Inloggen
SAMBRE - ID 5687

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1929
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5361514
Nat. Official Number: 4501 Z ROTT 1929
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, Paris trade-low air draft
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 1 winch, 1 derrick
Lift Capacity: 2,5 ton
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot, Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 819
Launch Date: 1929-10-26
Delivery Date: 1929-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Motorenfabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 330
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x500)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 349.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 225.00 Net tonnage
Deadweight: 558.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 24722 Cubic Feet
Bale: 22700 Cubic Feet
 
Length 1: 45.78 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.09 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.47 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.10 Meters Depth, moulded
Draught: 2.78 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1957
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1957 verbouwd, brug van midscheeps verplaats naar achterschip i.v.b. een groot ruim, ging in charter alleen voor pakket hout vaart.

Datum 00-00-1960
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1960 nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 300 Pk Deutz Type (270x360) 9 Kn.

Ship History Data

Date/Name Ship 1929-12-00 SAMBRE
Manager: N.V. Wm. H. Müller & Co.'s Erts- en Scheepvaartbedrijf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Wm. H. Müller & Co.'s Erts- en Scheepvaartbedrijf, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRQH

Date/Name Ship 1933-12-16 SAMBRE
Manager: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRQH
Additional info: Call sign 1934: PHHZ

Date/Name Ship 1957-00-00 TIMBER TO
Manager: Tim & Lubbert Schepers, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Tim & Lubbert Schepers, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCCB

Ship Events Data

1929-10-26: Voorwaarts 29-10-1929: Mislukte stapelloop. Ridderkerk, 28 Oct. — Zatermorgen zou van één der hellingen op de Scheepswerf van de N.V. Gebr. Pat te Bolnes, de motorvrachtboot „Sambre" te water worden gelaten. De sleden, waar deze boot op stond werden met een ijzeren bout vastgehouden. In den regel worden deze bouten gelijktijdig losgehakt. Ditmaal zou men ze met een brandapparaat losbranden. Reeds enkele dagen te voren waren proeven genomen met het losbranden van dergelijke bouten, die telkens goed eindigden. Zaterdagmorgen had deze nieuwe methode noodlottige gevolgen. Toen de voorste bout was losgebrand, zat de achterste nog vast, met het gevolg, dat de boot van voren van de helling schoot. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Des middags gelukte het de boot met behulp van een kraan in het water te brengen. De materieele schade was niet zoo groot als men verwachtte.
1929-12-28: Op 28-12-1929 als SAMBRE, zijnde een motorvrachtschip, metende 988.73 m3, liggende te Bolnes, door B. Klop, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van de Naamlooze Vennootschap Wm. H. Müller en Co's Erts en Scheepvaartbedrijf te Rotterdam, voorzien van haar brandmerk door het branden van 4501 Z ROTT 1929 op het achterschip aan B.B zijde naast ingang kajuit.
1940-05-00: In 05-1940 ingeschreven bij the Netherlands Shipping & Trading Commitee Ltd., London, in beheer bij Vianda Steam Ship Co. ( Wm. H. Müller & Co., London.) Op 05-06-1944 herdoopt in NR 815 voor deelname aan Operatie “Neptune “ in Normandiё. Op 10-06-1944 vertrok het schip in konvooi naar de Seinebaai, de blikken benzine lagen zelfs aan dek opgestapeld op een laag zand. 's Avonds werden de schepen aangevallen door vier Duitse motortorpedoboten. De Sambre werd niet getroffen, drie Britse schepen werden tot zinken gebracht. Ook deze schepen waren geladen met benzine waardoor de aanval resulteerde in een vlammenzee, waardoor de SAMBRE geen hulp kon bieden aan de vele drenkelingen. De volgende dag werd het schip gelost op de Normandische kust. In de volgende maanden maakte het schip nog diverse reizen voor de bevoorrading van de geallieerden. Op 06-09-1944 vertrokken uit Barry op 06-09-1944 in konvooi genaamd 'Convoy EBC.95' met 56 andere schepen, waaronder de Nederlandse coasters 'Jacoba' 1939 - de 'Nettie' 1937 - de 'Sambre' 1930 - 'Ton S' 1937 en het Nederlandse grote vaart schip 'Saparoea' onder begeleiding van 5 escort vaartuigen. Op 08-09-1944 aangekomen in de Seine Bay. In 07-1945 teruggekeerd uit Engeland en teruggave aan Müller & Co. Rotterdam. Na herstel in 09-1945 weer in de vaart
1950-08-26: Het Vrije Volk 26-08-1950: De „SAMBRE" te Vlissingen in het dok. De „Sambre" van Muller en Co te Rotterdam die Donderdagmorgen wegens machineschade door de „Rapld" van dezelfde maatschapptj naar Vllssingen werd gesleept is daar thans aangekomen. De „Sambre" heeft schade aan de schroefas. Het schip zal te Vllssingen in het dok gaan en vermoedelijk drie dagen daar blijven.
1970-00-00: In het vierde kwartaal van 1970 gesloopt in Krimpen a/d IJssel.

Afbeeldingen


Omschrijving: SAMBRE
Gemaakt door:

Omschrijving: Sambre 1929
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Sambre 1929
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Sambre 1929
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Timber To 1929 ex Sambre.
Gemaakt door: Unknown