Inloggen
SACHA - ID 5655


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1936
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 7946265
Nat. Official Number: 3638 B DORD 1962
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Caledon Shipbuilding & Engineering Company Ltd., Dundee, Great Britain
Werfnummer: 335
Delivery Date: 1936-05-00
Technical Data

Engine Manufacturer: British Auxiliaries Ltd, Glasgow, Great Britain
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: British Auxiliaries Type (340x570)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 358.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 185.00 Net tonnage
Deadweight: 462.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 51.54 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.77 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.15 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.31 Meters Depth, moulded
Draught: 2.90 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-00-00 PLOVER
Manager: General Steam Navigation Co. Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: General Steam Navigation Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: MLLV

Date/Name Ship 1968-12-30 SACHA
Manager: Willem Stal, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Willem Stal, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Additional info: Binnenvaart

Date/Name Ship 1973-02-15 SACHA
Manager: Willem Stal, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Willem Stal, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PHGW

Date/Name Ship 1977-04-29 SACHA
Manager: Willem Stal, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Willem Stal, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4831

Ship Events Data

1959-05-28: Het Vrije Volk 28-05-1959: Coaster met machineschade naar Rotterdam. (Van een onzer verslaggevers) De Engelse kustvaarder PLOVER, die van Rotterdam op weg was naar Graet Yarmouth, heeft vanmorgen op de Noordzee machineschade gekregen. De Lynntrader, van dezelfde maatschappij, nam het hulpeloze vaartuig aan de tros. Beide schepen zijn nu op weg naar Rotterdam en worden omstreeks half drie bij de Maasboei verwacht. Bijzondere moeilijkheden doen zich aan boord van de Plover niet voor. De Lynntrader maakte de Plover omstreeks half tien vast, maar na een half uur brak de tros. Ongeveer 25 mijl ten noord-westen van Hoek van Holland kon de verbinding worden hersteld. De Lynntrader was op weg naar Rotterdam, toen de storing in de machinekamer van de Plover zich voordeed.
1961-11-00: Op 07-11-1961 onderweg van Grangemouth naar Rotterdam door een aanvaring op de Nieuwe Waterweg met het m.s. "Holland Duin", dat op proefvaart was, is er een gat in de romp ontstaan. De "Plover" begon ter hoogte van Pernis te zinken. De 6 bemanningsleden werden door de "Hollands Duin" gered. De "Plover" kon aan de grond gezet worden bij de oostkop van de petroleumhaven.
Het Vrije Volk 08-11-1961: Twee bokken gaan Plover lichten. (Van een onzer verslaggevers) Nog deze week hoopt men het Engelse kustvaartuig Plover te lichten, dat dinsdag — na een botsing met de Hollands Duin — in zinkende toestand op het oostelijke hoofd van de Tweede Petroleumhaven werd gezet. De N.V. W. A. van den Tak's Bergingsbedrijf is de werkzaamheden begonnen met het aanleggen van een "noodverband". Over het grote, diepe gat dat in de rechtervoorkant werd geslagen, is een stalen plaat gelast. De bokken Meeuw en Heracles zijn ter plaatse om de Plover recht te zetten. Het is op dit moment onmogelijk te zeggen, of de Plover nog te repareren is. Naar wij gisteren al meldden houdt men er ernstig rekening mee, dat ook de bodem zwaar beschadigd is. De Plover had geen radar aan boord, maar wel een protofoon. Omdat het boven de Waterweg tot dan toe helder was geweest, stond dat apparaat niet bij. Men was juist bezig de portofoon voor ontvangst geschikt te maken toen de botsing zich voordegd. De Hollands Duin voer wel op radaraanwijzing. De bemanning van de Plover is intussen de schrik te boven. Kapitein W. I. Allright en zijn zeven mede-opvarenden vonden een gastvrij onthaal in een van de clubs van de Missions to Seamen. Zij zullen spoedig naar Engeland teruggaan.
Op 10-11-1961 het wrak werd gelicht door Smit Tak en werd aan Frans Rijsdijk te Rotterdam verkocht voor de sloop.
Het Vrije Volk 10-11-1961: Twee drijvende bokken van Van den Tak's bergingsbedrijf uit Rotterdam, de Kolossus en de Simson, hebben vanmorgen om half twaalf het wrak van de dinsdagmorgen bij Pernis, gezonken Engelse coaster PLOVER gelicht. De kustvaarder zonk in de Nieuwe Waterweg na een aanvaring met het voor een technische proef - vaart uitvarende motorschip Hollands Duin. Het lichten leverde weinig moeilijkheden op. De bergers hadden op het gapende gat in de voorsteven van de Plover een noodverband gelegd, gisteren waren de laatste stroppen geplaatst en in luttele minuten trokken de bokken het wrak vanmorgen zover uit het water, dat de bergingsboten Zeeleeuw en Schollevaar de zuigslangen konden overbrengen. Als ze zoveel water uit het wrak hebben gepompt, dat het half drijvend kan worden verplaatst, brengen de bokken het naar een werf.
Het werd echter niet gesloopt en werd op 03.07.1962 teboekgesteld met brandmerk 3638 B DORD 1962 als “Imeldia” voor Christianus Wilhelmus Gouverneur schipper te Rotterdam. Ze wordt op 08-09-1965 als IMELDIA, zijnde een stalen motorschip, metende 601.489 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Groningen no. G11652N d.d. 29-07-1965, liggende te Kralingseveer, door A. Kuypers, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3638 B DORD 1962 op het achterschip aan S.B zijde in achterkant roef, 2.73 m. uit hekplaat, 1.65 m. uit lengteas en 1.95 m. uit dek. Het wordt dan omschreven als: Een staalijzeren motorvrachtschip gebouwd te Dundee (Eng) in 1936 met 1 ruim, voor- en achteronder, roef , dek, machinekamer, een 6 cil 4takt MWM dieselmotor van 240 PK bij 310 omw./min., motornummer onbekend. In 1965 in de Hamburgvaart. Op 30.12.1968 verkocht aan Willem Stal, Dordrecht en op 23.01.1969 hernoemd in “Sacha”, verbouwd, gehermotoriseerd met een 2tew 5 cil 200 Pk StorkRicardo dieselmotor bouwjaar 1952. nr. 6282 aangebracht op voorkant motorblok. (210x300)
1962-08-18: Het Vrije Volk 18-08-1962: Raad voor Scheepvaart: „Schepen laten signaal in mist achterwege" (Van een onzer verslaggevers) „Het is teleurstellend dat de stem, die de Raad voor de Scheepvaart over het geven van mistsignalen heeft laten horen, maar al te vaak een roep in de woestijn is gebleken." Dat zei vrijdagmorgen de inspecteur-generaal H. J. Moolenburgh in zijn advies aan de Raad voor de Scheepvaart in Amsterdam. Aan de orde was de aanvaring op de Nieuwe Waterweg tussen het gloednieuwe vrachtschip Hollands Duin en de Engelse kustvaarder PLOVER, die op 7 november 1961 in dichte mist plaatsvond. De coaster was kort na de aanvaring gezonken. Beide schepen hadden het geven van mistsignalen achterwege gelaten. In deze zaak bestond geen schuldvraag. Het vrachtschip Hollands Duin was juist begonnen aan zijn 2-daagse proefvaart. Het 13.875 brt. metende schip van de N.V. C. van der Giessen te Krimpen a.d. IJssel was bestemd voor de KPM. De kapitein van de Hollands Duin, de heer C. Tj. uit Hilversum, verklaard dat de mist plotseling was opgekomen. De loods G. J. uit Rotterdam liet geen mistsignalen geven omdat hij anders onmogelijk de radar/verbinding met de wal (patofoon) kon horen. De radar van de Hollands Duin kon niet worden gebruikt omdat dit instrument nog niet op betrouwbaarheid was getest. De kapitein deelde mee dat de aanvaring voor hem als een volkomen verrassing kwam.De radarwaarnemer, aan de wal had de Hollands Duin gewaarschuwd, dat de Plover, die steeds meer bakboord uitging, niet of nauwelijks vrijliep van het Hollandse vrachtschip. „Waarom ging u toen stuurboord uit in plaats van vol achteruit te geven? vroeg één der leden van de raad. Sterke ebstroom „Er stond een sterke ebstroom, ik was bang dat het schip te veel zou draaien. Trouwens, wanneer de Plover koers had gehouden was ik door stuurboord te geven vrij van hem gebleven. De loods had eerder reeds vermeden de machines stop te zetten omdat hij het noodzakelijk achtte drang op het roer te houden. De loods de Plover de heer D. M. S. uit Den Haag, had de patofoon niet -voor het vertrek van de Plover -ingesteld omdat de weerberichten gunstig waren. Toen de Plover de mistbank binnenvoer, wilde hij alsnog de patofoon alsnog in gebruik stellen. Hij gaf de koers op aan de roerganger, die hij echter niet controleerde. Later bleek, dat het schip midden in het vaarwater was gekoerst. De Inspecteur-generaal Moolenburgh was van mening dat de grootste schuld de navigatie-leiding van de Plover trof. Want, zo zei hij, men had verzuimd de patofoon tijdig in gebruik te stellen, men had het geven van mistsignalen achterwege gelaten en had de aan de roerganger opgegeven koers niet gecontroleerd. Hij noemde de aanvaring een triest geval, die bij grotere oplettendheid niet nodig was geweest. De Raad voor de Scheepvaart doet later uitspraak.
1973-02-16: Op 16.02.1973 als SACHA, zijnde een stalen motorschip, metende 1016.98 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 16429 d.d. 08-02-1973, liggende te Werkendam, door L.A. v.d. Ende, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 4667 Z DORD 1973 op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand roef, 2.73 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit lengteas en 1.85 m. uit dek. (Opm.: De door de bewaarder vermelde oude merken 3638 B DORD 1962 zijn vernietigd.)
1981-11-18: Op 18.11.1981 onderweg van Europoort naar Kopenhagen met een lading van 465 ton tarwe en liggende aan het zuidelijke remming voor de brug bij Uitwellingerga in het Prinses Margriet Kanaal, om te overnachten, brand aan boord uitgebroken door een defect aan de oliekachel van de CV-installatie. Matroos Jurrie Blom sliep in het voorschip en kapitein Willem Stal sliep in de woning achterop. De kapitein werd s´nachts wakker van het geblaf van zijn 2 scheepshondjes hondjes, Tobi en Kees. Toen brandde het al in de woning. Ook het stuurhuis met navigatieapparatuur en de inboedel in de woning ging verloren. De brand werd geblust door de brandweer van Sneek, met behulp van de Provinciale Waterstaat van Friesland.
Leeuwarder Courant 18-11-1981: Uitwellingerga - Een korte, maar felle brand heeft vannacht ernstige schade toegebracht aan een vijfhonderd ton metende vrachtvaarder, die in het Prinses Margrietkanaal lag afgemeerd aan het zuidelijke remmingwerk van de brug bij Uitwellingerga. Het met tarwe geladen en onder Panamese vlag varende kustvaartuig („Sacha") telde twee opvarenden, maar beiden bleven ongedeerd. De brand moet volgens de schipper, de Dordrechtenaar Willem Stal, tegen half vijf zijn uitgebroken. Het vuur is ontstaan in de machinekamer, waar de oliekachel, die voor de verwarming in de stuurhut en het woongedeelte zorgde, oververhit is geraakt. Dat is althans de voorlopige visie van de Sneker brandweer, die om twintig voor vijf werd gealarmeerd. De brand werd gemeld door een schipper van een passerend Duits schip. Via de marifoon stelde deze zich in verbinding met de brugwachter van de Prinses Margrietsluis te Lemmer welke op zijn beurt de Leeuwarder meldkamer (0011) op de hoogte stelde. Vanuit dat punt werd vervolgend de Sneker brandweer gealarmeerd. Brandweercommandant Wouter Slob toonde zich vanmorgen vol lof over het telefoontje dat de Lemster brugwachter had gepleegd met rijkswaterstaat in Uitwellingerga, met het verzoek een betonningsvaartuig voor de overzet van brandweermateriaal "-vaarklaar" te maken. Hierdoor waren de brandweerlieden bijzonder snel ter plaatse. De brandweer kon de brand, die gepaard ging met een sterke rookontwikkeling, snel localiseren en onder controle krijgen. Niet voorkomen kon worden dat zowel de machinekamer als het bruggedeelte zo goed als uitbrandde. Van de omvang van de schade was vanmorgen nog niets te zeggen. De lading heeft in ieder geval geen schade opgelopen. Het schip was op weg van Europoort naar Kopenhagen. De technische recherche zal vandaag een nader onderzoek instellen. Het bluskarwei was niet geheel zonder risico, zo bleek. Net op het moment dat de brandweer de schipper en de voor in het schip slapende matroos van boord had gehaald, ontplofte een gasfles, waarvan de stukken her en der in het water vielen. De ontploffing ging met zon daverende knal gepaard, dat de tweehonderd meter verderop wonende Twellegeaster Germ Atsma het "in grut wünder" vond dat de ramen van zijn woning de trilling scherfloos doorstonden.
Leeuwarder Courant 1-11-1981: Schipper Stal na uitbreken felle brand door scheepshondjes gewekt „Dit is zeker m'n ongeluksstekkie". Uitwellingerga - „Als ik die twee hondjes niet had gehad, dan was ik er nu niet meer. Dat staat voor mij als een paal boven water". Enigszins bekomen van de schrik doet schipper Willem Stal staande op het dek van de ernstig beschadigde vrachtvaarder Sacha. verslag van zijn brandavontuur in de vroege ochtenduren woensdag. Een oververhitte oliekachel in de machinekamer was de boosdoener. Tevreden kijkt de Dordrechtenaar naar de fel keffende keeshonden. En niet zonder reden, want het tweetal zorgde er gistermorgen in Uitwellingerga voor, dat hun baas net op tijd uit een diepe slaap ontwaakte. „Eigenlijk verbaast het mij dat ze me wakker hebben gekregen, want normaal gesproken ben ik nog met geen kanon uit mijn slaap te halen". De scheepshondjes, die sinds jaar en dag een slaapplaats hebben onder de kooi van de schipper, zijn ongetwijfeld gewekt door de vanuit de machinekamer binnendringende rook, die al een verstikkende norm had bereikt, toen de twee er eindelijk in slaagden hun baas de ogen te doen openen. Stal: „Ze blaften als gekken en waren bovenop me gesprongen". Naar zijn zeggen duurde het toen geen uren meer om het slaapvertrek te verlaten en bovendeks te komen. Daar aangekomen ontdekte de schipper dat het achterdek van zijn vijf-honderd ton metende en tarwe vervoerende schip in lichter laaie stond. ..Ik schrok me wezenloos. Wat er dan zoal niet door je heen gaat. Aan koffie-zetten heb ik niet gedacht, wel dat het hele schip naar de knoppen zou gaan". Maar dat is niet gebeurd. De brandweer van Sneek arriveerde verwonderlijk snel en wist vrij rap de vuurzee onder controle te krijgen. „Ja. dat was een geluk bij een ongeluk", stelt Stal een beetje gekscherend vast. Hij lijkt al weer wat hersteld van de "flinke inzinking", die hij een paar uren na het definitief doven van de vlammen kreeg. „Ach, ik hou me maar voor, dat zo'n schip te vervangen is en je eigen body het belangrijkste is.". Met die vervanging zou het wel eens kunnen meevallen, want na een eerste inspectie is zo goed als zeker komen vast te staan, dat de Sacha na een grondige herstelbeurt wel weer in de vaart kan. Dat zal dan wel een flinke duit gaan kosten, zij het dat Stal deze kan verhalen op zijn verzekering. „Maar beter zal je er zeker niet van worden", voorspelt de getrouwde schipper, die al zijn persoonlijke bescheiden, kleren en geld is kwijtgeraakt. „Ik heb geloof ik nog zon honderd mark", zegt hij. Het gekke is, dat Stal en zijn twintigjarige matroos Jurrie Brom (die bij de brand geen gevaar liep, omdat hij in de voorpunt lag te slapen) al eens eerder op dezelfde plaats in het Prinses Margrietkanaal „een geintje" hadden meegemaakt. Dat was in januari 1978, toen het onder Panamese vlag varende vrachtschip bij het afmeren langs de remmingswerken aan de grond liep. Het kostte toen de collega's van Stal nogal wat moeite om het spul weer vlot te trekken. „Ik begrijp er gewoon niets van, dit is zeker mijn ongeluksstekkie. . ."

1982-00-00: Final Fate:
1982 verkocht “as is” aan de heer Koehoorn te Harlingen. ?? Zou verbouwd worden tot zandzuiger. ??
1997-00-00: 1996 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.


Afbeeldingen


Omschrijving: Plover 1936
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Plover 1936
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Sacha 1936 ex Plover.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Sacha 1936 ex Plover.
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)

Omschrijving: Sacha 1936 ex Plover.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Sacha 1936 ex Plover after fire on 18-11-1981.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Sacha 1936 ex Plover after fire on 18-11-1981.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)

Omschrijving: Sacha 1936 ex Plover after fire on 18-11-1981.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)