Inloggen
SALLAND - ID 5676

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 2696 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: D. & Joh. Boot N.V., Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 1213
Launch Date: 1951-12-21
Delivery Date: 1952-02-28
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Nr. 3505 Type 4VDA (280x400)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 297.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 187.00 Net tonnage
Deadweight: 395.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18700 Cubic Feet
Bale: 17500 Cubic Feet
 
Length 1: 43.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 37.15 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.53 Meters Depth, moulded
Draught: 2.75 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-02-22 SALLAND
Manager: Gebr. Jan en Marinus Teekman (V.o.F. M. & J. Teekman, Delfzijl), Zwolle, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Jan en Marinus Teekman (V.o.F. M. & J. Teekman, Delfzijl), Zwolle, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHHU

Ship Events Data

1952-02-22: De SALLAND wordt op 22-02-1952 bij het Kadaster teboeksteld met als eigenaar: Vennootschap onder firma Gebroeders M. en J. Teekman, gevestigd te Delfzijl. De enige vennoten zijn: Marinus Teekman, scheepskapitein, gedom. te Zwolle 2/5 en Jan Teekman, scheepskapitein, gedom. te Delfzijl 3/5 deel. (Deze teboekstelling wordt op 12-12-1953 doorgehaald.)
1952-02-25: Op 25-02-1952 als SALLAND, zijnde een stalen motorschip, groot 841.61 m3 bruto inhoud volgens meetbrief no. 8671 afgegeven te 's Gravenhage d.d. 08-02-1952, liggende te Alhen a/d Rijn, door J. de Houwe, scheepsmeter te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2636 Z GRON 1952 op het achterschip in S.B. wand dekhuis, op het kampanjedek, 6.10 m. uit hekplaat, 0.87 m. uit lengteas en 1.35 m. boven dek.
1953-01-00: Final Fate:
Op 29-01-1953 vertrokken van Par naar Stockholm met een lading china-klei en geraakte in de beruchte storm van februari 1953 en sindsdien vermist. Bij Noordwijk aan Zee spoelen luikplanken, twee sloepen en wat wrakstukken aan. Bij deze ramp verloren zeven opvarenden het leven.
1953-02-04: De Telegraaf 04-02-1953: Onrust stijgt. Schip vermist. Rotterdam, 4 Februari. — Van het 297 b.r.t. metende m.s. "SALLAND" is na het vertrek op 29 Januari uit Par aan de Zuidkust van Engeland, met bestemming Stockholm, niets meer vernomen. Aan alle schepen is verzocht naar de "Salland" uit te kijken.
1953-02-06: Het Vrije Volk 06-02-1953: Zwols schip vergaan. Op het strand te Katwijk zijn twee sloepen aangespoeld van het schip „Salland". Sinds Zaterdag is geen bericht meer ontvangen over dit 298 ton metende schip, dat op weg was van Engeland naar Stockholm. Er waren zeven mannen aan boord. De kapitein is M. Teekman uit Zwolle. Er wordt ernstig rekening mee gehouden dat het schip vergaan is.
1994-00-00: Nieuwsblad van Friesland 02-07-1994: Noordzee-bodem geeft geheim prijs. Rotterdam - Een mysterieus scheepvaartdrama, daterend uit de dagen van de watersnoodramp begin jaren '50, is alsnog opgelost. Op de bodem van de Noordzee hebben sportduikers het wrak gelokaliseerd van de "SALLAND", een Nederlandse coaster die in de nacht van zaterdag 31 januari op zondag 1 februari '53 in een vliegende noordwester spoorloos verdween. Dezelfde omstandigheden leidden, later aan land, tot de noodlottige dijkdoorbraken in Zeeland en Zuid-Holland. De bijna 300 ton metende coaster ligt op dertig kilometer uit de Nederlandse kust, ter hoogte van Egmond aan Zee, op twintig meter diepte. In scheepvaartkringen wordt de kwestie al decennia aangeduid als het 'Salland-mysterie', mede omdat de zeewaardige coaster nauwelijks één jaar oud was en kapitein/mede-eigenaar M. Teekman (37) uit Zwolle een respectabele staat van dienst had. Van het scheepsdrama getuigden nadien slechts twee lege reddingboten en luikplanken die aanspoelden bij Katwijk en Noordwijk. De stoffelijke overschotten van de acht opvarenden zijn nooit gevonden.
Volgens sportduiker Hans Boerboom uit Heemstede, wiens recente naspeuringen tot de identificatie van de Salland leidden, was de ligplaats van het wrak al jaren bekend bij vissers en duikers. Het droeg de naam de 'Fransman', naar een IJmuidense visser die het in de jaren tachtig bij toeval had ontdekt. Niets wees erop dat het om de Salland ging, totdat Boerboom er kort geleden - met enkele mede-leden van de Onderwatersportvereniging Haarlem - in slaagde een bronzen plaat uit de machinekamer te slopen met belangrijke aanwijzingen: het bouwnummer van het schip plus de naam van de betrokken scheepswerf. Boerboom: "De Hydrografische Dienst heeft onze identificatie bevestigd en zal de zaak openbaar maken ten behoeve van de nabestaanden." Archiefonderzoek wees uit dat de Salland op 29 januari uit Par vertrok en nogal zwaar geladen was. Er was radio aan boord maar die functioneerde onvoldoende. Men kon wel berichten ontvangen maar niet uitzenden. Na vertrek was de Salland nog bij Plymouth gezien, dicht onder de kust varend. Wat er op de Noordzee, ter hoogte van Egmond aan Zee, met de coaster gebeurde, is onzeker. In het verleden is in scheepvaartkringen geopperd dat hoge zeeën het luikhoofd hadden opengereten waardoor de ruimen vol water liepen. Bij de talrijke succesvolle duikpogingen op de Salland zijn tot dusverre noch persoonlijke bezittingen noch stoffelijke resten van de bemanning gevonden. "Wat we eraf gehaald hebben zijn wat souvenirs: patrijspoorten en oliepotjes uit de machinekamer," aldus Boerboom. Er zijn volgens, een woordvoerder van Rijkswaterstaat geen plannen de Salland te lichten. Een zoon van de omgekomen kapitein Teekman noemde het gisteren een "grote verrassing" dat de spoorloos verdwenen coaster nu gelokaliseerd is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Salland 1952
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Salland 1952.
Gemaakt door: Bunschoten, G.

Omschrijving: Het krantenartikel van 02-07-1994.
Gemaakt door: Unknown