Inloggen
SAMSUN CARRIER - ID 5695

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1982
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 8121252
Nat. Official Number: 5271 Z GRON 1982
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open/closed
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches, 1 Hatlapa crane.
Lift Capacity: derricks 22 ton each, crane 25 ton
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf & Machinefabriek Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 222
Launch Date: 1982-07-09
Delivery Date: 1982-11-26
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 2650
Power Unit: kW
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 3588 Type 6TM410 (410x470)
Speed in knots: 13
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1913.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1420.00 Net tonnage
Deadweight: 4430.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 92.46 Meters Length overall (Loa BB)
Length 2: 85.25 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 16.21 Meters Breadth, extreme
Depth: 10.22 Meters Depth, moulded
Draught: 8.111 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1982-06-02 SAMSUN CARRIER
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Holtrade Shipping B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PHHV

Date/Name Ship 1986-05-26 FRISIAN CARRIER
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Holtrade Shipping B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PHHV

Date/Name Ship 1986-10-17 HASKERLAND
Manager: Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Frisian Shiptrade B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PENQ

Date/Name Ship 1991-02-05 HASKERLAND
Manager: Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Holwerda Maritime B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PENQ

Date/Name Ship 1991-12-00 INARA
Manager: Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartonderneming Haskerland B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands

Date/Name Ship 1992-08-00 HASKERLAND
Manager: Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartonderneming Haskerland B.V., Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PENG

Date/Name Ship 1998-03-00 BELUGA PERFORMER
Manager: Beluga Shipping G.m.b.H., Bremen, Germany
Eigenaar: Rasalhague Shipping Ltd., St. John's (Antigua), Antigua
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (Antigua) / Antigua & Barbuda
Callsign: V2PR

Date/Name Ship 1999-02-00 BELUGA PERFORMER
Manager: Beluga Shipping G.m.b.H., Bremen, Germany
Eigenaar: Beluga Performer Shipping Ltd.
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HCL6

Date/Name Ship 2002-05-00 BELUGA PERFORMER
Manager: Beluga Shipping G.m.b.H., Bremen, Germany
Eigenaar: Beluga Performer Shipping Ltd.
Shareholder:
Homeport / Flag: St. John's (Antigua) / Antigua & Barbuda
Callsign: V2PR

Date/Name Ship 2003-07-00 ARKAIM 4
Manager: Joint Venture Arkaim (S/P Arkaim), Vanino, Russia
Eigenaar: Tenera Ltd, Vanino, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Phnom Penh / Cambodia
Callsign: XUAK3

Date/Name Ship 2008-05-00 ARKAIM 4
Manager: Joint Venture Arkaim (S/P Arkaim), Vanino, Russia
Eigenaar: Tenera Ltd, Vanino, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3ERR4

Ship Events Data

1982-07-10: Leeuwarder Courant 10-07-1982: SAMSUN CARRIER feilloos te water. Sroobos - Met de gebruikelijke plons gleed vrijdagmiddag het vrachtschip „Samsun Carrier" feilloos het Prinses Margrietkanaal in. Het schip is gebouwd door scheepswerf en machinefabriek Barkmeijer Stroobos nv, voor de rederij Holtrade Shipping BV te Heerenveen, een onderdeel van rederij H. en P. Holwerda. De tewaterlating werd bijgewoond door een erg talrijk publiek, waarvan enkelen zelfs aan boord van een helikopter. Mevrouw Mahnez Kamel, vrouw van de heer Jawed Kamel, algemeen directeur van de Samsun Line, doopte het schip. De Samsun Carrier is een vrachtschip van bijna 7000 ton met tussendek en is gebouwd voor de zwaarste Finse ijsklasse. De totale lengte van het schip is 92 meter. De maximale breedte is vijftien meter. De „coaster" kan onder andere 243 containers laden. Voor de voortstuwing zorgt een dieselmotor van 2830 KW van Stork Werkspoor. De scheepssnelheid zal in beladen toestand twaalf knopen bedragen. Voor de navigatie kan het schip onder andere beschikken over een magnetisch kompas, een gyrokompas, een automatische piloot, twee radars, een radiorichtingzoeker en een zend- en ontvangstinstallatie. De Samsun Carrier is het negende schip, dat Barkmeijer voor Holwerda heeft gebouwd. Het is het grootste schip dat tot nu toe van de Stroobosser werf is gelopen. Het schip zal afgebouwd worden in Lemmer. De werf hoopt daar eind november mee klaar te zijn. In de orderportefeuille zitten voor de komende tijd nog een coaster van 3000 ton en één van 1650 ton.
1982-11-27: Leeuwarder Courant 27-11-1982: Harlingen - Het grootste schip van de Nederlandse Kleine Handelsvaart heeft als thuishaven Heerenveen: de SAMSUN CARRIER van Holtrade. Gistermiddag werd de 4000-grostonner door de werf, Barkmeijer in Stroobos, aan de Heerenveense rederij overgedragen. Werfdirecteur Barkmeijer plaatste daarbij opmerkingen over het buitendijks bouwen, althans assembleren, van zeeschepen. Vier Friese werven laten hiernaar een onderzoek instellen omdat de scheepsbouwmogelijkheden binnenslands te beperkt zijn. Het casco van de Samsun Carrier is met veel moeite van Stroobos naar Lemmer gesleept. Daarna volgde de dekopbouw die over de Blauwvallaatsbrug moest worden getakeld. De afgebouwde Samsun Carrier, met een lengte van 92.44 en een breedte van 15.83 meter, werd vorige week van Lemmer naar Amsterdam gebracht, via de Houtribsluizen bij Lelystad. De passage daar verliep al evenzeer moeizaam. Buitenom kon de Samsun Carrier naar Harlingen varen. De problemen met het naar buiten brengen van zeeschepen zullen zeker toenemen als opdrachtgevers gebruik gaan maken van de nieuwe bouwmogelijkheden: de 75-meter grens is veranderd in een tonnagegrens, die ook meer perspectief biedt ten aanzien van de vormgeving van het schip. De rompvorm is belangrijk ten opzichte van het energieverbruik. Een kustvaarder als de Samsun Carrier verbruikt per etmaal voor zon zeven mille aan brandstof: zeer zware stookolie. Reder P. Holwerda herinnerde eraan dat de Samsun Carrier met tien meter werd verlengd toen de andere meting van kracht zou worden. „Dat was een gokje, en als het mis was gegaan hadden we nu het kleinste schip van de Grote Handelsvaart gehad, in plaats van de frootste vertegenwoordiger van de Kleine Handelsvaart". De rederij heeft bewondering voor de werf, die nog tijdens de bouw van het schip ingrijpende wijzigingen aanbracht. Reder Holwerda haakte in op de woorden van de werfdirectie over het naar zee brengen van nieuwe, grotere schepen. „Zeer waarschijnlijk zal dit consequenties hebben voor de noordelijke scheepsbouw, maar het zal zeker niet aan de nodige inventiviteit van de scheepsbouwers ontbreken. Hopelijk zal het niet nodig zijn dat orders in Japan, Korea of Duitsland terecht komen". De Heerenveense reder nam aan dat de regering scheepsbouw en scheepvaart zal (blijven) steunen, daarbij aandringend op speciale financieringsregelingen met lange looptijd, meerdere vrijjaren. speciale garanties en renteverrekeningen. De Bestaande regelingen zijn volgens Holwerda te strikt en te formeel en niet voldoende op de zeescheepvaart toegespitst. Begin dit iaar werd de Roelof Holwerda aan de vloot toegevoegd, toen de kiel voor de Samsun Carrier bij Barkmeijer al was gelegd. Holwerda heeft de schepen vercharterd voor de lijn West- en Noord-Europa naar de Turkse Zwarte Zee-haven Samsun.
2018-12-12: 12-12-2018 Aangekomen op het anker gebied van Chittagong na verkocht te zijn voor de sloop. 17-12-2018 aangehouden op verzoek van High Court n.a.v. gerechtelijke uitslag d.d. 12-12-2018. 25-12-2018 via Chittagong Port Authority (CPA) beslag opgeheven en te Chittagong op het strand gezet om gesloopt te worden.

Afbeeldingen


Omschrijving: Samsun Carrier 1982.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Frisian Carrier 1982 ex Samsun Carrier
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Frisian Carrier' (ex 'Samsun Carrier')
Gemaakt door: FotoFlite
Klik hier voor website fotograaf

Omschrijving: Haskerland 1982 ex Frisian Carrier 1982 ex Samsun Carrier.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)

Omschrijving: Inara 1982 ex Haskerland ex Frisian Carrier 1982 ex Samsun Carrier.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Beluga Performer 1982 ex Haskerland ex Inara ex Haskerland ex Frisian Carrier 1982 ex Samsun Carrier.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Arkaim 4 1982 ex Beluga Performer ex Haskerland ex Inara ex Haskerland ex Frisian Carrier 1982 ex Samsun Carrier on 19-04-2016, Yangtze River.
Gemaakt door: Dijk, F. van (Fulco)

Omschrijving: Arkaim 4 1982 ex Beluga Performer ex Haskerland ex Inara ex Haskerland ex Frisian Carrier 1982 ex Samsun Carrier on 19-04-2016, Yangtze River.
Gemaakt door: Dijk, F. van (Fulco)