Inloggen
SAN ANTONIO - ID 5701

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1909
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5309415
Nat. Official Number: 6493 ROTT 1909
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Aux. Schooner
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf v/h. Jan Smit Czn., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 453
Launch Date: 1909-08-19
Delivery Date: 1909-11-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 160
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Type (12 9/16-16 1/2)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 410.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 214.00 Net tonnage
Deadweight: 470.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25086 Cubic Feet
Bale: 23227 Cubic Feet
 
Length 1: 43.07 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 50.30 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.23 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.76 Meters Depth, moulded
Draught: 3.53 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1927-10-12
Type: Remeasurement
Omschrijving: Op 12-10-1927 als SAN ANTONIO, groot 410.14 ton, liggende te Rotterdam, door B. Klop, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van de N.V. Goederentransport Maatsch.ij "San Antonio" te Rotterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2562 Z ROTT 1927 op het achterschip aan S.B zijde tegen de kajuit. (Opm.: De vroegere brandmerken zijnde 6493 ROTT 1909 zijn verwijderd.)

Datum 1936-00-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Bij Boele te Bolnes maststengen met 8 meter ingekort en is er een stuurhuis geplaatst.

Datum 1938-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Bij Boele Bolnes gehermotoriseerd: 4 tew 6 cil 360 Pk Deutz (1935), 11 1/16-19 11/16, 9 kn.

Datum 1966-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd: 4tew 6 cil 400 Pk Caterpillar.

Ship History Data

Date/Name Ship 1909-11-05 SAN ANTONIO
Manager: Andreas Hammerstein, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Andreas Hammerstein, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PHIF

Date/Name Ship 1917-00-00 SAN ANTONIO
Manager: Hammerstein's Reederijbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hammerstein's Reederijbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHIF

Date/Name Ship 1947-07-00 BUDDI
Manager: Olaf Laurell, Oskarshamn, Sweden
Eigenaar: Olaf Laurell, Oskarshamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Oskarshamn / Sweden
Callsign: STGA

Date/Name Ship 1955-00-00 SANTONI
Manager: Rune Johansson, Klädesholmen, Sweden
Eigenaar: Rune Johansson, Klädesholmen, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Klädesholmen / Sweden
Callsign: SFGM

Date/Name Ship 1957-00-00 SAN ANTONIO
Manager: Johan Hjalmar Thorsson, Skillinge, Sweden
Eigenaar: Johan Hjalmar Thorsson, Skillinge, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skillinge / Sweden
Callsign: PRQC

Date/Name Ship 1965-11-00 SAN ANTONIO
Manager: Knut Werner, Jens Ole & Jan Werner Sandberg, Hovenesät, Sweden
Eigenaar: Knut Werner, Jens Ole & Jan Werner Sandberg, Hovenesät, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Hovenesät / Sweden
Callsign: SFGM

Ship Events Data

1909-11-00: Het schip is gebouwd als zeilschoener. Nadat het schip was afgebouwd werd het naar Amsterdam gesleept om bij Werkspoor de motor in te laten bouwen. PGC 17.11.1909: Vrijdag 5 november j.l. vertrok uit Amsterdam voor een proeftocht op de Noordzee de driemast gaffelschoener 'SAN ANTONIO', voorzien van een schroefasinstallatie en dieselmotor met een normaal vermogen van 160 PK. Deze installatie is bestemd om in al die gevallen waarin van de zeilen geen nuttig gebruik gemaakt kan worden, bij tegenwind of windstilte, in havens, in sluizen en kanalen het schip de nodige stuurkracht te verlenen. Hierdoor is het niet alleen mogelijk steeds in de vastgestelde tijd de reizen te volbrengen en daardoor grote verliezen te voorkomen en worden ook de aanzienlijke sleepkosten in de havens uitgespaard.Het schip voer in ballast en bereikte bij het normale vermogen van de motor een gemiddelde snelheid van 8½ mijl per uur, ruim 1½ mijl boven de gecontracteerde snelheid.
1921-09-00: Ten anker liggend, om beter weer af te wachten, met een lading hout vanuit Zweden op de rede van Cuxhaven aangevaren door de Amerikaanse passagiersschip 'Santa Barbara' met als gevolg dat de hutten op het achterdek en de machinekamer vol water stroomden. Het schip is daarna naar Cuxhaven gesleept voor voorlopige herstel om later bij Germaniawerft te Kiel definitief hersteld te worden.
1929-00-00: Reder Hammerstein biedt schip te koop aan.
1937-03-16: NvhN 16-03-1937: Getracht een schip tot zinken te brengen. Poging tot sabotage van twee Nederlandsche zeelieden? Vermoedelijk om in het bezit te komen van de uitkeering, welke zee-rlsico toekent aan zeelieden, die hun zinkend schip moeten verlaten, hebben twee opvarenden van de te Rotterdam thuisbehoorende driemast-schoener "SAN ANTONIO" getracht het schip in de nabijheid van de Portugeesche kust te doen zinken. Gisteren arriveerde de San Antonio te Terneuzen. De heer Hammerstein, een zoon van den reeder, die de reis heeft meegemaakt, heeft het volgende over het gebeurde aan de N.R.Ct. verteld: Wij waren op weg van Marokko naar Engeland, om aldaar een lading klei in te nemen voor Terneuzen. Onder de bemanning bevonden zich twee mannen, die ons nogal wat last veroorzaakten. Tijdens het passagieren in een van de havens raakten zij slaags met de politie, terwijl hun gedrag aan boord te wenschen overliet. Uit een afgeluisterd gesprek bleek dat beide mannen duistere plannen smeedden. Zoodra het schip de Zuid-Portugeesche haven Tavira verlaten zou hebben zouden zij trachten het tot zinken te brengen om aldus in het bezit van de uitkeering te komen. De kapitein werd van hun duistere plannen op de hoogte gesteld en deze nam onmiddellijk maatregelen om de snoode plannen te verijdelen. De politie te Tavira werd ingelicht en even voordat wij vertrokken, werden de beide matrozen van boord gehaald en door de politie gearresteerd. Via Lissabon zijn zij toen op transport gesteld naar Nederland, waar zij inmiddels reeds zijn aangekomen. Aan boord was men merkbaar opgelucht toen beide individuen onder de hoede van de politie waren gesteld. Wij hebben de reis toen rustig voortgezet.
1939-02-13: De Banier 13-02-1939: Motorschoener buitengaats aan den grond geloopen. Thans weer vlot. Zaterdagavond omstreeks half acht is de uitgaande Nederlandsche motorschoener SAN ANTONIO, tengevolge van de mist uit den koers geraakt en even uit de Zuiderpier te Hoek van Holland aan den grond geloopen. Onmiddellijk voer de „Hoek van Holland" van L. Smit & Co.'s Internationalen Sleepdienst, ter assistentie uit. Eerst Zondagmorgen omstreeks zes uur slaagde deze sleepboot erin, in samenwerking met de sleepboot „Rotterdam", de „San Antonio" bij hoog water vlot te brengen. De „San Antonio" die gebouwd is in 1909 Antwerpen, bleek zoo zwaar gehavend te zijn, dat het onmogelijk was, de reis naar Antwerpen voort te zetten. Het schip is thans naar Rotterdam gesleept, waar de schade na onderzoek zal gerepareerd worden. De San Antonio" die gebouwd is in 1909 bij J. Smit te Alblasserdam, is eigendom van de reederij „Hammerstein" alhier.
1940-05-14: Liggend te Wemeldinge gevlucht naar Engeland (t.h.v.Veere nog 2 dagen ten anker gelegen) via de rede van Ostende en de Franse haven Boulogne. 17 Mei aangekomen te Downs onder Dover en aldaar ten anker gegaan. Daarna ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Co. te London. 18 Mei naar Poole gevaren voor aansluiting bij vele uit Nederland gevluchte kusters en visservaartuigen. Van 26 mei tot 1 juni 1940 deelname aan de evacuatie van Duinkerken (Operatie Dynamo) en redde 484 personen. Ook heeft de 'San Antonio' aansluitend nog twee reizen naar St. Nazaire gemaakt om mensen te halen. Na deze spannende en gevaarlijke reddingsacties is de Nederlandse bemanning weer aan boord gekomen (liggend te Southampton) om ernstige schade aan de hulpmotoren en compressor te herstellen. Tot 1945 rond de kusten van Engeland gevaren.
1947-00-00: Eindelijk verkoop van de 'San Antonio'. De eigenaar kon geen afstand doen van zijn schip dat vanaf 1929 al te koop is geweest.
1969-00-00: Tijdens een reis van Finland met een lading hout bij Kopenhagen gekapseisd in slecht weer. 'Het stormt en het is ijzig koud, zodat het overspoelend water op de deklading bevriest tot een zware ijskoek. Het schip kan Kopenhagen niet binnen en gaat voor ankerin de Sont. De ijskoek word dikker en dikker tot het onvermijdelijke gebeurt. Het schip glijdt langzaam op zijn kant, maar niet noodlottig want de lading houdt het schip boven water. Als de storm is gaan liggen, komt een sleepboot die het schip naar Kopenhagen brengt'.
1973-08-08: Aangekocht door de Duitser Hartmut Paschburg uit Hamburg voor 275.000 Zweedse kronen. Tussen najaar 1973 en voorjaar 1974 omgebouwd en ingericht voor de charterpassagiersvaart (kosten 1 miljoen DM) bij drie verschillende werven t.w. werf Kroosz te Wischhaven, 1974 verhaald naar Stader Schiffswerft te Stade en na 2 weken naar Scheel & Jonck te Hamburg voor afsluitende afbouw tot 3-mastschoener. 5 Mei 1974 proefvaart naar Helgoland als 'Ariadne' voor Andreas J.Zakariassen, onder Panamese vlag. De kapitein, Hartmut Paschburg behield een aandeel. Op 12 juni 1982 herdoopt in 'Grossherzogin Elisabeth' voor Ariadne Windjammer S.A. (H.W. Janssen, Elsfleth), Panama en op 10 juni 1983 verkocht aan Landkreis Wesermarsch, Elsfleth. In 1986 was het schip deelnemer aan Delfsail. Op 31 maart 1993 tijdens reparatie, in brand geraakt en zeer zwaar beschadigd. Total loss verklaard maar toch weer hersteld. Reparatie oktober 1993 gereed, sinds 3 mei 1993 overgedragen aan Schulschiffverein 'Grossherzogin Elisabeth' E.V., Elsfleth.

Afbeeldingen


Omschrijving: SAN ANTONIO 1909 (photo taken abt. 1917)
Gemaakt door: Nieuwland, Cornelis

Omschrijving: San Antonio 1909
Gemaakt door: Boer, de, G.J. (Gerrit)

Omschrijving: San Antonio 1909
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: San Antonio 1909 (Zweedse vlag)
Gemaakt door: Mac Fie, D. (Donald)

Omschrijving: Buddi 1909 ex San Antonio.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Ariadne 1909 ex San Antonio ex Santoni ex Buddi ex San Antonio.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Grossherzogin Elisabeth 1909 ex Ariadne ex San Antonio ex Santoni ex Buddi ex San Antonio at Delfzijl (during Delfsail) in 1986.
Gemaakt door: Tuil, J. (Jan)

Omschrijving: "Grossherzogin Elisabeth" on River Ems the 10th July 1986.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: "Grossherzogin Elisabeth" on River Ems the 10th July 1986.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Grossherzogin Elisabeth 1909 ex Ariadne ex San Antonio ex Santoni ex Buddi ex San Antonio on 30.06.2007 Breiholz NOK.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)