Inloggen
RIJPERKERK - ID 5643

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1917
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Well deck
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Frerichs & Co. A.G., Einswarden, Germany
Werfnummer: 268
Launch Date: 1916-00-00
Delivery Date: 1917-01-00
Technical Data

Engine Manufacturer: J. Frerichs & Co. A.G., Einswarden, Germany
Motor Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 3200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25 2/5, 37, 53 1/2 & 78-47 1/4.
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 5985.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 3687.00 Net tonnage
Deadweight: 9630.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 452000 Meters
 
Length 1: 429.7 Feet (British) Registered
Beam: 55.0 Feet (British) Registered
Depth: 29.0 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1917-01-00 WOLFRAM
Manager: Hamburg-Bremer Afrika-Linie A.G., Bremen, Germany
Eigenaar: Hamburg-Bremer Afrika-Linie A.G., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany

Date/Name Ship 1919-03-00 WOLFRAM
Manager: P. Henderson & Co., London, Great Britain
Eigenaar: The Shipping Controller, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1920-00-00 NETLEY ABBEY
Manager: David Steamship Company Ltd (KNSM/VNS), London, Great Britain
Eigenaar: David Steamship Company Ltd (KNSM/VNS), London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1922-01-00 RIJPERKERK
Manager: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands

Date/Name Ship 1925-00-00 TARGIS
Manager: Roland Linie A.G., Bremen, Germany
Eigenaar: Roland Linie A.G., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany

Date/Name Ship 1926-08-26 TARGIS
Manager: Norddeutscher Lloyd A.G., Bremen, Germany
Eigenaar: Norddeutscher Lloyd A.G., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany

Ship Events Data

1919-03-27: De WOLFRAM op januari 1917 door de bouwwerf opgeleverd, werd op 27 maart 1919 als herstelbetaling aan Engeland uitgeleverd.
1923-11-18: Op de thuisreis van Oost-Afrika naar Amsterdam met stukgoederen , bemerkte men op 11 november 1923 ter hoogte van Sardiniƫ brand in de kolenbunkers. Toen men op 16 november op circa 10-12 mijl van Bastia (Corsica) was, werd ook vuur in ruim III geconstateerd en men besloot naar Bastia te varen, waar men om 10.30 uur s' morgens ter rede aankwam. In verband met de brand kreeg men geen toestemming binnen te lopen. Men wierp lading. De toestand aan boord werd onhoudbaar en uiteindelijk mocht men binnenlopen. Om 17.30 uur lag de RIJPERKERK aan de kade. De volgende dag stonden ook ruim II en ruim I in brand. Op 17 november 1923 te 15.00 uur arriveerde Hr. Ms. MARTEN HARPETSZOON TROMP, dat aan het blussingswerk deelnam, maar op afstand moest blijven in verband met de munitie van het pantserschip. In de namiddag van 17 november 1923 werd de RIJPERKERK door de bemanning verlaten. Om 18.30 uur schoot een Franse monitor het voorschip lek, dat om 22.00 uur zonk. De volgende morgen sloeg de brand plotseling over naar ruim IV en vervolgens ruim V. Bergingsboten uit Livorno gaven toen ook hulp. Om 9.00 uur 's morgens van 18 november 1923 was de RIJPERKERK met 30 gr. slagzij gezonken, slechts de bovenbouw stak nog boven water uit.
1924-03-03: Reeds op 19 november begon men met het lossen van de lading, waar men vier maanden mee bezig was. Op 3 maart 1924 werd zij gelicht, maar was zo zwaar beschadigd, vooral de machine, dat het schip aan assuradeuren werd geabandonneerd.
1925-00-00: Dezen verkochten het wrak in februari 1925 aan de Roland-Linie, die haar na herstel weer in de vaart brachten.
1930-07-19: Final Fate:
Op reis met een lading erts, salpeter, katoen, oliekoeken, honing, koffie en wijn van Valparaiso naar Antwerpen en Hamburg is de TARGIS door een explosie in het voorschip, waardoor brand ontstond, gezonken en verloren gegaan op 18 juli 1930 in positie 33-56 NB en 50-11 WL op de Atlantische Oceaan. De brand brak uit op 17 juli 1930 in positie 33-56 NB en 50-11 WL en de TARGIS zonk op 19 juli 1930 in positie 33-54 NB en 56-45 WL

Afbeeldingen


Omschrijving: RIJPERKERK
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: RIJPERKERK
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: Een persfoto van de RIJPERKERK, gezonken na de brand. december 1923
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: RIJPERKERK
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Schade

Omschrijving: TARGIS
Gemaakt door: Duncan, Alex