Inloggen
RYNSTROOM - ID 5641

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1966
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 6600852
Nat. Official Number: 6273 Z AMST 1966
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, RoRo
Type Dek: Shelterdeck open
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij N.V., Arnhem, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 438
Date Laid Down: 1965-03-08
Launch Date: 1965-10-30
Delivery Date: 1966-02-03
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 16
Power: 1800
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Twee 4tew 8 cyl MAN nr. 402/420 Type G8V30/45ATL (x) 309 rpm.
Speed in knots: 14
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 203.00 Net tonnage
Deadweight: 791.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 90285 Cubic Feet
 
Length 1: 74.52 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 70.90 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.85 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.80 Meters Depth, moulded
Draught: 3.36 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1967-00-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Verbouwd. Achtermast verwijderd, achterklep aangebracht. Tevens boven achterdek doorgetrokken. TDW 820.

Datum 1976-05-07
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd met 6,64 m bij Scheepswerf A. Vuyk & Zonen, te Capelle a/d IJssel.

Datum 1977-00-00
Type: Rebuilt
Omschrijving: Bij Scheepswerf Jos. Meyer in Papenburg verbouwd tot veetransportschip. Op 14-09-1977 weer in de vaart.

Ship History Data

Date/Name Ship 1966-02-03 RYNSTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHGK

Date/Name Ship 1974-04-01 RYNSTROOM
Manager: Gebr. De Haas Scheepvaart B.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gebr. De Haas Scheepvaart B.V, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHGK

Date/Name Ship 1976-03-17 CAR EXPRESS
Manager: Vroon B.V., Breskens, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Vroon B.V., Breskens, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Breskens / Netherlands
Callsign: PDJG

Date/Name Ship 1981-05-22 BRAHMAN EXPRESS
Manager: Vroon B.V., Breskens, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Janet Shipping Co. Ltd. (Vroon), Port Vila, Vanuatu
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Vila / Vanuatu
Callsign: YJWA2

Date/Name Ship 1987-00-00 BRAHMAN EXPRESS
Manager: Vroon B.V., Breskens, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Maunland Navigation Inc. , Manila, Philippines
Shareholder:
Homeport / Flag: Manila / Philippines
Callsign: DUMO

Date/Name Ship 1996-08-00 EAGA RAPID TRADER 1
Manager: Eaga Ship Management Co. Inc., General Santos, Philippines
Eigenaar: Eaga Ship Management Co. Inc., General Santos, Philippines
Shareholder:
Homeport / Flag: General Santos / Philippines
Callsign: DUMO

Ship Events Data

1966-02-22: Op 22-02-1966 als "RYNSTROOM", zijnde een motorvrachtschip, metende 1415.39 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 13794 d.d. 21-01-1966, liggende te Amsterdam, door G. Reurich, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, van brandmerk 6273 Z AMST 1966 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in de geleidepaal van de zijklep, 9.25 m. uit hekplaat, 4.15 m. uit de lengteas en 1.45 m. uit dek.
1966-06-18: NvhN 18-06-1966: Opvallend type. Een voorbeeld van een schip van een opvallend rij-op rij-af type is in ons land de Rijnstroom (laadvermogen 820 ton) van de HSM, die bij de Arnhemsche Scheepsbouw Mij werd gebouwd en die geen luiken en laadgerei heeft. Het schip is geheel ingericht voor de bediening door middel van vorkheftrucks en heeft daarom inrij poorten met laadklappen, waarover de vorkheftrucks de lading op de aangewezen plaats in het schip brengen. Hoe de invloed van dit alles op onze kustvaart zal zijn? Een scheepvaart-man in Delfzijl zei ons: „Vergeet niet. dat het bij de containers en pallets vooral om de lijndienst gaat." Ik verwacht niet dat voor de gewone vrachtvaart, zoals die ook met de Groninger kustvaarders wordt uitgeoefend, spoedig speciale container- en palletschepen zullen komen, tenzij ze voor lange tijd verhuurd kunnen worden. Natuurlijk kunnen onze schepen nu ook al wel bevracht worden met gepalleteerde goederen". Naar zijn mening, die door anderen gedeeld wordt, is ook voor het lijnverkeer het laatste woord over „containers of pallets" nog niet gesproken.
2019-01-00: Staat 01-2019 nog in Equasis als Livestock Carrier (during 1977) met status: In Service/Commission (during 1977) Last update 23/11/2018.

Afbeeldingen


Omschrijving: Rynstroom 1966.
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: Rynstroom 1966, photograph taken 1966.
Gemaakt door: Craandijk, M.C.

Omschrijving: De RYNSTROOM op het IJ voor Amsterdam
Gemaakt door: Craandijk, M.C.

Omschrijving: RYNSTROOM 1966
Gemaakt door: Bunschoten, G.

Omschrijving: Car Express 1966 ex Rynstroom.
Gemaakt door: Anderiesse, J.H. (Jan)

Omschrijving: Car Express 1966 ex Rynstroom.
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: m.s. CAR EXPRESS (ex RYNSTROOM - 1966)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Brahman Express 1966 ex Car Express ex Rynstroom.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Brahman Express 1966 ex Car Express ex Rynstroom.
Gemaakt door: Unknown