen met 6047 dwarsliggers waarvan 1770 aan dek. De deklast was 1,70 meter hoog. De kapitein besloot zijn route door de Stockholmer Scheren te nemen en nam geen loods omdat hij daar goed bekend was en over de nieuwste kaarten beschikte. Het was goed helder weer met een flauwe wind en kalme zee. Het schip liep volle kracht, 8 mijl. Op 14 augustus om 01.45 uur liep de Sandettie aan de grond en bleef vastzitten. Het schip bleek vastgelopen te zijn op de Drakengrund. De kapitein begreep dat hij zich in de vuren had vergist. Om 20.00 uur arriveerde een sleepboot ter plekke en om 21.55 gelukte het met behulp van deze sleepboot en de eigen motor vlot te komen. De schade werd in een dok te Stockholm hersteld. Oordeel van de Raad is dat het schip op de Drakengrund is vastgelopen omdat de kapitein na het passeren van Morsken niet in de witte sector van Stenkobbsgrund is verder gevaren maar in die van Palkobb. Doordat het karakter van dit licht en dat van Stenkobbsgrund aanmerkelijk verschillen, moet onmid-dellijk opvallen in welke sectoren het schip zich bevind. De kapitein heeft hier niet op gelet en is in de verkeerde sector door gevaren en liep daardoor aan de grond op Drakengrund. De Raad neemt het de kapitein niet kwalijk dat hij bij het varen door de scheren geen loods heeft genomen, omdat hij plaatselijk goed bekend was en over goede kaarten beschikte. De kapitein nam daarbij een grote verantwoordelijkheid op zich en was verplicht de uiterste voorzichtigheid in acht te nemen en met alle beschikbare middelen de navigatie te controleren. In dit laatste heeft de kapitein gefaald, door onvoldoende te letten op de karakters van de in zicht zijnde vuren. De Raad straft kapitein Eltjo R. Engelsman, geboren 23 februari 1914, wonende te Delfzijl, wegens het niet in acht nemen van de vereiste voorzichtigheid bij de navigatie door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 31 december 1952.
1954-01-12: NvhN 12-01-1954: De SANDETTIE verkocht. Het m.s. SANDETTIE van de heren E. Engelsman en M. Kamp te Delfzijl is verkocht aan de heer M. Kamp te Appingedam. De SANDETTIE blijft onder dezelfde naam varen. Het schip werd in 1951 gebouwd bij de Scheepswerf Gebr. Sander te Delfzijl en is uitgerust met een 195 P.K. motor.
1957-02-04: NvhN 04-02-1957: Kustvaarder SANDETTIE verspeelde anker. Te Harlingen arriveerde de 450 ton metende kustvaarder SANDETTIE van rederij Kamp te Delfzijl. Het te Skinnardal met steen bevrachte schip heeft tijdens stormachtig weer op de Noordzee een anker verspeeld, winch en ankerlier zijn beschadigd. De schade wordt te Harlingen hersteld.
1958-08-01: NvhN 01-08-1958: SANDETTIE verkocht. De heer M. Kamp te Appingedam heeft zijn te Delfzijl thuis behorende motorschip SANDETTIE verkocht aan de heer G. Schütt te Rendsburg (Duitsland) De SANDETTIE behoort tot het gladdektype en meet plm. 430 ton deadweight. Het schip werd in 1951 gebouwd bij de N.V. Scheepswerf Gebr. Sander te Delfzijl en heeft een 195 p.k. motor. Het schip zal onder de nieuwe naam WIKING in de vaart worden gebracht met als thuishaven Rendsburg.
1999-00-00: Volgens Lloyd's 1999 ligt het schip sinds 27 juni 1988 opgelegd in Kopenhagen. Lag in februari 2004 in de South Port area in Kopenhagen als woonschip. Sinds november 2005 als 'partyship'. Lag er in 07-2012 nog.
2012-09-06: Final Fate:
De ANNE BIRTHE vertrok achter de sleepboot Storsund op 06-09-2012 naar Grenaa om gesloopt te worden. Ze is echter tijdens deze sleep naar de sloop op 08-09-2012 gezonken bij het eiland Hesselø in het Kattegat.
2012-10-20: 21-10-2012 informatie van Bent Mikkelsen: Much to my surprise the sunken coaster ANNE BIRTHE was salvaged yesterday. The sherleg crane Samson (DNK) lifted the vessel out the water in Kattegat near Laesoe, and took it hanging in the wires directly to Grenaa, where this morning was delivered safely to the breakers at Fornaes on the yard at Grenaa. The coming two days the vessel will be demolished after all. It turned out it sank because the bottomplates were rather thin as the vessel have been out the water for almost 20 years. Her last commercial voyage took place in the autumn of 1992, when it was laid up at Copenhagen. There she had been lying ever since until it sank in Kattegat while under tow. It was raised at the evening of Saturday October 20, and landed in Grenaa on just before noon on October 21. (Just before my photo was taken.)
2012-11-23: 23-11-2012 informatie van Bent Mikkelsen: ANNE BIRTHE is now gone to the heaven of scrap metal as shown on the photo. However the vessel or some part of it will live on forever. The Industrie engine has been handed over to a local engine museum with a number of engine from ships, tractors and industrial plants.

Afbeeldingen


Omschrijving: 27 augustus 1951: proefvaart SANDETTIE.
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Anne Birthe 1951 ex Wiking ex Sandettie at Delfzijl outbound.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Anne Birthe 1951 (ex Sandettie)
Gemaakt door: Johannes, L.M. (Leo)

Omschrijving: Anne Birthe 1951 ex Wiking ex Sandettie on 21-10-12 at Grenaa.
Gemaakt door: Mikkelsen, Bent

Omschrijving: ANNE BIRTHE raised after have been sunk.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ANNE BIRTHE raised after have been sunk
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Anne Birthe 1951 ex Wiking ex Sandettie on 21-10-12 at Grenaa.
Gemaakt door: Mikkelsen, Bent

Omschrijving: Anne Birthe 1951 ex Wiking ex Sandettie on 21-10-12 at Grenaa.
Gemaakt door: Mikkelsen, Bent

Omschrijving: The remains of the Anne Birthe 1951 ex Wiking ex Sandettie on 23-11-12 at Grenaa.
Gemaakt door: Mikkelsen, Bent