Inloggen
RIJNDIJK - ID 5633


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1915
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 9010 ROTT 1915
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 6 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 45
Date Laid Down: 1914-10-08
Launch Date: 1915-02-27
Delivery Date: 1915-03-25
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1450
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25, 41 & 67-45.
Speed in knots: 9.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3557.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2172.00 Net tonnage
Deadweight: 6020.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 314000 Cubic Feet
Bale: 289000 Cubic Feet
 
Length 1: 345.6 Feet (British) Registered
Beam: 48.8 Feet (British) Registered
Depth: 23.2 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1915-03-00 RIJNDIJK
Manager: N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRMT

Date/Name Ship 1918-03-20 RIJNDIJK
Manager: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, New York (N.Y.), U.S.A.
Eigenaar: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.

Date/Name Ship 1919-00-00 RIJNDIJK
Manager: N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum's Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRMT

Date/Name Ship 1930-10-00 ANTONIS GEORGANDIS
Manager: Georgandis Bros., Chios (Khios), Greece
Eigenaar: Georgandis Bros., Chios (Khios), Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Chios (Khios) / Greece
Additional info: Homeport since 1933: Piraeus

Ship Events Data

1916-04-07: Het vrachtschip ss RIJNDIJK (1915) van Van Solleveld, v.d. Meer & van Hattum's Scheepvaartbedrijf, op weg van Portland naar Rotterdam, wordt getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot UB 8. Kapt. Stephan slaagt er in om het getorpedeerde schip in de St. Marybaai van de Scilly-eilanden aan de grond te zetten. Op 8 juni is het schip weer terug in Rotterdam. Later zal blijken dat de commandant van de UB 8 de Rijndijk abusievelijk heeft getorpedeerd omdat de neutraliteit van het schip op 2.000 meter niet duidelijk herkenbaar zou zijn. De Duitse regering betuigt vervolgens haar spijt en zal tot betaling van een volledige schadevergoeding overgaan.
1918-03-20: De RIJNDIJK werd op 20 maart 1918 in de U.S.A. door de Amerikaanse regering ingevolge het Droit d'Angarie in beslag genomen.
1919-06-00: In Juni 1919 weer aan de rederij teruggeven.
1927-01-08: Op 08.01.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 686 Z ROTT 1927
1940-06-14: Final Fate:
De ANTONIS GEORGANDIS is op 14 juni 1940 ten NO van de Azoren met geschutvuur tot zinken gebracht door de Duitse onderzeeboot U 101. Zij was op reis met een lading graan van Rosario naar Limerick. Het zinken vond plaats in positie ongeveer 42-30 NB en 16-30 WL.

Afbeeldingen


Omschrijving: RIJNDIJK
Onderwerp: Dok

Omschrijving: RIJNDIJK
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

AH 020315
Scheepsbouw. Zaterdag jl. (opm.: 27 februari) is van de werf van de Rotterdamsche Droogdok Mij. te Rotterdam met goed gevolg te water gelaten het schroefstoomschip RIJNDIJK, in aanbouw voor Solleveld, Van der Meer & T.H. van Hattum’s Stoomvaart Mij. aldaar. Dit stoomschip, lang 347, breed 48.6 en hol 25 voet 6 duim, zal een draagvermogen hebben van 6.000 ton en voorzien worden van werktuigen, sterk ongeveer 1.750 ipk, die het een vaarsnelheid van 10 knopen zullen kunnen geven. Schip en machines worden vervaardigd volgens de hoogste klasse van Lloyds.

NRC 270315
Rotterdam, 25 maart. Heden had een goed geslaagde proeftocht plaats van het schroefstoomschip RIJNDIJK, door de Rotterdamsche Droogdok Mij gebouwd voor rekening van Solleveld v.d. Meer & T.H. van Hattum’s Stoomvaart Mij. te Rotterdam. Het schip heeft een laadvermogen van 6.000 ton en een machinevermogen van 1.500 ipk, waarmee een beladen snelheid van 10 mijl bereikt kan worden. De kiel van dit schip werd gelegd op 8 oktober 1914, zodat de bouw geheel voltooid is geworden binnen 5½ maand na de kiellegging.