Inloggen
SALLAND - ID 5675

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1920
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Barclay, Curle & Co. Ltd, Clydeholm Shipyard, Whiteinch, Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 575
Launch Date: 1920-01-22
Delivery Date: 1920-06-30
Technical Data

Engine Manufacturer: Barclay, Curle & Co. Ltd., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 4500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: 2 x Brown-Curtis (Barclay, Curle & Co. Ltd., Glasgow)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6447.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3972.00 Net tonnage
Deadweight: 10250.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 568000 Cubic Feet
Bale: 504000 Cubic Feet
 
Length 1: 450.2 Feet (British) Registered
Beam: 58.2 Feet (British) Breadth, extreme
Depth: 29.00 Feet (British) Breadth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1920-06-30 SALLAND
Manager: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHHV

Date/Name Ship 1936-00-00 SALLAND
Manager: N.V. tot Voortzetting van de Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. tot Voortzetting van de Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHHV

Date/Name Ship 1956-02-00 PANORMITIS
Manager: Marinos & Frangos Ltd., Nassau, Bahamas
Eigenaar: Marinos & Frangos Ltd., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Great Britain

Ship Events Data

1920-07-24: Eerste reis van Amsterdam naar Buenos Aires.
1924-01-15: Het vrachtschip ss. SALLAND (1920) van de Koninklijke Hollandsche Lloyd, liggende voor de sluis van IJmuiden na een terugreis uit Zuid-Amerika, komt in aanvaring met het Britse ss. 'Chiswick', vertrekkende uit dezelfde sluis. Bron: 'De Zee' (1924)
1927-06-17: Op 17.06.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 397 Z AMST 1927
1958-00-00: Final Fate:
Het schip werd 15.01.1958 te Rotterdam opgelegd. Op 28.05.1958 gerechtelijk verkocht voor Hfl. 360.000,00 aan de Metaalhandel Rimexco N.V. te Rotterdam, die haar doorverkochten aan Belgische slopers. Op 05.06.1958 arriveerde zij te Brugge en werd door Van Heyghen Freres te Gent, Belgie gesloopt.


PANORMITIS en TINAMAR executoriaal verkocht. Komt 'hongerschip' weer in de vaart? (Van een onzer verslaggevers). Deurwaarder Liebregts heeft woensdagmorgen in het gerechtsgebouw te Rotterdam tweemaal een krachtig "éénmaal... andermaal.... verkocht" laten horen. Daarmee was de executoriale verkoop van de stoomschepen "Panormitis" en "Tinamar", voorheen toebehorende aan de vennootschap onder Engels recht Marinos & Frangos Ltd. te Londen, een feit. De "Panormitis" werd voor ƒ 360.000 verkocht aan de metaalhandel "Rimexco" N.V. te Rotterdam. De "Tinamar" is nu eigendom van de scheepssloperij. H.P. Heuvelman N.V. te Krimpen aan den IJssel. Zij moest er ƒ 346.000 voor betalen. Deze executoriale verkoop, waarvoor vrij grote belangstelling bestond, vond plaats omdat de Griekse reder niet meer aan zijn verplichtingen kon voldoen. De verkoop van de in 1919 gebouwde "Panormitis" (6542 br. reg. ton) geschiedde op verzoek van het scheepsreparatiebedrijf' K.A. van Brink te Rotterdam, dat op de rederij een vordering had van ƒ 69.145. De "Panormitis" is in de Rotterdamse haven bekend als het „Griekse hongerschip". De "Tinamar" (6036 br. reg. ton), die in 1920 werd gebouwd, is verkocht ten verzoeke van de Steenkolen-Handelsvereniging te Rotterdam. Deze maatschappij had een vordering ten bedrage van 3540 pond sterling. Beide kopers zullen rekening moeten houden met betaling van een bedrag van ongeveer ƒ 20.000 aan kosten die met inbeslagname en verkoop verband houden. Inzet ƒ 10.000. Alle kooplustigen moesten minstens ƒ 5.000 op zak hebben, zijnde het bedrag dat bij aankoop tot zekerheid terstond in "handen van de executante gestort" moest worden. Het restant van het bedrag moet binnen acht dagen voldaan zijn. Beide schepen waren voor ƒ 10.000 ingezet. Bij de "Panormitis" ging het van die ƒ 10.000 af tijdens het opbieden traag omhoog naar ƒ 110.000. Deurwaarder Liebregts zette er vervolgens vier ton bovenop, waarna er af geboden werd tot een bedrag van ƒ 250.000 dat dus bij de eerder genoemde ƒ 110.000 moest worden opgeteld. De "Tinamar" bereikte bij opbod snel de ƒ 345.000. De drie ton die de deurwaarder op dit bedrag zette, zonk snel tot duizend gulden. Voor ƒ 346.000 had de Krimpense sloper het schip toen in zijn bezit gekregen. De kans dat het gesloopt zal worden is zeer groot. En het vroegere "hongerschip"? Wij weten nog niet wat er mee gebeurt. Als het een mooi schip is, gaat 't varen. Maar ik heb het nog niet gezien", sprak een vertegenwoordiger van de "Rimexo". (Bron: HVV, 29-5-1958).

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SALLAND in 1948
Gemaakt door: Duncan, Alex

Omschrijving: SALLAND in 1946
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: PANORMITIS 1957 in New Orleans
Gemaakt door:
Onderwerp: Havenopname