Inloggen
SABA - ID 5651


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
Nat. Official Number: 1918 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 840
Launch Date: 1939-05-06
Delivery Date: 1939-06-05
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Type (11 3/4-15 3/4)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 396.95 Gross tonnage
Net Tonnage: 203.55 Net tonnage
Deadweight: 540.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26000 Cubic Feet
Bale: 24500 Cubic Feet
 
Length 1: 46.67 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.74 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.75 Meters Depth, moulded
Draught: 3.15 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-06-01 SABA
Manager: W.H. James & Co's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Cornelis Jacobus Roorda, Voorburg, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Voorburg / Netherlands
Callsign: PHHA
Additional info: Fl. 900.000,--

Ship Events Data

1939-00-00: De Saba is een zusterschip van de Arizona.
1939-05-08: NvhN 08-05-1939: Waterhuizen. Van de scheepswerven Gebr. Van Diepen N.V., is met goed gevolg te water gelaten het m.s. „SABA" in aanbouw voor kapitein O J. Roorda te Voorburg. Het meet 500 ton en zal van een 300 P.K. Kromhout motor worden voorzien.
1939-06-02: Op 02-06-1939 als SABA, zijnde een motorvrachtschip, groot 1124.51 m3 bruto inhoud, volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 31-05-1939 nr. 5991, liggende te Waterhuizen, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1918 Z GRON 1939 op het achterschip aan bakboordzijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek.
1939-06-05: NvhN 06-06-1939: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart van het nieuwe motorschip SABA plaats. Dit schip werd gebouwd op de werf van Gebr. van Diepen te Waterhuizen bij Groningen, door bemiddeling van den heer P. Reitsma te Rotterdam voor rekening van kapt. J. Rooda te Voorburg, onder klasse British Corporation en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. Het schip is van het raised-quarter dek type met de mast met de beide laadbomen midscheeps. Deze zijn ingericht voor lasten van twee ton, terwijl voor de bediening twee Bodewes motor-lieren zijn opgesteld, die elk door een 10 pk. Deutz Diesel nuoter worden aangedreven. De Bodewes-ankerlier wordt eveneens door een 10 p.k. Deutz Dieselmotor aangedreven. Het schip is voorzien van Niels patent luiken. De electr. installatie is geleverd door de firma Eekels te Hoogezand en het hijschgerei met certifioaat van de Inspectie van Havenarbeid. Het schip meet 396,95 bruto en 203,55 netto register ton. en heeft een D.W. van ca. 540 ton. De afmetingen zijn als volgt: lengte tusschen de loodlijnen 43 M., breedte op het spant 7.95 M., holte in de zijden 3.20 M. Over de geheele lengte van het schip is een dubbele bodem aangebracht. Voor de voorstuwing is in de motorkamer een 300 p.k. Kromhout motor geplaatst, terwijl hier verder nog een 14 pk. Deutz Diesel motor is opgesteld voor het aandrijven van de pompen en de dynamo. Het schip, dat gebouwd is met een Oertz roer, behaalde in ballast op de proefvaart een snelheid van 10,6 mijl. Het is verder uitgerust met een radio-peilinstallatie en het voldeed ruimschoots aan alle gestelde eischen, zoodat het na de proefvaart zeer ten genoegen werd overgenomen.
1940-03-05: Haagsche courant 05-03-1940: Kustvaarders onder mitrailleurvuur. Door onbekend vliegtuig aangevallen. De Nederlandsche kustvaarders "Saba", „Amazone" en „Boekelo" zijn tijdens de vaart op de Noordzee door onbekende vliegtuigen met mitrailleurvuur bestookt. De schepen waren Vrijdagavond om zeven uur uit New Castle on Tyne vertrokken, alle geladen met kolen voor België. Zij werden aangevallen, nadat zij ongeveer een uur gevaren hadden. De “Saba" en de “Boekelo" hebben inmiddels de haven van bestemming bereikt. Zij kregen geen schade bij de beschieting. Men heeft niet gehoord, dat dit bij de Amazone wel het geval zou zijn. Een Engelsche boot, welke in de nabijheid van de Nederlandsche kustvaarders voer, werd gebombardeerd. Opvarenden van de “Boekelo” namen waar, dat van den Engelschen wal af een vliegtuig werd neergeschoten en in zee stortte. De “Amazone” zoek. Niets meer van het schip gehoord. Na de beschieting van de „Boekelo" en de „Saba" (die, zooals gemeld, behouden in Terneuzen aankwamen), heeft men niets meer vernomen van de „Amazone", die eveneens door een Duitsch vliegtuig op Vrijdagavond, 1 Maart, onder vuur werd genomen. De ..Amazone", groot 249 ton, is eigendom van de reederij J. H. Vos te Hoogkerk. Het schip werd gebouwd bij Boot in Alphen a.d. Rijn. Er waren, toen de „Amazone" Vrijdag Engeland verliet, met bestemming voor Nederland, zeven opvarenden aan boord.
NvhN 05-03-1940: De „Boekelo", „Amazone" en „Saba" beschoten. Behalve de gisteren reeds genoemde schepen, zijn ook de kustvaarders „Saba", „Amazone" en Boekelo" aangevallen. De „Amazone", kapitein J. H. Vos en de „Boekelo", kapitein Veling, zijn beide Groninger schepen. De Boekelo arriveerde gisteren te Terneuzen, waar één der opvarenden aan de Nw. Rt. Crt. vertelde, dat het schip een lading kolen van Newcastle on Tyne naar Zelzate in België vervoerde. Vrijdagavond omstreeks zeven uur verlieten wij de haven van Newcastle on Tyne in gezelschap van de Nederlandsche zeemotorschepen Saba en Amazone, aldus de zeeman. Wij hadden nauwelijks een goed half uur gevaren, toen boven ons schip een onbekend vliegtuig opdook. Het onthaalde ons op een regen van kogels, die echter alle hun doel misten en aan weerszijden van het schip in het water terechtkwamen. Wij zochten dekking in de stuurhut en zagen het vliegtuig na korten tijd in de richting van de Amazone verdwijnen. Dit vaartuig werd eveneens met mitrailleurvuur bestookt, waarna een Engelsche boot, die zich in onze nabijheid bevond, aangevallen werd. Wij voelden den luchtdruk van de bommen, die vlak bij ons explodeerden. Hoe het met dit schip is afgeloopen, is ons niet bekend. Ook de Saba kreeg een beurt. Ondertusschen werd ons schip voor de tweede maal aangevallen en vermoedelijk door een ander vliegtuig dan het eerste. Weer troffen de kogels geen doel. Wij zaten nog vrij dicht onder den wal en hier was men allesbehalve rustig gebleven. De stralenbundels van de machtige zoeklichten schoten omhoog en doorzochten het luchtruim. Na korten tijd had men een vliegtuig, dat zich vóór ons bevond, ontdekt en wij zagen het in zee neerstorten. Wij hebben toen onze reis vervolgd en ontmoetten later de Saba. Hier bleek ook alles wel aan boord te zijn. De Amazone is gisteren behouden te Ostende aangekomen.
1940-03-09: NvhN 09-03-1940: Nederlandsche schepen aan Engelsche Oostkust beschoten Het m.s. „SABA" door kogelgaten beschadigd. Donderdag is in de Amsterdamsche haven, komende van Engeland, aangekomen het Nederlandsche motorkustvaartuig „Saba", kapitein de heer Roorda uit Voorburg. Het vaartuig vertoont op verscheidene plaatsen kogelgaten. Zondagochtend j.l. (opm.: is 03-03-1940) was het aan de Oostkust van Engeland beschoten door een vliegtuig, dat eenmaal over het schip heenvloog. De opvarenden bleven ongedeerd.
1940-03-11: Provinciale Drentsche en Asser courant 11-03-1940: Hoe de „SABA” beschoten werd. Een onderhoud met den eersten stuurman. Naar gemeld, is Vrijdag in de Amsterdamsche haven het Nederlandsche motorschip „Saba" aangekomen, dat op weg van New Castle naar Oostende door een onbekend vliegtuig is aangevallen. Het vliegtuig liet een bom vallen en bestookte daarna het schip met machinegeweervuur. Zaterdagochtend heeft het A.N.F. den eersten stuurman van de „Saba", den heer R. Kuyper, in zijn woning te Rotterdam opgezocht en met hem een onderhoud over het gebeurde gehad. Op Zaterdag j.l. vertrokken wij omstreeks kwart voor vijf met een lading steenkool van New Castle, aldus de heer Kuyper, en om acht uur waren we zes mijl O.Z.O. van de Tyne. Mijn wacht was juist om en de kapitein, de heer W. Acda, kwam mij aflossen. Wij bleven nog even napraten toen een vliegtuig aan de voorzijde van het schip naderde. Juist toen de vlieger boven ons schip was, zagen wij rondom ons het water opspatten, terwijl een regen van kogels neerdaalde. De andere leden van de bemanning, die uit zeven personen bestond, bevonden zich aan dek en de kapitein gaf opracht direct naar beneden te gaan. Het vliegtuig, ,een groote bommenwerper, was inmiddels verder gevlogen, zwenkte echter weer om en vloog ten tweede male over het schip, waarbij het een bom liet vallen, die op tien meter afstand van het schip in het water ontplofte. Door de geweldige explosie werd de „Saba" geheel uit het water getild en in de ,hutten werd een ravage aangericht; lampen werden verbrijzeld en de marmeren waschtafels werden losgerukt en geheel vernield. Direct na het begin van den aanval had de kapitein de machines stopgezet en de lichten laten dooven, zoodat het schip, in het donker gehuld, vrijwel stil lag. Toen de vlieger na den bom te hebben geworpen, weer doorvloog, gaf de kapitein bevel om een van de reddingbooten te vieren, aangezien hij vreesde, dat het schip verder gebombardeerd zou worden. De bemanning stond op het punt aan dek te komen toen het motorgeronk weer luider werd en de vlieger voor de derde maal terugkwam De stuurman had de tegenwoordigheid van geest om nog te roepen: „Allen beneden blijven" en daarop daalde weer een regen van kogels op het dek neer. De beide mannen, die bezig waren met de sloep, zochten dekking onder de boot en daaraan hebben zij waarschijnlijk hun leven te danken. Na dezen laatsten aanval liet het vliegtuig zijn prooi los en verdween naar de monding van de Tyne, waar juist een convooi van ongeveer dertig schepen op het punt van vertrek lag. Dit convooi werd ook gebombardeerd en de ontploffingen waren zoo hevig, dat de „Saba", die op een halve mijl afstand lag, er van trilde. De oorlogsbodems, die bij het convooi lagen, openden het vuur op den aanvaller en van de „Saba" af kon men de vuurstralen van de kanonnen zien. Men heeft echter niet kunnen bemerken of het vliegtuig werd neergeschoten. Na den aanval heeft de „Saba" die ernstig beschadigd was, met gedoofde lichten de reis voortgezet. De navigatielichten waren stuk geschoten, terwijl de verschansing door verschillende kogels doorboord was. Ook in de zijkanten van het schip zijn kogelgaten te zien, terwijl een projectiel dwars door het plafond van de stuurhut sloeg en de voorhut verbrijzelde. De kapitein werd door glasscherven aan de hand gewond en een matroos, die aan het roer stond, kreeg een kogel zóó rakelings langs het gezicht, dat hij een bloedende wonde aan den lip opliep.
1940-03-16: Final Fate:
Met een lading ijzererts van Caen vertrokken met bestemming IJmuiden en daarna vermist. 7 bemanningsleden kwamen hierbij om het leven. Op 29 maart is er een reddingsboei gevonden door de bemanning van het bewakingsvaartuig No. 30. Vermoedelijk op 17 maart op een Duitse mijn gelopen, gelegd door de hulp-mijnenlegger SCHIFF 11 bij ingang Straat Dover, nabij Dungeness.
1940-03-27: Het nationale dagblad 27-03-1940; Kustvaarder ruim een week over tijd. Naar wij vernemen, bestaat er in scheepvaartkringen ongerustheid over het Nederlandsche motorkustvaartuig “SABA”, dat ruim een week geleden hier te lande verwacht werd. Sinds het vertrek uit een buitenlandsche haven heeft men niets meer van het schip vernomen. De bemanning bestaat uit zeven koppen. Kapitein is de heer W.A. Acda. Dit is het schip, dat op 3 Maart j.l. aan de Oostkust van Engeland door een vliegtuig beschoten werd, waarbij het vrij ernstige schade opliep. De andere slachtoffers waren: Stuurman R. Kuyper, Eerste machinist D. Broekhuizen, Tweede machinist H. van der Zee, Kok H. Borg, Matroos F. van de Starre, Matroos H. Kuiper.
1940-03-29: NvhN 2903-1940: De „SABA" als verloren beschouwd. Met man en muis vergaan. Ook de laatste dagen heeft men niets van het Nederlandsche kustvaartuig „Saba", thuisbehoorende te Rotterdam, welk schip thans tien dagen over tijd is, vernomen. Pogingen om iets naders van het schip te weten te komen, hebben niets opgeleverd, na het vertrek uit Frankrijk heeft men niets meer van het vaartuig vernomen. In scheepvaartkringen, waar men eerst nog hoop had, dat het schip ergens voor controle werd opgehouden, wordt thans ook gevreesd, dat het schip met man en muis is vergaan.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Saba 1939 in Amsterdam 11 maart 1940
Collectie: Stadsarchief Amsterdam
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

 

RN 090340
In de Amsterdamse haven is, komende van Engeland, aangekomen het Nederlandse motorkustvaartuig SABA, kapitein de heer Roorda uit Voorburg. Het vaartuig vertoont op verscheidene plaatsen kogelgaten. Zondagochtend jongstleden was het aan de oostkant van Engeland beschoten door een vliegtuig, dat eenmaal over het schip heen vloog. De opvarenden bleven ongedeerd.