Inloggen
SALINEKE - ID 5673


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1964
Classification Register: Registro Italiano Navale (RI)
IMO nummer: 6504395
Nat. Official Number: 16025 Z ROTT 1980
Categorie: Tanker
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tanker, bitumen
Type Dek: Trunk deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Cant. Nav. Felszegi, Trieste, Italy
Werfnummer: 78
Launch Date: 1964-00-00
Delivery Date: 1964-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau 'Kiel' G.m.b.H., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 1000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Power kw: 740
Eng. additional info: MAK nr. 22022 Type 4ZU451AK (320x450) 375 rpm
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 915.65 Gross tonnage
Net Tonnage: 493.49 Net tonnage
Deadweight: 1299.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Liquid: 58943 Feet (British)
 
Length 1: 70.11 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 65.78 Meters Registered
Length 3: 62.18 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.39 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.59 Meters Depth, moulded
Draught: 4.22 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1980
Type: Rebuilt
Omschrijving: Verbouwd tot vuilwatertanker voor lossen buitengaats.

Ship History Data

Date/Name Ship 1964-07-00 SALARIA
Manager: Navigazione Europea Trasporti Liquidi S.p.A., Trieste, Italy
Eigenaar: Navigazione Europea Trasporti Liquidi S.p.A., Trieste, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trieste / Italy
Callsign: IUBP

Date/Name Ship 1966-00-00 SALARIA
Manager: Eredi Arturo Montanari & Ditta Bruno, Fanø, Italy
Eigenaar: Compagnia Internazionale Stoccaggi Prodotti Petroliferi S.p.A., Trieste, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trieste / Italy
Callsign: IUBP

Date/Name Ship 1980-01-25 SALINEKE
Manager: Crestar Shipping Company B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Crestar Shipping Company B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHHG

Date/Name Ship 1982-08-24 SALINEKE
Manager: Tanker Transport Services N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Tanker Transport Services N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PHHG

Date/Name Ship 1990-04-05 GORDON THOMAS
Manager: Coe Metcalf Shipping Ltd., Nassau, Bahamas
Eigenaar: Coe Metcalf Shipping Ltd., Nassau, Bahamas
Shareholder: James Fisher & Sons PLC
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6JA6

Date/Name Ship 1996-00-00 GORDON THOMAS
Manager: James Fisher & Sons PLC, Barrow-in-Furness, Great Britain
Eigenaar: James Fisher & Sons PLC, Barrow-in-Furness, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign: C6JA6

Date/Name Ship 1996-05-23 DUBAI PEARL
Manager: Dubai Maritime Transport Co. (1996 Dubai Shipping Co. LLC), Dubai, United Arab Emirates
Eigenaar: Dubai Maritime Transport Co. (1996 Dubai Shipping Co. LLC), Dubai, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubai / United Arab Emirates
Callsign: A6E2453

Date/Name Ship 1999-01-00 AL ZAHRA
Manager: Cyrus Shipping Services, Sharjah, United Arab Emirates
Eigenaar: Haswell Co. Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8WL4

Date/Name Ship 2001-08-00 AL ZAHRA
Manager: Cyrus Shipping Services, Sharjah, United Arab Emirates
Eigenaar: Haswell Co. Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2526

Ship Events Data

1980-00-00: In 1980 Klasse: Bureau Veritas.
1980-05-23: Op 23-05-1980 als SALINEKE, zijnde een motortankschip, metende 2593.91 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief, afgegeven te 's Gravenhage, no. 19418 d.d. 27-03-1980, liggende te Amsterdam, door C.M.M.J. Bongers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 16025 Z ROT 1980 op het achterschip aan S.B. zijde in zijwand dekhuis, 5.55 m. uit hekplaat, 2.10 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek. (Opm.: De oude merken: Trieste no. 653, zijn niet gevonden.)
1983-04-12: Nederlands Dagblad 12-04-1983: TTS ontkent na eigen onderzoek illegaal lozen. Rotterdam (ANP) - De Rotterdamse tankrederij TTS ontkent dat zij de afgelopen jaren industrieel afvalwater van een Deens bedrijf illegaal in de Atlantische Oceaan heeft geloosd. Volgens het bedrijf is uit nader onderzoek van de eigen administratie wel gebleken dat de gezagvoerder van het TTS-schip „SALINEKE" een keer (december 1980) onder invloed van slechte weersomstandigheden heeft besloten de lading niet op de in de vergunning aangewezen plaats te lossen, maar in een nabijgelegen gebied, waar naar de kapitein bekend was, een soortgelijke lading met vergunning werd gelost. Volgens directeur C. A. van Tol van Tanker Transport Services (TTS) is dat gebeurd buiten medeweten van de rederij. TTS heeft in de periode april 1980-december 1982 met de kustvaarder „Salineke" veertien transporten uitgevoerd voor het betrokken Deense bedrijf Grindstedverket, dat volgens Van Tol bekend staat als een eersteklas bedrijf. Justitie in Denemarken heeft onlangs bij het Deense bedrijf een groot deel van de administratie in beslaggenomen, omdat de verdenking bestaat dat het bedrijf illegaal chemisch afval heeft uitgevoerd. Volgens de milieu-organisatie Greenpeace gaat het om grote hoeveelheden zeer schadelijke gechloreerde koolwaterstoffen die zich in het afvalwater zouden bevinden. Het bedrijf zou echter vergunning hebben aangevraagd voor de afvoer van onschadelijke stoffen. De kapitein van de „Salineke" heeft tegenover Rijkswaterstaat in Nederland toegegeven met het logboek te hebben geknoeid om in ieder geval de locatie van de lozingen te verdoezelen.
1987-04-08: Het Vrije Volk 08-04-1987: Van onze soc. econ. redactie) Rotterdam — De bemanningen van de schepen Olivier en Salineke hebben succes gehad met hun stakingen: de gediplomeerde koks mogen blijven. De rederijen Vedder en Tanker Transport Services gingen gisteren snel na, het uitbreken van de staking door de knieën. Op negen andere Nederlandse schepen zijn acties gaande of in voorbereiding. De stakingen zijn uitgeroepen door de Federatie van Werknemersorganisaties in de Zeevaart (PWZ). De vakbond wil de kok handhaven als vast bemanningslid op schepen in de kleine handelsvaart. Ze staat daarmee lijnrecht tegenover de rederijen. Deze willen de nieuwe wettelijke regel uitvoeren dat een kok niet verplicht is op schepen met minder dan negen bemanningsleden. De bond wil in de CAO vastgelegd zien dat een kok wél tot de bemanning hoort. Stakingen zijn op dit moment nog volop gaande. De bemanningen van de Salineke, de IJsselland (Uddevalla, Zweden), de Stella Pollux (Gent) en de Stella Procyon (Brunsbüttel, West-Duitsland), Stella Duval (Brake, West-Duitsland), Frisian Marmer (IJmuiden) en de Steal Sprinter (Beverwijk) waren vanochtend nog niet aan het werk. De bemanning van de Sertan, de Frisian Star en de Gaasterland zouden hun stakingen beginnen als de schepen waren afgemeerd in de havens van respectievelijk Vigo (Spanje), Sas van Gent en Antwerpen.
2008-02-27: Final Fate:
Arriveerde te Gadani Beach, Pakistan om gesloopt te worden.

Afbeeldingen


Omschrijving: Salaria launching July 1964
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Salineke
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Salineke
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Salineke
Gemaakt door: Zee, Teun van der

Omschrijving: GORDON THOMAS
Gemaakt door: Anderiesse, Piet J.